Дослідження золи-винесення електрогенеруючих підприємств з метою її використання як альтернативи вапняковому мінеральному порошку для виробництва асфальтобетонних сумішей

Опубліковано:
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 40–47
Ключові слова: автомобільна дорога, асфальтобетон, асфальтобетонна суміш, густина, екологія, зола-винесення, мінеральний порошок, міцність на стиск
Як цитувати статтю: Каськів В. І., Копинець І. В., Соколов О. В. Дослідження золи-винесення електрогенеруючих підприємств з метою її використання як альтернативи вапняковому мінеральному порошку для виробництва асфальтобетонних сумішей. Дороги і мости. 2021. Вип. 24. C. 40–47.
Як цитувати статтю (references): Volodymyr Kaskiv, Ivan Kopynets, Oleksii Sokolov. Study of fly ash from power generating enterprises to use it as an alternative to lime mineral filler for the production of asphalt mixtures. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. 2021. Iss. 24. P. 40–47 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-8074-6798
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-0908-4795
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-4694-9647

Анотація

Вступ. Одним з найбільш використовуваних матеріалів під час будівництва автомобільних доріг є асфальтобетонні суміші. Для виробництва даних сумішей використовують переважно ко­ндиційні мінеральні матеріали — крупний заповнювач, дрібний заповнювач та наповнювач, а як в’яжуче використовують бітум.

Проблематика. В Україні як наповнювач використовують переважно матеріал, отриманий подрібненням карбонатних гірських порід, що установлено в ДСТУ Б В.2.7-119 та ДСТУ Б В.2.7‑121.

У той самий час, на електрогенеруючих підприємствах України, у результаті спалювання вугілля, утворюються мільйони тонн пилоподібних відходів — золи-винесення та золи з гідровідвалу. Даний матеріал за зерновим складом наближається до вимог до наповнювача згідно з ДСТУ Б В.2.7-121 та ймовірно може бути використаний для виробництва асфальтобетонних сумішей.

Мета. Встановлення можливості використання золи-винесення для виробництва асфальтобетонних сумішей.

Матеріали та методи. Під час досліджень використовували асфальтобетон типу Б та міне­ральні наповнювачі різного походження.

Результати. Результати випробування показали, що досліджену золу-винесення можна ви­користовувати для виробництва асфальтобетонних сумішей при повній заміні нею вапнякового мі­нерального порошку без погіршення властивостей асфальтобетонних сумішей.

Висновки. Використання золи-винесення для виробництва асфальтобетонних сумішей доз­волить значно зменшити кількість відходів та поліпшити екологічний стан довкілля.

Посилання

  1. Соколов О. В., Желотобрюх А. Д., Копинець І. В., Каськів В. І. Використання відходів промисловості в дорожньому будівництві. Дороги і мости. Київ, 2020. Вип. 21. С. 110-119.
  2. Про затвердження Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018-2022 роки, редакція від 21.03.2018 № 382 / База даних Законодавство України // Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/382-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 10.08.2021).
  3. Про застосування відходів виробництва в дорожньому будівництві, редакція від 04.12.2019 № 1420-р / База даних Законодавство України // Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1420-2019- %D1%80#Text  (дата звернення 10.08.2021).