Вступ. В основі сучасних дорожніх конструкцій лежать два види покриття: асфальтобетонне та цементобетонне. Теорія та практика свідчать, що за будь-яких кліматичних умов, будь-якої інтенсивності та будь-якого складу транспортного руху, цементно-бетонні покриття є більш довговічними. У той же час, у розвинених країнах, що мають розвинену мережу доріг та ефективну практику технічного обслуговування, підтримують приблизну рівність у співвідношенні між асфальтобетонним і цементобетонним покриттями в загальному обсязі доріг, що будуються.
Тема. Технологію будівництва доріг із використанням цементнобетонних покриттів застосовують у світі вже кілька десятиліть. Вона знайшла застосування в країнах із найрізноманітнішими кліматичними умовами. Середній термін експлуатації таких доріг становить не менше ніж 20 років за мінімальних витрат на ремонт та утримання. Порівняльний аналіз витрат на матеріали під час будівництва цементнобетонних та асфальтобетонних покриттів, а також із урахуванням численних капітальних ремонтів асфальтобетонного покриття протягом терміну його експлуатації показує, що витрати на будівництво бетонних покриттів ― у кілька разів менше, ніж на асфальтобетонні покриття: 2 рази ― на період капітального ремонту для асфальтобетонного покриття кожні 5 років і 3 рази, за трирічного періоду капітального ремонту. Висока міцність цементнобетонних покриттів обумовлена особливостями цементобетону як матеріалу. Характеристики міцності та деформаційні властивості цементобетону, на відміну від асфальтобетону, практично не залежать від температури та вологості повітря. З плином часу, протягом періоду експлуатації, міцність цементобетону зростає (в середньому на 10–20 %), незважаючи на інтенсивний рух транспортних засобів і агресивний вплив кліматичних факторів. Відповідно, на цементобетонних покриттях, колієутворення через деформації поверхні або знос ― практично неможливі, в той час як колієутворення є одним із найбільш поширених дефектів на сучасних асфальтобетонних дорогах.
Матеріали та методи. Відповідно до затверджених стратегічних планів розвитку дорожньої галузі Республіки Казахстан, а також з урахуванням міжнародного досвіду, за останні 15 років у Республіці побудовано 1 452 км доріг з цементобетонним покриттям.
Результати. Результатом є розвиток будівництва цементобетонних доріг, які разом з позитивними якостями вимагають нових технологічних рішень для забезпечення стійкості покриттів до впливу транспортних і погодно-кліматичних факторів. Світовий досвід будівництва доріг із цементнобетонними покриттями обіцяє велике майбутнє розвитку данного напрямку. Безумовно, перевагами цементобетонних покриттів є стабільні транспортні та експлуатаційні характеристики та висока довговічність.