Дослідження стійкості до утворення колії теплих асфальтобетонних сумішей на основі бітуму з використанням енергозберігаючих добавок та спіненого бітуму з додаванням регенерованого асфальтобетону

Опубліковано:
Номер: Випуск 27(2023)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 121–129
Ключові слова: автомобільна дорога, асфальтобетонні суміші, в’яжуче, енергозберігаюча добавка, дорожній одяг, спінений бітум, температура, фізико-механічні показники
Як цитувати статтю: Савенко В. Я., Мудриченко А. Я. Дослідження стійкості до утворення колії теплих асфальтобетонних сумішей на основі бітуму з використанням енергозберігаючих добавок та спіненого бітуму з додаванням регенерованого асфальтобетону. Дороги і мости. Київ, 2023. Вип. 27. С. 121–129.
Як цитувати статтю (references): Viacheslav Savenko, Anatolii Mudrychenko. Study of the resistance of warm asphalt mixtures based on bitumen with the addition of energy-saving additives and foamed bitumen to rutting. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2023. Iss. 27. P. 121–129 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-9787-2523
Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-8174-7728

Анотація

Вступ. У статті досліджуються асфальтобетонні суміші, виготовлені за стандартною технологією згідно з [1, 2] та так звані теплі асфальтобетонні суміші, що виготовлені за знижених технологічних температур на основі бітуму з додаванням енергозберігаючих добавок та спіненого бітуму.

Проблематика. Стійкість асфальтобетонних сумішей до утворення колії є основним параметром під час проєктування суміші, оскільки в існуючих умовах зростання навантаження на конструкцію дорожнього одягу за рахунок підвищення транспортної здатності нових автомобілів, які здатні перевозити вантажі з понад нормативними навантаженнями на вісь.

Мета. Мета роботи полягала у дослідженні асфальтобетонних сумішей виготовлені за стандартною технологією згідно з [1, 2] та так звані теплі асфальтобетонні суміші, що виготовлені за знижених технологічних температур на основі бітуму з додаванням енергозберігаючих добавок та спіненого бітуму.

Матеріали і методи. Проведено експериментальні порівняльні випробування традиційного гарячого асфальтобетону АСГ.Щ.НП.І.А.БНД 70/100, асфальтобетону з використанням спіненого бітуму та асфальтобетону на основі бітуму з додаванням енергозберігаючих добавок.

Результати. Встановлено графічні залежності утворення колії після проходження більше ніж
20 тисяч проходів колеса по зразкам асфальтобетонних сумішей, що виготовлені за різними методами та за різних технологічних температур.

Висновки. Проведені дослідження показали, що використання технологій теплих асфальтобетонів, дозволяють знизити температуру приготування гарячих асфальтобетонних сумішей на (20–40) °C без погіршення стійкості до утворення колії порівняно з традиційним гарячим асфальтобетоном, що приготовлений на тому ж бітумі. Це досягається за рахунок відносно нових фізико-хімічних ефектів, що приводять до зниження опору суміші зсуву під час її приготування та ущільнення.

Посилання

  1. ДСТУ Б В.2.7-119:2011 Суміші асфальтобетонні та асфальтобетон дорожній та аеродромний. Технічні умови. Київ, 2011. 59 с. (Інформація та документація).
  2. ДСТУ Б В.2.7-319:2016 Суміші асфальтобетонні і асфальтобетон дорожній та аеродромний. Методи випробувань. Київ, 2016. 49 с. (Інформація та документація).
  3. ДСТУ Б В.2.7-75-98 Будівельні матеріали. Щебінь та гравій щільні природні для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій та робіт. Технічні умови. Київ, 1998. 34 с.  (Інформація та документація).
  4. ДСТУ Б В.2.7-210:2010 Будівельні матеріали. Пісок із відсівів дроблення вивержених гірських порід для будівельних робіт. Технічні умови. Київ, 2010. 45 с.  (Інформація та документація).
  5. ДСТУ Б В.2.7-121:2014 Порошок мінеральний для асфальтобетонних сумішей. Технічні умови. Київ, 2014. 53 с. (Інформація та документація).
  6. ДСТУ 4044-2019 Бітуми нафтові дорожні в’язкі. Технічні вимоги. Київ, 2019. 59 с.  (Інформація та документація).
  7. ДСТУ-Н Б В.2.7-315:2016 Настанова щодо виробництва та застосування асфальтобетонних сумішей за знижених технологічних температур із використанням енергозберігаючих добавок. Київ, 2016. 39 с.  (Інформація та документація).
  8. ДСТУ EN 12697-22:2018 Бітумомінеральні суміші. Методи випробування гарячих асфальтобетонних сумішей. Частина 22. Колійність (EN 12697-22:2003+А1:2007, IDT). Київ. 2018. 56 с. (Інформація та документація).
  9. ДСТУ EN 13108-1:2018 Бітумомінеральні суміші. Технічні умови. Частина 1. Асфальтобетон (EN 13108-1:2016, IDT). Київ. 2018. 67 с. (Інформація та документація).
  10. Губа В.В. Удосконалення технології будівництва асфальтобетонних шарів дорожнього одягу за способом „термоса”: автореф. дис. канд. техн. Наук. Київ, 2006. 198 с.
  11. Радовский Б.С. Прогресс технологий производства теплого асфальтобетона в США. Автомобільні дороги. Київ. 2011. № 8. С. 29–39.
  12. Радовский Б.С. Технология теплого асфальтобетона в США. Дорожная техника. Київ, 2008. С. 24–28.