Вступ. Окреслено вплив деформаційної поведінки неукріплених дисперсних сумішей (ДС) на конструкцію нежорсткого дорожнього одягу у разі застосування ДС у шарі неукріпленої основи.
Проблематика. Проблематика статті стосується вирішення питань, обумовлених нестабільною деформаційною поведінкою ДС в неукріплених шарах основи/додаткової основи, під час проєктування та експлуатації нежорсткого дорожнього одягу.
Мета. Основною метою статті є виконання аналітичного огляду методів випробування та моделювання деформаційної поведінки ДС. Результати аналітичного огляду призначені для застоcування в процесі впровадження розроблюваного національного стандарту стосовно методу випробувань дисперсних сумішей циклічним всебічним стиском, ідентичного відповідному європейському стандарту.
Результати. Виконання аналітичного огляду дозволило отримати наступні результати:
- показано, що за кожного встановленого рівня напруження найбільш стабільний стан ДС забезпечується після проходження періоду пост-ущільнення, коли накопичені пластичні деформації стають незначними, а залежність «пластична деформація/кількість циклів навантажування» набуває характеру асимптоти;
- визначено, що основна задача випробування ДС методом циклічного всебічного стиску повинна вирішуватися як оцінювання навантажень (напружень), які, з урахуванням вхідних даних, мають забезпечувати стабільний стан ДС у неукріпленому шарі запроєктованої конструкції нежорсткого дорожнього одягу; випробування полягає в утворенні в циліндричному зразку ДС циклічних напружень, значення яких відповідають очікуваним, та у вимірюванні осьових і радіальних деформацій зразка, спричинених такими напруженнями;
- показано, що ефективне прогнозування деформаційної поведінки ДС, а також їх класифікацію з метою співвіднесення категорії пластичної поведінки з очікуваним рівнем напружень може бути виконано за допомогою різних математичних моделей, побудованих на залежності пластичних деформацій від навантаження.
Висновки. Прогнозування деформаційної поведінки дисперсних сумішей за очікуваних умов експлуатації, за впливу кліматичних чи техногенних чинників потрібно розглядати як критичний аспект проєктування нежорстких дорожніх одягів. Стандартним методом випробування ДС для вивчення деформаційної поведінки є випробування циклічним всебічним стиском. Стандартні алгоритми випробування передбачають вивчення пружних і пластичних властивостей ДС та дозволяють вивчати ДС за умов, що моделюють фізичний стан і напружені стани таких матеріалів у шарах дорожнього одягу за впливу рухомих навантажень. Прогнозування деформаційної поведінки ДС на підставі результатів випробувань базується на побудові та інтерпретації математичних моделей, що охоплюють фактори, характеристичні для кожної досліджуваної дисперсної суміші.