Математичне моделювання внутрішньоструктурних термонапружень, що викликаються полями змінної температури в композитах зі стрижневою арматурою

Опубліковано:
Номер: Випуск 28(2023)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 68–79
Ключові слова: внутрішньоструктурні термонапруження, змінні поля температури, композит, стрижнева арматура
Як цитувати статтю: Гуляєв В. І., Шлюнь Н. В. Математичне моделювання внутрішньоструктурних термонапружень, що викликаються полями змінної температури в композитах зі стрижневою арматурою. Дороги і мости. Київ, 2023. Вип. 28. С. 68–79.
Як цитувати статтю (references): Valerii Gulyayev, Nataliia Shlyun. Mathematical modeling of internal structural thermal stresses caused by variable temperature fields in composites with rod reinforcement. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2023. Iss. 28. P. 68–79 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет, Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-5388-006X
Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-1040-8870

Анотація

Вступ. Термомеханічні ефекти, що виникають в неоднорідних композитних матеріалах під впливом температури, суттєво впливають на міцність і довговічність виготовлених з них конструкцій. Особливий вплив ці ефекти мають на термодеформування мостових та дорожніх конструкцій в умовах сезонних то добових змін температури навколишнього середовища. Вони викликаються неоднорідністю термомеханічних параметрів його фракцій і арматури. До теперішнього часу явища термомеханічного деформування армованих конструкцій вивчена не достатньо, тому задачі їх дослідження є актуальними.

Проблематика. Проблематика виконаних досліджень полягає у встановленні закономірностей термомехнічного деформування композитних матеріалів (включаючи цементобетони й асфальтобетони), які підсилені армуючими стрижнями, в полях змінних температур.

Мета. Мета роботи полягає у виведенні математичних співвідношень, які визначають внутрішньоструктурні термонапруження в композитах, що викликані змінними полями температур і неоднорідністю матеріалів.

Матеріали та методи. У даній роботі на базі положень теорії термопружності поставлена задача про аналітичне дослідження внутрішньоструктурних термонапружень в композитах із стрижневою арматурою під впливом полів змінної температури при умовах термомеханічної несумісності компонент системи. Розроблена математична модель термопружного деформування неоднорідного матеріалу, що містить триточкову систему звичайних диференціальних рівнянь із граничними рівностями на краях області, виділеної для обчислення та на поверхні контакту арматури з матрицею. Методами математичного аналізу побудовано розв’язок цих рівнянь для випадку експоненціального розподілення температури, який є загальним розв’язком рівняння теплопровідності. Сформульовані функції розподілення переміщень і напружень.

Результати. На прикладі асфальтобетонного матеріалу, армованого сталевими стрижнями, побудовані функції розподілення термопереміщень та внутрішьоструктурних термонапружень для різних випадків екпоненціального розподілення температури в системі при типових значеннях термомеханічних характеристик фаз системи.

Висновки. У результаті математичного моделювання встановлено, що в випадках термодеформування композитних матеріалів в змінних полях температури реалізуються два механізми виникнення внутрішньоструктурних термонапружень в системі: внутрішній механізм та градієнтний механізм. Показано, що навіть за порівняно невисоких значеннь температури внутрішньоструктурні термонапруження можуть досягати суттєвих значень. Вони максимальні на контактній поверхні, мають локальний характер і швидко спадають по мірі віддалення від неї. При цьому зі зміною показників експоненти функції зміни температури поля термонапружень мають схильність до суттєвої перебудови. Розглянуті приклади із практики.

Посилання

  1. Гуляєв В.І., Гайдайчук В.В., Мозговий В.В., Густєлєв О.О., Заєць Ю.О., Шевчук Л.В., Шлюнь Н.В. Термопружний стан багатошарових дорожніх покриттів.  Київ, НТУ, 2018.  252 с.
  2. Коваленко А.Д. Основы термоупругости: Киев, 1970. 239 с.
  3. Шлюнь Н.В., Заєць Ю.О. Про внутрішній механізм термопошкоджень в армованих композитах з термомеханічною несумісністю їх фаз. Вісник НТУ. Серія «Технічні науки». Київ, НТУ, 2022. Вип. 3 (53). C. 427–432.
  4. Elwardany M.D., King G., Planche J.P., Rodezno C., Christensen D., Fertig Ill R.S., Kuhn K.H., Bhuiyan F.H. Internal restraint damage mechanism for age-induced pavement surface damage. Asphalt Paving Technol: J. Assoc. Asphalt Paving Technol. 2019. 88 с.
  5. Elwardany M., Planche J.-P., King G. Universal and practical approach to evaluate asphalt binder resistance to thermally-induced damage. Construction and Building Materials. 2020. 255, 119331.  P. 1–18.
  6. Gulyayev V.I., Mozgovyi V.V., Shlyun N.V., Shevchuk L.V. Modelling negative  thermomechanical effects in reinforced road structures with thermoelastic incompatibility of coating and reinforcement materials. System Research and Information Technologies. 2022. 2. P. 117–127.
  7. Hetnarski R.B., Eslomi M.R. Thermalstress – Advanced Theory and Applications Springer Scieience Business Media B.V. 2009.
  8. Noda, N., Hetnarski, R.B. and Tanigawa, Y. Thermal Stresses. 2nd edition, New York: Taylor and Francis. 2003.
  9. Nowacki W. Thermoelasticity, 2 nd ed. Oxford: PWN – Polish Scientific Publishers, Warsaw and Pergamon Press. 1986.
  10. Rozen W., Ketler E., Hashin Z., Hollow glass fibre reinforced plastics. General Electric Missile & Space devision. Philadelphia, 1962.
  11. Setiawan Dian M. The role of temperature differential and subgrade quality stress, curling, and deflection behavior of rigid pavement. Journal of the mechanical behavior of Materials. 2011. V.29, Issue 5-6. id.10,12 p.
  12. Takenaka K., Negative Thermal Expansion Materials: Technological Key for Control of Thermal Expansion.  Science and Technology of Advanced Materials. 2012. Vol. 13. P. 1–11. DOI: 10.1088/1468-6996/13/1/013001.
  13. Trussdell C. Carson D.E. Thermoelasticity, Encyclopedia of Physics, Vol.via/2, Berlin, spring, 1972.