Вступ. Дорожня галузь — є однією із тих галузей, яка нараховує велику кількість законів, постанов, інших нормативно-правових та нормативних актів, багато процедур, що прямо або опосередковано впливають на неї. Частина з них потребує адаптації до нинішніх умов сучасного ринкового стану та поєднання із сучасними процесами, що відбуваються в галузі. Будь-яке впровадження нових або зміна існуючих нормативно-правових актів та нормативних документів зазвичай є досить складним процесом. На сьогодні економіка України перебуває на етапі перехідного періоду, це перш за все пов’язане з військовими діями на території України. Тому врегулювання питань, пов’язаних із визначенням вартості проєктних робіт є як ніколи актуальним. Зазвичай поняття «ціна» тісно пов’язане із ціноутворюючими чинниками, що її утворюють, при цьому ціноутворення є складовою частиною роботи з досягнення стратегічних цілей підприємств. Цінова політика відіграє важливу роль у життєвому циклі проєктних підприємств, адже вона впливає на їх розвиток, а також створює ринкове середовище та дозволяє вести діяльність і формувати подальший стратегічний розвиток таких підприємств. Формування якісної цінової політики передбачає проведення досліджень та збір інформації про ринок дорожніх робіт та послуг, аналіз економічних факторів та як результат підготовку проєктів відповідно до потреб ринку і оптимізацію їх впровадження. Зміни в підходах до визначення вартості проєктних робіт допоможуть забезпечити формування якісної цінової політики проєктних підприємтв, що в цілому сприятиме розвитку дорожньої галузі та подальшому відновленню нашої країни.
Проблематика. Сьогодні в економічній науці існують різні точки зору щодо формування вартості проєктних робіт. За рахунок розвитку теоретичних основ і систематизації аналітичних даних, питаннями вартості ціноутворення в будівництві та проєктуванні займалися багато українських і зарубіжних вчених та науковців, у їхніх працях можна знайти багато інформації щодо застосування різних методів ціноутворення при визначенні вартості проєктування. Протягом багатьох років українські науковці, опрацьовуючи та порівнюючи інформацію щодо визначення вартості прєктних робіт у світовій практиці, де застосовуються різні методи та підходи, намагалися створити найбільш сприятливі умови ціноутворення для всіх учасників інвестиційного процесу при визначенні вартості проєктних робіт та запровадити їх в Україні. Особливу увагу заслуговують дослідження таких вчених як Günter Löhnert, К. А. Шрейбер, С.-Ю. В. Марчюкайтіс, М. А. Карпович, М. А. Сімакова та інші, які присвятили свої наукові праці питанням ціноутворення в будівництві, а також практичним методичним підходам до визначення вартості проєктних робіт, використовуючи при цьому різні методи ціноутворення.
На сьогодні процес формування договірної ціни є досить трудомістким та створює додаткові виклики перед учасниками ринку, що призводить до утворення корупційних ризиків. Водночас проєктні підприємства пропонують нові концепції та проєктні рішення, які слугуватимуть розвитком в умовах сучасності і майбутнього нашої країни, що безпосередньо матиме економічні, соціальні та екологічні наслідки для населення та країни в цілому. При цьому важливим завданням на сьогодні є перегляд діючої системи ціноутворення в частині визначення вартості проєктних робіт на дорожні роботи та послуги.
Мета. Покращення нормативної бази потребує чималих зусиль в частині удосконалення нормативно-правового регулювання дорожньої галузі в цілому. Метою дослідження є аналіз чинної бази нормативних документів, відповідно до яких визначається вартість проєктних робіт в Україні, а також дослідження світового досвіду в частині визначення вартості робіт з проєктування та надати висновки щодо покращення чинної системи ціноутворення в частині визначення вартості проєктних робіт в Україні.
Матеріали та методи. Визначальну роль в процесі ціноутворення відіграють методологічні підходи, що використовуються при визначенні вартості робіт чи послуг. Основними підходами при визначенні вартості проєктних робіт є наступні: застосування відсоткових показників вартості проєктних робіт до розрахункової бази; на підставі збірників цін на проєктні роботи; за калькуляційним методом. Кожен із цих методів має як і переваги так і певні недоліки.
В роботі над даною статтею здійснено:
- аналіз діючої системи ціноутворення в частині визначення проєктних робіт;
- аналіз світового досвіду щодо порядку визначення вартості проєктних робіт;
- моніторинг проблемних питань з визначення вартості проєктних робіт на дорожні роботи та послуги;
- підготовлено висновки щодо удосконалення визначення вартості проєктних робіт на дорожні роботи та послуги.
Результати. Дослідження і узагальнення зарубіжного досвіду та систематизація вітчизняного досвіду в питаннях визначення вартості проєктних робіт, а також аналіз проблемних питань з проєктування сприятиме розвитку кошторисного нормування в напрямку визначення вартості проєктних робіт та дозволить в майбутньому розробити та запровадити зміни, які стануть основою для окремого нормативного документу, що встановлюватиме правила визначення вартості проєктних робіт на дорожні роботи та послуги і як результат доповнить та удосконалить механізми ціноутворення в частині визначення вартості проєктування.
Висновки. Аналіз відмінності у формуванні кошторисної вартості проєктних робіт у різних країнах світу сприятиме вдосконаленню підходу до методології визначення вартості проєктних робіт, а також дозволить вирішити багато актуальних питань, що постають перед дорожньою галуззю в частині визначення проєктних робіт. Вдосконалення нормативів з визначення вартості проєктування в дорожній галузі дозволить підвищити його техніко-економічну обґрунтованість, а також сформувати підходи, на основі яких визначатиметься вартість проєктних робіт на дорожні роботи та послуги, а також формуватиметься цінова політика проєктних підприємств.