Дослідження світлоповертальних та колориметричних характеристик дорожніх знаків в залежності від технології їх виготовлення

Опубліковано:
Номер: Випуск 25(2022)
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 231–239
Ключові слова: дорожній знак, коефіцієнт яскравості, координати кольоровості, питомий коефіцієнт сили світла
Як цитувати статтю: Гостєв Ю. Г., Кострульова Т. Є., Шпінь Д. М., Хом’як В. І. Дослідження світлоповертальних та колориметричних характеристик дорожніх знаків в залежності від технології їх виготовлення. Дороги і мости. Київ, 2022. Вип. 25. С. 231–239.
Як цитувати статтю (references): Yurii Hostev, Tetiana Kostrulova, Denis Shpin, Valeriia Khomiak. Study of retroreflective and colorimetric characteristics of road signs depending on the technology of their manufacture. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2022. Iss. 25. P. 231–239 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-0351-9591
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-9554-1285
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-5331-8368
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-0779-5558

Анотація

Вступ. Дорожні знаки формують каркас системи прийняття рішення водієм в процесі керування транспортним засобом, у місцях злиття, розділення та перетину транспортних та пішохідних потоків. Найголовніше у дорожніх знаках — їх яскравість та  здатність до світлоповертання у нічний час доби; знаки повинні мати чіткий зворотній зв’язок. Чим більш повно і чітко поінформований водій про умови і необхідні режими руху, тим більш точними і безпомилковими є його дії.

Проблематика. За результатами аналізу статистики ДТП здебільшого аварії трапляються через неможливість водієм адекватно оцінити ситуацію в умовах недостатньої видимості дорожньої розмітки, знаків і незадовільного освітлення.

За результатами досліджень встановлено, що покращення видимості розмітки і знаків може забезпечити зниження аварійності на (10–30) %.

Згідно статистики, близько 27 % аварій відбуваються через неуважність водія або втрату концентрації. В Україні подібні дослідження майже не проводяться, але за даними працівників поліції, в аваріях в місті 50 % водіїв також називають причиною зіткнення втомленість або втрату концентрації.

Актуальною задачею для нівелювання вищенаведених факторів є застосування якісно-інформативних дорожніх знаків, що дозволять привернути увагу водія до елементів дорожньої ситуації  (наявність пішохідних переходів, можливі ускладнення умов руху, траєкторія руху власного транспортного засобу тощо). Для отримання якісних знаків, перш за все необхідно дотримуватись усіх правил технології їх виготовлення.

Мета. Дослідити світлоповертальні та колориметричні характеристики дорожніх знаків залежно від технології їх виготовлення.

Матеріали та методи. Лабораторні дослідження з визначення впливу технології виготовлення знаків на питомий коефіцієнт сили світла, координати кольоровості, коефіцієнт яскравості.

Результати. Наведено результати лабораторних випробувань зразків дорожніх знаків, виготовлених різними технологіями з визначення питомого коефіцієнта сили світла, координат кольоровості, коефіцієнта яскравості.

Висновки.  За результатами проведених досліджень можна зробити висновок, що виробникам знаків необхідно дуже ретельно працювати над підбором чорнил для цифрового друку з метою досягнення зображення з високою кольоростійкістю. Виробникам рекомендується мати у своєму розпорядженні необхідні прилади для контролю кольору на етапі виготовлення. Також, можна відмітити, що питомий коефіцієнт сили світла зображення знаків не білих кольорів, виготовлених методом цифрового друку має менші значення ніж у знаків, виготовлених іншими технологіями. Виробникам потрібно звертати на це увагу і працювати над можливістю досягати більших значень світлоповертання.

 

Посилання

  1. Гусев С.А., Васильев Д.А., Котова В.С. Дорожные знаки уменьшенных типоразмеров в системе обеспечения безопасности дорожного движения. Техническое регулирование в транспортном строительстве. Київ, 2018. № 1 (27). С 12–23.
  2. Majid Khalilikhah, Kevin Heaslip. The effects of damage on sign visibility: An assist in traffic sign replacement. Journal of traffic and transportation engineering.  Arlington, 2016.  № 3 (6). P. 571–581.
  3. Majid Khalilikhah, Kevin Heaslip, ZiqiSong. Can daytime digital imaging be used for traffic sign retroreflectivity compliance. Measurement. Netherlands, 2015. № 75. Р.147-160. DOI: https://doi.org/10.1016/j.measurement.2015.07.049.
  4. Кормилицына Л.В., Дуров Г.Р. Влияние дорожных знаков и разметки на безопасность дорожного движения. Дальний Восток. Автомобильные дороги и безопасность движения. Хабаровск, 2017. С. 188–191.
  5. Марченко Э.В.,  Скудина А.А. Влияние видимости дорожной разметки и знаков на безопасность движения. Сборник материалов II Международной научно-практической конференции. Кемерово, 2017.  С. 189–192.
  6. Chiung-Yao Fang,  Sei-Wang Chen, Chiou-Shann Fuh. Road-sign detection and tracking. IEEE Transactions on Vehicular Technology. Japan, 2003. № 52 (5). P. 1329–1341. DOI: 10.1109/tvt.2003.810999.
  7. Морозов Д.А. Высокоэффективный поиск и анализ дорожных знаков. ScienceRise. Украина, 2015. № 12/2 (17). С. 32–36. DOI: 10.15587/2313-8416.2015.56338.
  8. ДСТУ 4100:2021 Безпека дорожнього руху. Знаки дорожні. Загальні технічні умови. Правила застосування. Київ, 2021. 144 с. (Інформація та документація).
  9. Евгений Люшин. Что нужно для выхода на рынок изготовления дорожных знаков. Журнал CADMASTER. Москва, 2019. № 3. С. 104–106.
  10. Майсиенко В.О. Дифференциальный метод определения качества дорожных знаков. Сборник трудов конференции  «Проблемы сертификации, управления качеством и документационного обеспечения управления». СибГУ им. М.Ф. Решетнева. Красноярск, 2019. С. 48–52.