Main factors in the formation of surface runoff from the deck of artificial structures / Особливості геодезичних робіт у складі приймальних випробувань системи водовідведення на мостах

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 205-214
Ключові слова: будівництво та експлуатація мостів, водовідведення, похили, геодезичні вимірювання, похибки, нівелювання.
Як цитувати статтю: Гаврищук В. В., Сосса Б. Р. Особливості геодезичних робіт у складі приймальних випробувань системи водовідведення на мостах. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 205–214.
Як цитувати статтю (references): Vladyslav Havryshchuk, Bohdan Sossa. Main factors in the formation of surface runoff from the deck of artificial structures. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 205–214 [in Ukrainian].

Автори

Державний торговельно-економічний університет (ДТЕУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-3164-4426
Державний торговельно-економічний університет (ДТЕУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-4484-4865

Анотація

Вступ. Проведення випробувань системи водовідведення на мостах є критично важливим етапом, що забезпечує їхню довговічність, безпеку та надійність. Ці випробування необхідні для запобігання пошкодженню конструкції мосту, яке може бути спричинене надмірною вологістю, корозією та замерзанням води.

Основні причини та завдання випробувань

Покриття мосту постійно піддається впливу атмосферних опадів у вигляді дощу, снігу. Якщо система водовідведення не працює належним чином, вода накопичуватиметься на проїзній частині, що створює додаткове навантаження на дорожнє покриття та гідроізоляційний шар. Це може призвести до їхнього швидкого руйнування, появи тріщин та вибоїн. Випробування дозволяють переконатися, що вся вода ефективно збирається та відводиться.

Металеві елементи мосту, такі як арматура, балки та опорні конструкції, чутливі до корозії, яка посилюється під впливом води, солі та хімічних реагентів, що використовуються взимку для боротьби з ожеледицею. Належна робота системи водовідведення мінімізує контакт металу з агресивним середовищем, значно збільшуючи термін експлуатації споруди.

Вода, що не відводиться з поверхні мосту, сприяє підвищенню проявів аквапланування, особливо під час сильного дощу. Це значно підвищує ризик дорожньо-транспортних пригод. Випробування допомагають ідентифікувати та усунути зони, де вода застоюється, забезпечуючи безпечні умови для руху транспорту.

Випробування, що включають проливні тести або тести на герметичність, дозволяють виявити дефекти, які неможливо побачити візуально: засмічення дренажних труб, тріщини в гідроізоляції або неправильний похил дорожнього покриття. Це дає змогу оперативно усунути проблеми, перш ніж вони спричинять серйозні пошкодження.

Регулярні випробування та своєчасний ремонт системи водовідведення є значно дешевшими, ніж капітальний ремонт мосту, який може бути спричинений руйнуванням конструкцій через дію атмосферних опадів. Ці заходи є частиною планового технічного обслуговування, яке допомагає уникнути непередбачених витрат у майбутньому.

Випробування системи водовідведення на мостах є не просто формальною процедурою, а невід’ємним елементом відповідального управління інфраструктурою, що забезпечує довгострокову стійкість, економічну ефективність та безпеку мостових споруд.

Проблематика. Незважаючи на загальну важливість випробувань, відсутні уніфіковані стандарти та методики, що дозволяли б проводити повний та всебічний аналіз. Кожен міст має унікальні характеристики (довжина, ширина, похили, тип конструкції), що вимагає індивідуального підходу до кожного випробування. Це ускладнює порівняння результатів та розробку універсальних рекомендацій.

Мета. Основною метою гідравлічних випробувань на мостах є забезпечення надійності, довговічності та безпеки мостової споруди через ефективне відведення води. Ці випробування дозволяють підтвердити, що система водовідведення працює належним чином, запобігаючи руйнівним наслідкам, спричиненим надмірною вологістю. Виконанню гідравлічних випробувань передують геодезичні роботи — це контроль і фіксація фактичних характеристик системи водовідведення. Це включає перевірку проєктних похилів дорожнього покриття та дренажних лотків, розташування водоприймальних воронок та зливних трубопроводів. Точність цих даних критично важлива для забезпечення ефективного збору та відведення води з поверхні моста, що запобігає її застою та подальшому руйнуванню

Проведення геодезичних робіт на мостах має свої специфічні особливості та виклики:

Роботи часто проводяться в умовах активного транспортного руху, що вимагає використання сучасного високоточного обладнання та дотримання підвищених заходів безпеки.

Міст — це динамічна споруда, яка постійно зазнає впливу температурних коливань. Це може призводити до розширення або стискання матеріалів, що впливає на точність вимірювань.

Доступ до деяких елементів системи водовідведення, наприклад, внутрішніх дренажних труб або зливів, може бути обмежений, що вимагає використання спеціальних методів та інструментів.

Таким чином, якісне проведення геодезичних робіт у складі приймальних випробувань є невід’ємним елементом забезпечення довговічності, безпеки та функціональності мосту, допомагаючи уникнути прихованих дефектів та дороговартісних ремонтів у майбутньому.

Матеріали та методи. При дослідженні похибок геодезичних приладів і результуючих координат застосовано спосіб апріорного симуляційного моделювання. При оцінці точності геодезичних робіт використано метод статистичного аналізу.

Результати. В роботі детально описано етапи, засоби та роботи геодезичних вимірювань, як складової частини виконання робіт з перевірки ефективної роботи системи водовідведення. На основі аналізу точності виконання геодезичних робіт надано рекомендації щодо методики виконання спостережень

Висновки. Інтеграція геодезичних вимірювань у гідравлічні випробування мостів є критично важливою, оскільки вона надає об’єктивні та документальні докази відповідності системи водовідведення проєктним вимогам. Комплексний аналіз забезпечує довгострокову надійність, економічну ефективність та підвищує безпеку руху на мосту, перетворюючи приймальні випробування на науково обґрунтований процес.

Посилання

  1. ДБН В.2.3-22:2009 Мости та труби. Основні вимоги проектування. Київ, 2010. 46 с. (Інформація та документація).
  2. ДБН В.2.5-75:2013 Каналізація. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування. із міною № 1. Київ. Україна, 2019. 219 с. (Інформація та документація).
  3. ДБН А.2.1-1-2008 Вишукування, проектування і територіальна діяльність. Вишукування. Інженерні вишукування для будівництва. Київ, 2008. 74 с. (Інформація та документація).
  4. Наказ від 17.04.2025 № 1675 Про затвердження Порядку топографічної зйомки у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500. Київ. 2025. 59 с. (Інформація та документація).
  5. Основні положення створення топографічних планів масштабів 1: 5 000, 1:2 000 1:1000, 1: 500. Укргеодезкартографія, від 24.01.94, № 3. 6 с. (Інформація та документація).
  6. Класифікатор інформації, яка відображається на цифрових топографічних планах масштабів 1:5 000 – 1:500. Укргеодезкартографія № 25 від 9.03.2000 р. 35 с. (Інформація та документація).
  7. Інструкція про порядок контролю і приймання топографо-геодезичних та картографічних робіт. Укргеодезкартографія, № 19 від 17.02.2000 р. (Інформація та документація).
  8. Інструкція з обстеження та оновлення пунктів Державної геодезичної мережі України. Укргеодезкартографія № 23 від 29.02.2000 р. 28 с. (Інформація та документація).
  9. Умовні знаки для топографічних планів масштабів 1:5 000 – 1:500. Міністерство екології. № 295, 2001. 208 с. (Інформація та документація).
  10. Інструкція про умови і правила виконання аерофотознімальних, топографо-геодезичних, картографічних робіт, кадастрових знімань суб’єктами підприємницької діяльності, порядок видачі ліцензій та контроль за їх дотриманням (ДКНТА-2.07.01-93). 92 с. (Інформація та документація).
  11. Положення про порядок організації контролю при виготовленні цифрових карт, Укргеодезкартографія, 1997 р. (Інформація та документація).
  12. Сосса Б., Гаврищук В. Використання методу Монте-Карло при дослідженні похибок геодезичних приладів. Технічні науки та технології. Науковий журнал. 2025. Чернігів.  2(40). Р.  472–484. DOI: https://doi.org/10.25140/2411-5363-2025-2(40)-472-484.
  13. Maciejewska, A., Brusak, I. and Maciuk, K. () “Accuracy of bridge span measurements using classical and GNSS methods”, Budownictwo i Architektura. 2025. 24(1). Р. 163–174. DOI: https://doi.org/ 10.35784/bud-arch.6321.
  14. Beshr, A. Structural Deformation Monitoring and Analysis of Highway Bridge Using Accurate Geodetic Techniques. Engineering. 2015. 7. Р. 488–498. DOI: https://doi.org/10.4236/eng.2015.78045.
  15. Erol, S., Erol, B., & Ayan, T. A general review of the deformation monitoring techniques and a case study: analysing deformations using GPS/levelling. 2024. URL: https://www.researchgate.net/ publication/228977633.