Вступ. У світовій практиці будівництва жорстких дорожніх одягів значна увага приділяється монолітним цементобетонним покриттям з неармованими плитами, зі штировими з’єднаннями в поперечних швах (Jointed Plain Concrete Pavements, JPCP). Довговічність JPCP значною мірою залежить від належного розташування арматури штирових з’єднань, у зв’язку з чим вагомого практичного значення набули методи неруйнівної діагностики розташування арматури штирових з’єднань. У цій статті представлено аналітичний огляд методів неруйнівної діагностики розташування арматури штирових з’єднань цементобетонного покриття та акцентовано увагу на стандартному методі таких випробувань з використанням магнітної індукції.
Основна частина. В основній частині цієї статті виконано аналіз основних аспектів розглянутих методів випробування:
- класифікація дефектів неспіввісності і дефектів розташування арматури штирових з’єднань поперечних швів та їх вплив на експлуатаційні якості дорожнього покриття;
- порівняння впроваджених методів неруйнівного контролю розташування арматури штирових з’єднань;
- можливості методу магнітної індукції та підхід до аналітичного оцінювання дефектів розташування арматури штирових з’єднань поперечних швів, визначених за допомогою магнітної томографії;
- використання результатів діагностики розташування арматури штирових з’єднань поперечних швів для усунення дефектів розташування арматури;
- приклади прогностичного оцінювання результатів випробування діагностики розташування арматури штирових з’єднань поперечних швів та їх впливу на довговічність та стан JPCP.
Розглянутий метод випробування та оцінювання результатів охоплює практику визначання двох рівнів прийнятності (наприклад, прийнятний рівень та вибракування) для оцінювання ефективності кожного окремого арматурного штира, або кожного поперечного армованого шва, а також ділянки жорсткого дорожнього одягу з послідовно розташованими поперечними швами з обмеженою ефективністю.
Висновки
1. Впроваджений у всьому світі стандартний метод неруйнівної діагностики розташування арматури штирових з’єднань поперечних швів дозволяє виявити та усунути дефекти її розташування, забезпечуючи таким чином потрібне значення ефективності перенесення навантаження та міжнародного індексу рівності покриття. Оцінювання ділянок дорожнього покриття з кількома послідовно розташованими армованими швами з урахуванням ефективності кожного шва дозволяє забезпечити розрахунковий строк служби дорожнього одягу.
2. Стандартний метод неруйнівної діагностики розташування арматури штирових з’єднань поперечних швів жорсткого дорожнього одягу з використанням магнітної імпульсної індукції, розроблений Американським товариством випробувань та матеріалів, забезпечує високу точність вимірювання положення арматури штирового з’єднання в швах бетонного покриття і дозволяє виявити п’ять типів дефектів розташування.
3. У зв’язку з активізацією питань будівництва жорстких дорожніх одягів в Україні, а також з високою актуальністю розглянутого методу випробувань, важливим завданням має стати розроблення та впровадження відповідного національного стандарту.