Вступ. Ефективне функціонування автомобільного транспорту можливе лише за умови, коли кількісний розвиток, якісний рівень і технічний стан автомобільних доріг відповідають вимогам автомобільного транспорту. Це поєднання характеристик дорожньої мережі є досяжним виключно за наявності достатнього фінансування для реалізації всіх запланованих робіт. Інвестиції в дорожню інфраструктуру можуть стати каталізатором економічного відновлення та зростання, оскільки покращать логістичні можливості, зменшать витрати на перевезення вантажів і пасажирів, а також підвищать конкурентоспроможність регіонів.
Проблематика. Дорожнє господарство за перші десятиліття незалежності стикнулося із хронічним недофінансуванням, що негативно вплинуло на його розвиток. Ситуація ще погіршилась з початком повномаштабної збройної агресії рф у 2024 році. Так відповідно до Звіту Світового банку «Швидка оцінка збитків та потреб (RDNA3)» [1], потреби у повоєнному відновленні лише для автомобільних доріг загального користування та мостів на них становлять близько 28,8 млрд дол. США. Для можливості якісного та стрімкого відновлення та розвитку України це питання є критично важливим, адже від стану автомобільних доріг залежать витрати на перевезення вантажів і пасажирів, рівень цін, певною мірою зайнятість населення та темпи розвитку економіки держави загалом, а з повномасштабним збройним вторгненням російської федерації — постають питання забезпечення надійності логістичних маршрутів, оперативності перевезення гуманітарних вантажів та обороноздатності країни.
Мета. Метою дослідження є визначення основних засад соціально-економічного оцінювання програмних документів державного рівня для підвищення ефективності управління автомобільними дорогами.
Матеріали та методи. У статті використовується системний (комплексний) підхід, який представляє собою сукупність загальнонаукових методологічних принципів (вимог), в основі яких лежить розгляд об’єктів як систем. Пріоритетом здійснення цього процесу є забезпечення належного рівня об’єктивності даних, своєчасність та актуальність опрацьованої інформації.
Крім цього, у статті використовуються методи комплексного і системного аналізу, абстрактно-логічний, графічний, статистичний, розрахунково-конструктивний, порівняльний аналізи та метод експертних оцінок.
Результати. Отримано математичний розрахунок оцінки ефективності виконання Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018-2023 роки.
Висновки. Загалом, оцінювання ефективності програм розвитку автомобільних доріг включає аналіз транспортно-експлуатаційного стану, соціально-економічної та екологічної ефективності. Результати оцінювання дозволяють визначити «вузькі» місця стратегічних документів розвитку галузі та уникнути проблем в майбутньому плануванні, а також це допомагає приймати обґрунтовані рішення для покращення дорожньої інфраструктури. В основі пріоритезації дорожніх проєктів має бути стратегічне планування, що дозволяє оцінити потреби та напрями розвитку дорожньої мережі за допомогою ряду транспортно-експлуатаційних даних і системно підійти до прийняття рішення щодо фінансового забезпечення заходів із дорожніх робіт. Крім цього, перелік об’єктів дорожніх робіт і послуг на автомобільних дорогах загального користування в Україні має складатись на підставі інструментально визначених і верифікованих даних з урахуванням положень нормативно-правових актів, короткострокових і довгострокових державних цільових економічних програм розвитку автомобільних доріг, а під час дії воєнного стану — Генерального Штабу Збройних Сил України.