Дослідження швидкості зорових орієнтовно-пошукових рухів водія на прикладі світлоповертальних елементів транспортного огородження першої групи в населених пунктах

Опубліковано:
Номер: Випуск 30(2024)
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 380-388
Ключові слова: водій, дорожні умови, небезпека, предмет пошуку.
Як цитувати статтю: Осипов В. О. Дослідження швидкості зорових орієнтовно-пошукових рухів водія на прикладі світлоповертальних елементів транспортного огородження першої групи в населених пунктах. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 30. С. 380–388.
Як цитувати статтю (references): Valentyn Osypov. Research of the speed of visual orientation and search movements of the driver using the example of light reflecting elements of the transport fence of the first group in popular points. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2024. Issue 30. P. 380–388 [in Ukrainian].

Автори

Київський національний університет будівництва і архітектури (КНУБА), м. Київ, Україна

Анотація

Вступ. Вивчення закономірностей взаємодії підсистем системи Водій-Автомобіль-Дорога-Середовище дають змогу дослідникам знаходити нові критерії, які мають вплив на роботу системи. Одним із значущих факторів є взаємодія підсистеми Водій із підсистемою Дорога.

Проблематика. Як відомо, візуальний пошук [1] — це процес зорового або технічного спостереження (обстеження) простору, якій має на меті виявити об’єкт — предмет пошуку. В залежності від дорожньої ситуації пошук передбачає, що об’єкт небезпеки з’явиться в очікуваному просторі або часі. Та часто візуальне спостереження проводиться з метою переконатися у відсутності потенційних небезпек. Таким чином, функція водія при русі — постійний візуальний моніторинг дорожніх умов [2], параметри якої і буде досліджено.

Мета. Пошук способів оцінювання можливостей водіїв своєчасно знаходити небезпеки та  адекватно оцінювати їх рівень для прийняття відповідних управлінських рішень в умовах перенавантаження інформацією на дорогах населених пунктів.

Матеріали і методи. В рамках вивчення проблематики зроблено аналіз публікацій закордонних та вітчизняних дослідників [3 – 7], які присвячені проблемі зорового пошуку небезпек водіями транспортних засобів, пілотами літальних апаратів та авторські напрацювання з цієї проблематики [8 – 10].

Результати. Розглянуто проблему візуального пошуку водієм потенційних небезпек в процесі руху вулицями та дорогами населених пунктів. Досліджено психологічний темп водія, а саме  швидкості зорових орієнтовно-пошукових рухів на прикладі світлоповертального елемента транспортного огородження першої групи. В рамках роботи реалізовано алгоритм знаходження респондентами об’єктів потенційної небезпеки на анкетах-фотознімках.

Висновки. Спираючись на отримані результати можна говорити про певну залежність впливу швидкості зорового пошуку небезпек водіями транспортних засобів на зниження коефіцієнту аварійності. Впроваджені вже на сьогодні інженерні заходи у м. Києві дають змогу проводити повноцінні дослідження їх впливу на стримування швидкості руху.

Посилання

  1. Shapiro, Linda; George Stockman (2001). Computer Vision. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. ISBN 0-13-030796-3 .
  2. Системи та комплекси електросвітлотехнічного забезпечення польотів : навч. посіб. / уклад. : Ю. М. Квач, А. П. Колотюк. Київ, 2012. 160 с.
  3. Осипов В. О. Питання підвищення безпеки руху за рахунок використання нових світлоповертальних елементів. Вісник Національного транспортного університету. Серія «Технічні науки». Науково -технічний  збірник. Випуск 1 (46), 2020. С. 253–263. DOI: https://doi.org/10.33744/ 2308-6645-2020-1-46-253-263
  4. Петров В. В. Світлоповертання: проблеми та досягнення. Реєстрація, зберігання і обробка даних.  2008. Т. 10, № 1. С. 3–15.
  5. Ю. М. Квач, А. П. Колотюк. Системи та комплекси електросвітлотехнічного забезпечення польотів : навч. посіб. Київ, 2012. 160 с.
  6. Кужель В. П. Вплив контрасту об’єкта розрізнення з фоном на видимість дорожньої обстановки в світлі автомобільних фар. Вісник СНУ імені Володимира Даля. 2009. № 11 (141). С. 118–122.
  7. Жук М. М., Бойків М. В., Постранський Т. М. Пе­ріод настання сутінок, як чинник впливу на функціо­нальний стан водія. Наукові нотатки. 2014. № 46. С. 182–185.
  8. Осипов В. О., Мельниченко О. І. Удосконалення методу оцінки безпеки дорожнього руху на окремих ділянках автомобільних доріг: монографія. НТУ, 2019. 172 с.
  9. Осипов В. О. Безпека дорожнього руху: технічні засоби та інженерне облаштування: навчальний посібник. Луганськ, 2014. 192 с.
  10. Пат. На промисловий зразок № 39167 Україна МКПЗ 10-06. Світлоповертальний елемент на транспортне огородження / заявник та патентовласник Комунальна корпорація «Київавтодор“. s201801608 заявл. 06.06.2018; публікація 10.05.2019. Бюл. № 9.
  11. Melnichenko О. Scoring method of evaluating road safety as part of management. Periodyk Naukowy Akademii Polonijnej, Częstochowa (PNAP), 2023, Vol. 61, No. 6. Р. 195–202. DOI: https://doi.org/10.23856/6124.
  12. Gusteliev O. Implement technicalsolutions for road safety. The IV International Scientific and Practical Conference “Science, practice and theory”, February 1 – 4, 2022, Tokyo, Japan. Р. 533–535.
  13. Козляковський П. А. Загальна психологія: Навч. посібник: В 2 т. 2-ге вид. Т. II. Миколаїв: Вид-во МДГУ ім. П. Могили, 2004. 240 с.
  14. Ткаченко І. О. Ризики у транспортних процесах : навч. Харків : ХНУМГ ім. О. Бекетова, 2017.114 с.