Вступ. Суттєвим наслідком недостатнього водовідведення та перезволоження дорожньої конструкції є зниження її міцності та несної здатності внаслідок зменшення модуля пружності ґрунтів земляного та шарів основи дорожнього одягу. Не завжди ефективні спроби герметизації дорожнього покриття, погіршення його транспортно-експлуатаційного стану в процесі експлуатації не можуть забезпечити зменшення інтенсивності проникнення води в дорожню конструкцію. Це потребує влаштування особливо на перезволожених ділянках доріг дренажних конструкцій мілкого закладання.
Проблематика. Дренажі мілкого закладання влаштовують в робочі зоні земляного полотна, вони є підземними спорудами, що унеможливлює проводити спостереження за режимом їх роботи. Наведений в роботі аналіз досліджень обумовлює необхідність визначення ефективності роботи дренажних конструкцій мілкого закладання, як за інтенсивністю водовідведення, так і під впливом вібраційної дії транспортних засобів. Єдиним шляхом вирішення цієї актуальної проблеми є проведення експериментальних досліджень на великомасштабних моделях, що максимально відповідають натурним умовам.
Мета. Метою даної роботи є дослідження режиму роботи поперечних ДМЗ (ПДМЗ) за інтенсивністю водовідведення з урахуванням впливу вібрації на лабораторній установці дорожньої конструкції.
Матеріали та методи. В навчально-науковій лабораторії кафедри транспортного будівництва та управління майном Національного транспортного університету на експериментальні установці дорожньої конструкції було проведено серію досліджень роботи двох типів дренажних конструкцій мілкого закладання, з трубчастою дреною, обсипаною крупнозернистим піском та з щебеневим ядром. Параметри установки відповідають ІІІ та ІV категорії автомобільної дороги. Відповідно до проведених натурних вимірювань показників вібрації, було спроєктовано та побудовано установку імітації вібрації від дії транспортних засобів. Експерименти проводилися, як з вібраційним впливом від транспортних засобів, так і без нього. Установка дорожньої конструкції оснащена системою імітації дощових опадів, яка працювала в режимі інтенсивності дощових опадів 5 %.
Результати. Під час досліджень визначено режими формування водного потоку та виміряно інтенсивність водовідведення дренажної траншеї з трубчастою дреною та дренажної траншеї зі щебеневим ядром. За результатами вимірів проаналізовано вплив вібрації від дії транспортних засобів на два типи дренажних конструкцій та отримано кореляційно-регресійні залежності для визначення їх інтенсивності водовідведення залежно від початкової вологості земляного полотна.
Висновки. Згідно з результатами експериментальних досліджень конструкція дренажу мілкого закладання з щебеневим ядром відводить більшу кількість води в середньому на 10 % без впливу вібрації, та на 14 % більше під впливом вібрації, за часом, відповідно, в 7 та 11 разів швидше, ніж конструкція з трубчастою дреною. Це підтверджує її більш високу ефективність роботи. При порівнянні відповідних типів дренажних конструкцій між собою без дії вібрації та з нею, можна дійти висновку, що на інтенсивність водовідведення конструкції з трубчастою дреною вібрація майже не впливає