Математичне моделювання виникнення термомеханічних ефектів в армованих дорожніх конструкціях, за термопружної несумісності матеріалів покриву та арматури

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 132-140
Ключові слова: автомобільна дорога, асфальтобетон, дорожній одяг, внутрішньоструктурні термонапруження, змінні поля температури, композит покрив, стрижнева арматура.
Як цитувати статтю: Шлюнь Н. В., Заєць Ю. О., Шевчук Л. В., Худолій С. М. Математичне моделювання виникнення термомеханічних ефектів в армованих дорожніх конструкціях, за термопружної несумісності матеріалів покриву та арматури. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 132–140.
Як цитувати статтю (references): Nataliia Shlyun, Yuliia Zaiets, Lyudmyla Shevchuk, Serhii Hudolìj. Mathematical modeling of the occurrence of thermomechanical effects in reinforced road structures, due to thermoelastic incompatibility of pavement and reinforcement materials. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 132–140 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет (НТУ), Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-1836-2010
Національний транспортний університет (НТУ), Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-6054-6708
Національний транспортний університет (НТУ), Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-5748-9527
Національний транспортний університет (НТУ), Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-1040-8870

Анотація

Вступ. У регіонах з різкими коливаннями температур при їх сезонних і добових змінах дуже часто спостерігається явище утворення локальних дефектів і тріщин в асфальтобетонних покривах автомобільних доріг. Значною мірою це зумовлено неоднорідністю термомеханічних властивостей матеріалів шарів покриву та основи. Для запобігання цим явищам у конструкцію покривів вводять армуючі стрижні та сітки.

Проблематика. Проблематика виконаних досліджень полягає у встановленні закономірностей термомехнічного деформування композитних матеріалів (на прикладі асфальтобетону), які підсилені армуючими стрижнями, в полях змінних температур.

Мета. Мета роботи полягає у виведенні математичних співвідношень, які визначають внутрішньоструктурні термонапруження в композитах, викликані змінними полями температур і неоднорідністю матеріалів.

Матеріали та методи. На базі теорії термопружності поставлено задачу про плоский термодеформований стан пружного середовища, що містить пружний стрижень кругового перерізу з відмінними термомеханічними параметрами. Для випадку зміни температури системи на постійну величину побудовано аналітичний розв’язок рівнянь, отримано вирази для термодеформацій і термонапружень.  

Результати. На прикладі асфальтобетонного матеріалу, армованого склопластиковими стрижнями, побудовані аналітичні вирази для значень додаткових контактних термонапружень, а також сформульовані умови термомеханічної несумісності матеріалів асфальтобетону та арматури.

Висновки. Використовуючи методи теорії термопружності, було показано, що у випадках несумісності термомеханічних характеристик матеріалів асфальтобетону та арматури в її безпосередній близькості виникають додаткові локалізовані термонапруження. Ці напруження, навіть за помірних перепадів температури, можуть досягати критичних значень і призводити до локальних дефектів і тріщин. Оскільки ці дефекти мають прихований характер, їх не завжди можна виявити на практиці.

Посилання

  1. Beleicheva T. G. and Ziling, K. K. Thermoelastic axisymmetric problem for a two-layer cylinder. J.  Appl. Mech. Technical Physics, 19, 108–113, (1978).
  2. Boubaker Fetiza Ali, Khedoudja Soudani, and Smail Haddadi. Effect of waste plastic and crumb rubber on the thermal oxidative ageing of modified bitumen. Road Mat. and Pav. Des. 2022, V. 23, Issue 1. P. 222–233.
  3. Brian Hill, Daniel Oldham, Behzad Behnia et al. Evaluation of low temperature viscoelastic properties and fracture behavior of bio-asphalt mixtures. International Journal of Pavement Engineering. 2018, V.19, 4, Р. 362–369.
  4. Christensen R. M., Lo K.H. Solutions for effective shear properties in three-phase sphere and cylinder models. J. Mech. Phys. Solids. 1979. V. 27. P. 315–330.
  5. Christian Karch. Micromechanical analysis of thermal expansion coefficient. Modeling and Numerical Simulation of Material Science. 2014, V. 3, 3. P. 1–15.
  6. Christiansen R. M. Mechanics of Composite Materials. Wiley: New York, NY, USA, 1979.
  7. Gholamali Shafabakhsh, Mohammadreza Aliakbari Bidokhti, and Hassan Divandan. Evaluation of the performance of SBS/Nano-Al2O3 composite-modified bitumen at high temperature. Road Mat. and Paves, 2021, V. 22, Issue 11. P. 2523–2537.
  8. Hetnarski R. B. and Ignaczak J. Mathematical Theory of Elasticity, Taylor and Francis, New York, (2004).
  9. Jorge Pais, Caio Santos, Paulo Pereira et al. The adjustment of pavement deflections due to temperature variations. International Journal of Pavement Engineering. Volume 21, 2020, Issue 13. Р. 1585–1594.
  10.  Ju J. W., Chen T. M. Effective elastic moduli of two-phase composites containing randomly dispersed spherical inhomogeneities. Acta Mech. 1994, 103(1). P. 123–144.
  11. Kovalenko A.D.  Thermoelasticity: Basic Theory and Applications, Wolters-Noordhoff Groningen, The Netherlands, (1972).
  12. Marcela Fiedlerova, Petr Jisa, Kamil Stepanek. Using various thermal analytical methods for bitumen characterization. International Journal of Pavement Research and Technology, 2021, V. 14, Issue 4. P. 459–465.
  13. Md Amanul Hasan, Rafiqul A. Tarefder. Development of temperature zone map for mechanistic empirical (ME) pavement design. Journal  of Pavement Research and Technology. 2018, V. 11, Issue 1. P. 99–111.
  14. Mirosław Graczyk, Józef Rafa, Adam Zofka Pavement modelling using mechanical and thermal homogenization of layered systems. Roads and Bridges. Drogi i Mosty. Issue 17. 2. 2018. Р. 141–157.
  15. Nowacki W. Thermoelasticity, 2 nd ed., Oxford: PWN – Polish Scientific Publishers, Warsaw and Pergamon Press, (1986).  
  16. Setiawan Dian M. The role of temperature differential and subgrade quality on stress, curling, and deflection behavior of rigid pavement. Journal of the Mechanical Behavior of Materials, Volume 29, Issue 5 – 6, id. 10, 12 p.
  17. Tarn Minh Phan, Tri Ho Minh Le, and Dae-Wook Park. Evaluation of cracking resistance of healed warm mix asphalt based on air-void and binder content. Road Materials and Pavement Design. 2022, V. 23, Issue 1. P. 47–61.
  18. Trusdell, C. (ed.), Carlson, D.E. Thermoelasticity, Encyclopedia of Physics, Vol. Via/2, Springer, Berlin, (1972). 
  19. Yang Liu, Zhendong Qian, Dong Zheng, Meng Zhang Interlaminar thermal effect analysis of steel bridge deck pavement during gussasphalt mixture paving. International Journal of Pavement Engineering. Volume 20, 2019. Issue 11. Р. 1323–1335.
  20. Yingjun Jiang, Changqing Deng, Zhejiang Chen, and Yuhang Tian. Evaluation of the cooling effect and anti-rutting performance of thermally resistant and heat-reflective pavement. International Journal of Pavement Engineering, 2020, V. 21. Issue 4. P. 447–456.