Вступ. У вступі до статті описується вплив критичних температур і температурних навантажень на експлуатаційні характеристики асфальтобетонного покриття, а також на конструкцію нежорсткого дорожнього одягу в цілому.
Проблематика. Проблематика статті стосується важливих аспектів прогнозування температурних режимів асфальтобетонного покриття, застосовуваних в різних системах проєктування нежорстких дорожніх одягів.
Мета. Основною метою статті є розгляд та порівняння підходів до проєктування нежорсткого дорожнього одягу на підставі розрахункових температур асфальтобетонного покриття, яких може бути досягнуто за критичних умов експлуатації дорожнього одягу.
Результати. Розглянуто застосування теорії термічної дифузії як підґрунтя для опису процесів встановлення температурної рівноваги в асфальтобетонному покритті. Передбачається, що за досягнення максимальної температури асфальтобетонного покриття існує рівновага між вихідними та вхідними потоками, такими як вихідне та вхідне довгохвильове випромінення, короткохвильове вхідне випромінення, конвекційні втрати та теплопередача. Після досліджень у рамках програми SHR максимальні температури асфальтобетонного покриття, розраховані на підставі такого балансу теплових потоків, були запропоновані в цілях проєктування нежорсткого дорожнього одягу.
Також проаналізовано результати досліджень, проведених у розвиток запропонованої теорії температурної рівноваги, і встановлено, що за певних метеорологічних умов максимальна температура асфальтобетонного покриття не буде супроводжуватися температурною рівновагою; подальший перерозподіл теплових потоків може призвести до того, що значення температур суттєво перевищать розрахунковий максимум.
Далі розглянуто окремі аспекти прогнозування температур асфальтобетонного покриття з допомогою 3D FEM моделі, побудованої з урахуванням теорії термічної дифузії, у перехідний зимово-весняний період. Аналогічний підхід, що ґрунтується на моделюванні процесу утворення відображених тріщин у асфальтобетонному покритті під впливом температурних навантажень, було визнано ефективним інструментом для розробки стратегії ремонтів асфальтобетонного покриття.
Висновки. Впроваджені у світовій практиці системи проєктування нежорсткого дорожнього одягу оперують розрахунковими значеннями температур асфальтобетонного покриття, яких може бути досягнуто за критичного впливу метеорологічних чинників. Залежно від вирішуваної проблеми у вихідних даних проєктування приймаються екстремальні значення або градієнти температур покриття.
Прогнозування температур асфальтобетонного покриття і розрахунок температурних режимів дорожнього одягу здійснюють на підставі балансу потоків випромінення. Розрахункові значення максимальних температур асфальтобетонного покриття можуть бути суттєво перевищені внаслідок особливостей процесу встановлення температурної рівноваги в покритті. Розрахункові критичні значення температур асфальтобетонного покриття дозволяють більш ефективно — порівняно із середніми значеннями, отриманими за результатами спостережень — моделювати відклик конструкції нежорсткого дорожнього одягу на вплив навантажень.