Екологічні ризики впродовж життєвого циклу автомобільної дороги

Вступ. Умови економічного розвитку та соціальних змін в Україні передбачають необхідність прискореного розвитку дорожньо-транспортної інфраструктури, яка охоплює автодорожню індустрію, автомобільні дороги і споруди на них.

Під час будівництва, експлуатації та ремонту автомобільних доріг від працюючого транспорту в атмосферне повітря виділяються забруднюючи речовини продуктів згорання палива, виникає шумове та вібраційне навантаження. Забруднення ґрунтів, ґрунтових вод, а потім і водних об’єктів може відбуватися за рахунок осідання на поверхні автомобільної дороги забруднюючих речовин і пилу, що виділяються від працюючих двигунів автомобілів, а також виділяється пил зношених шин, дорожньої розмітки, деталей автомобілів, самого дорожнього покриття, відпрацьованої технічної олії, витоками нафтопродуктів, протиожеледними матеріалами (в зимовий період).

Проблематика. Сьогодні для країни стоїть задача активно працювати над модернізацією, розширенням та вдосконаленням всієї мережі автомобільних доріг. Однак, економічний розвиток і масштаби використання природних ресурсів не повинні бути загрозою для екологічної рівноваги.

Мета. Врахування екологічних аспектів при проєктуванні та експлуатації автомобільної дороги та конструкцій транспортної інфраструктури, що призначені для її обслуговування, може призвести до збільшення терміну експлуатації цих конструкцій, зменшення споживання енергії та матеріалів на їх відновлення.

Матеріали та методи. Метод оцінки життєвого циклу дозволяє використовувати комплексний підхід, який визнає стратегії зменшення впливу на навколишнє середовище протягом усіх етапів, які проходять конструкції транспортної інфраструктури від проєктування до закінчення експлуатації (якщо відсутня можливість їх подальшого відновлення).

Результати. В статті розглянуті всі можливі екологічні впливи і ризики, які можуть виникати впродовж етапів життєвого циклу автомобільної дороги і споруд транспортної інфраструктури для її обслуговування.

Висновки. Здійснення комплексного оцінювання з урахуванням всіх аспектів впливу на довкілля допоможе визначити, наскільки ефективною та стійкою є конструкція транспортної інфраструктури на різних етапах її життєвого циклу.

  1. Enyew Asres, Tewodros Ghebrab, Stephen Ekwaro-Osire. Framework for design of sustainable flexible pavement. Infrastructures . Infrastructures. 2022, № 7.
  2. Rodrigo Polo-Mendoza, Otto Mora, Jose Duque, Emilio Turbay, Gilberto Martinez-Arguelles, Luis Fuentes, Oswaldo Guerrero, Sergio Perez. Environmental and economic feasibility of implementing perpetual pavements (PPs) against conventional pavements: A case study of Barranquilla city, Colombia. Case Studies in Construction Materials. July 2023. Vol. 18.
  3. Лісніченко Т. В. Життєвий цикл автомобільних доріг, як основа забезпечення їх довговічності та високих експлуатаційних властивостей. Problems of friction and wear, 2015. № 4 (69). C. 103-108.
  4. Chao Li, Jingxiao Zhang, Simon P. Philbin, Xu Yang, Zhanfeng Dong, Jingke Hong & Pablo Ballesteros-Peres. Evaluating the impact of highway construction projects on landscape ecological risks in high altitude plateaus. Scientific Reports, 2022. № 12.
  5. Hadi P. L., Wasanta T., santosa W. Land use change due to road construction.
    IOP Conference Series Earth and Environmental Science, November 2021. Vol. 920, Issue 1.
  6. Вирожемський В. К., Волошина І. В. Нерозривний екологічний ланцюг: дорога – довкілля – життя. Дорожня галузь України. Київ, 2013. № 3. С. 27–32.
  7. Devid Welch, Daniel Shepherd, Kim N. Dirks & Ravi Reddy. Health effects of transport noise. Transport Reviews, 2023. Vol. 43, Issue 6.
  8. Сахно В. П., Матейчик В. П., Федоров В. В., Каськів В. І. До обґрунтування застосування шумозахисних екранів із високими шумопоглинаючими властивостями. Автошляховик України. Київ, 2021. № 1.
  9. Медведєв К. В. Морозов А. В. Морозова Т. В. Рутковська І. А. Хрутьба В. О. Основні технічні принципи проектування біопереходів. Дороги і мости. Київ, 2020. Вип. 22. C. 234–248.
  10. ДБН А.3.1-5:2016. Організація будівельного виробництва. Київ, 2016. 49 с. (Інформація та документація).
  11. ДБН А.2.2-1:2021 Склад і зміст матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище (ОВНС). Київ, 2022. 25 с. (Інформація та документація).
  12. ДСТУ 9030:2020 Автомобільні дороги. Оцінка впливів на навколишнє середовище. Вимоги до проектної документації. Київ, 2020. 25 с. (Інформація та документація).
  13. ДСТУ 9076:2021 Автомобільні дороги. Оцінка впливу на довкілля. Київ, 2021. 17 с. (Інформація та документація).
  14. ДБН В.2.3-4:2015 Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво. Київ, 2015. 91 с. (Інформація та документація).
  15. ДБН В.2.3-5:2018 Вулиці та дороги населених пунктів. Зі зміною № 1. Київ, 2022. 65 с. (Інформація та документація).
  16. Ярощук О. С., Харитонова Н. М., Вирожемський В. К. Тези «Використання елементів зруйнованих конструкцій при будівництві автомобільних доріг». Збірник матеріалів. І Міжнародна науково-практична конференція «Подолання екологічних ризиків та загроз для довкілля в умовах надзвичайних ситуацій – 2022» (26-27 травня 2022, Полтава - Львів). Дніпро, 2022. C. 549–557.
  17. Мостепан О. В. Український науково-дослідний інститут екологічних проблем: автореф. дис. Оцінка впливу забруднених зливових вод з поверхні автомобільних доріг на навколишнє середовище. канд. тех. наук. Харків, 2004.
  18. Ярощук О. С., Харитонова Н. М. Національний стандарт очищення поверхневих стічних вод з автомобільних доріг. Автошляховик України. Київ, 2022. № 1. С. 49–53.