Вступ. У світовій практиці широко використовують різноманітні системи безконтактної ідентифікації транспортних засобів на автомобільних дорогах. Вони вирішують велику кількість різноманітних проблем від обліку руху транспортних потоків, справляння плати за використання автомобільних доріг, до виділення місць для паркування та цифрової ідентифікації. Ключову роль в реалізації транспортної стратегії держави відіграє розвиток транспортної інфраструктури, найважливішою складовою якої є мережа автомобільних доріг загального користування державного значення, що зазнала руйнувань внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації. Від цієї мережі залежить логістика обороноздатності країни, ефективність роботи промисловості та сільського господарства, забезпечення належного рівня комунікації в суспільстві. Основним джерелом фінансування дорожнього господарства є Дорожній фонд, який формується з надходжень від акцизного збору та ввізного мита на нафтопродукти, акцизного збору та ввізного мита з імпортованих на митну територію України транспортних засобів і шин до них.
Проблематика. Для збільшення надходжень до державного бюджету необхідно запровадити соціально справедливу плату за проїзд великовантажних транспортних засобів з максимально дозволеною загальною масою 12 тонн і більше на автомобільних дорогах загального користування, оскільки знос дорожнього покриву при експлуатуванні, що спричиняють вантажівки, значно більший ніж від проїзду інших видів транспорту. Плата за проїзд має стягуватись відповідно до шкоди завданої транспортним засобом автомобільним дорогам, що потребує розроблення схеми розташування терміналів збирання даних про рух транспортних засобів (далі — термінал) на автомобільних дорогах загального користування державного значення та алгоритмів визначення пройденого шляху.
Мета. Розроблення підходу до визначення пройденого шляху транспортними засобами, зокрема вантажними транспортними засобами загальною масою 12 тонн і більше при впроваджені системи справляння плати за проїзд.
Матеріали та методи. У статті використані методи комплексного і системного аналізу, абстрактно-логічний, графічний, статистичний, розрахунково-конструктивний, порівняльний аналіз, експертних оцінок.
Результати. Розроблено принципову схему розташування терміналів на автомобільних дорогах загального користування державного значення, а також алгоритми нарахування пробігу транспортних засобів, зокрема і вантажних транспортних засобів загальною масою 12 тонн і більше.
Висновки. Розроблення принципової схеми розташування терміналів на автомобільних дорогах загального користування державного значення, а також формування матриці зв’язків і матриці відстаней, алгоритмів нарахування пробігу транспортних засобів. Це посприяє подальшому запровадженню системи справляння плати за проїзд великовантажних транспортних засобів з максимально дозволеною загальною масою 12 тонн і більше на автомобільних дорогах загального користування.