Концептуальні засади визначення вартості проєктних робіт на дорожні роботи та послуги в контексті міжнародного досвіду.

Опубліковано:
Номер: Випуск 30(2024)
Розділ: Економіка. Менеджмент
Cторінковий інтервал статті: 25-39
Ключові слова: проєктні роботи, дорожні роботи та послуги, світовий досвід.
Як цитувати статтю: Безуглий А. О., Бібик Ю. М., Гресько І. Л. Концептуальні засади визначення вартості проєктних робіт на дорожні роботи та послуги в контексті міжнародного досвіду. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 30. С. 25–39.
Як цитувати статтю (references): Artem Bezuglyi, Yuliya Bibyk, Ihor Hresko. Conceptual principles for determining the cost of project works for road works and services in the context of international experience. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2024. Issue 30. P. 25–39 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
http://orcid.org/0000-0003-3883-7968
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-7197-8909
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-7175-7436

Анотація

Вступ. Дорожня галузь — є однією із тих галузей, яка нараховує велику кількість законів, постанов, інших нормативно-правових та нормативних актів, багато процедур, що прямо або опосередковано впливають на неї. Частина з них потребує адаптації до нинішніх умов сучасного ринкового стану та поєднання із сучасними процесами, що відбуваються в галузі. Будь-яке впровадження нових або зміна існуючих нормативно-правових актів та нормативних документів зазвичай є досить складним процесом. На сьогодні економіка України перебуває на етапі перехідного періоду, це перш за все пов’язане з військовими діями на території України. Тому врегулювання питань, пов’язаних із визначенням вартості проєктних робіт є як ніколи актуальним. Зазвичай поняття «ціна» тісно пов’язане із ціноутворюючими чинниками, що її утворюють, при цьому ціноутворення є складовою частиною роботи з досягнення стратегічних цілей підприємств. Цінова політика відіграє важливу роль у життєвому циклі проєктних підприємств, адже вона впливає на їх розвиток, а також створює ринкове середовище та дозволяє вести діяльність і формувати подальший стратегічний розвиток таких підприємств. Формування якісної цінової політики передбачає проведення досліджень та збір інформації про ринок дорожніх робіт та послуг, аналіз економічних факторів та як результат підготовку проєктів відповідно до потреб ринку і оптимізацію їх впровадження. Зміни в підходах до визначення вартості проєктних робіт допоможуть забезпечити формування якісної цінової політики проєктних підприємтв, що в цілому сприятиме розвитку дорожньої галузі та подальшому відновленню нашої країни. 

Проблематика. Сьогодні в економічній науці існують різні точки зору щодо формування вартості проєктних робіт. За рахунок розвитку теоретичних основ і систематизації аналітичних даних, питаннями вартості ціноутворення в будівництві та проєктуванні займалися багато українських і зарубіжних вчених та науковців, у їхніх працях можна знайти багато інформації щодо застосування різних методів ціноутворення при визначенні вартості проєктування. Протягом багатьох років українські науковці, опрацьовуючи та порівнюючи інформацію щодо визначення вартості прєктних робіт у світовій практиці, де застосовуються різні методи та підходи, намагалися створити найбільш сприятливі умови ціноутворення для всіх учасників інвестиційного процесу при визначенні вартості проєктних робіт та запровадити їх в Україні. Особливу увагу заслуговують дослідження таких вчених як Günter Löhnert, К. А. Шрейбер, С.-Ю. В. Марчюкайтіс, М. А. Карпович, М. А. Сімакова та інші, які присвятили свої наукові праці питанням ціноутворення в будівництві, а також практичним методичним підходам до визначення вартості проєктних робіт, використовуючи при  цьому різні методи ціноутворення.

На сьогодні процес формування договірної ціни є досить трудомістким та створює додаткові  виклики перед учасниками ринку, що призводить до утворення  корупційних ризиків. Водночас проєктні підприємства пропонують нові концепції та проєктні рішення, які слугуватимуть розвитком в умовах сучасності і майбутнього нашої країни, що безпосередньо матиме економічні, соціальні та екологічні наслідки для населення та країни в цілому. При цьому важливим завданням на сьогодні є перегляд діючої системи ціноутворення в частині визначення вартості проєктних робіт на дорожні роботи та послуги. 

Мета. Покращення нормативної бази потребує чималих зусиль в частині удосконалення нормативно-правового регулювання дорожньої галузі в цілому. Метою дослідження є аналіз чинної бази нормативних документів, відповідно до яких визначається вартість проєктних робіт в Україні, а також дослідження світового досвіду в частині визначення вартості робіт з проєктування та надати висновки щодо покращення чинної системи ціноутворення в частині визначення вартості проєктних робіт в Україні.

Матеріали та методи. Визначальну роль в процесі ціноутворення відіграють методологічні підходи, що використовуються при визначенні вартості робіт чи послуг. Основними підходами при визначенні вартості проєктних робіт є наступні: застосування відсоткових показників вартості проєктних робіт до розрахункової бази; на підставі збірників цін на проєктні роботи; за калькуляційним методом. Кожен із цих методів має як і переваги так і певні недоліки.

В роботі над даною статтею здійснено:

  • аналіз діючої системи ціноутворення в частині визначення проєктних робіт;
  • аналіз світового досвіду щодо порядку визначення вартості проєктних робіт;
  • моніторинг проблемних питань з визначення вартості проєктних робіт на дорожні роботи та послуги;
  • підготовлено висновки щодо удосконалення визначення вартості проєктних робіт на дорожні роботи та послуги.

Результати. Дослідження і узагальнення зарубіжного досвіду та систематизація вітчизняного досвіду в питаннях визначення вартості проєктних робіт, а також аналіз проблемних питань з проєктування сприятиме розвитку кошторисного нормування в напрямку визначення вартості проєктних робіт та дозволить в майбутньому розробити та запровадити зміни, які стануть основою для окремого нормативного документу, що встановлюватиме правила визначення вартості проєктних робіт на дорожні роботи та послуги і як результат доповнить та удосконалить механізми ціноутворення в частині визначення вартості проєктування.

Висновки. Аналіз відмінності у формуванні кошторисної вартості проєктних робіт у різних країнах світу сприятиме вдосконаленню підходу до методології визначення вартості проєктних робіт, а також дозволить вирішити багато актуальних питань, що постають перед дорожньою галуззю в частині визначення проєктних робіт. Вдосконалення нормативів з визначення вартості проєктування в дорожній галузі дозволить підвищити його техніко-економічну обґрунтованість, а також сформувати підходи, на основі яких визначатиметься вартість проєктних робіт на дорожні роботи та послуги, а також формуватиметься цінова політика проєктних підприємств.

Посилання

  1. Правила визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування, затверджені наказом Міністерства інфраструктури України 02 травня 2022 року №273 // зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 травня 2022 року за № 527/37863. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0527-22#Text (дата звернення 15.10.2024).
  2. Про ціни та ціноутворення. Закон України від 21.06.2021 № 5007-VI від 21.06.2012, редакція від 01.07.2024 № 3706-IX // База даних законодавство України / Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5007-17#Text (дата звернення 15.10.2024).
  3. Порядок застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення при визначенні вартості проектних, науково-проектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво, затверджений наказом Міністерства розвитку громад та територій України 25 червня 2021 року № 162 // зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 вересня 2021 року за № 1226/36848. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1226-21#Text (дата звернення 15.10.2024).
  4. Порядок розроблення проектної документації на будівництво об’єктів, затверджений наказом Міністерства розвитку громад та територій України  від 16.05.2011 № 45 // зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1 червня 2011 року за № 651/19389. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/z0651-11#Text (дата звернення 15.10.2024).
  5. Кошторисні норми України «Настанова з визначення вартості проектних, науково-проектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво», Київ, 2021. 33 с. (Інформація та документація).
  6. МВ 03450778-747:2015 «Методичні вказівки з визначення вартості проектно-вишукувальних робіт на будівництво автомобільних доріг загального користування та транспортних споруд». Київ, 2015. 26 с. (Інформація та документація).
  7. ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво». Київ, 2022. 33 с. (Інформація та документація).
  8. Методичні рекомендації з формування собівартості проектних робіт з урахуванням вимог положень (стандартів) бухгалтерського обліку, затверджені наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 29 березня 2002 року № 64.