Вступ. У статті розглянуто міжнародний досвід реалізації великих інфраструктурних проєктів в інших країнах світу за методом за методом, коли один підрядник здійснює проєктування та будівництво або проєктування, будівництво та експлуатацію,, проаналізовано переваги та недоліки та можливість впровадження даних методів під час будівництва інфраструктурних проєктів в Україні.
Проблематика. Недоліки традиційного методу реалізації проєктів полягають у послідовному виконанні етапів робіт з проєктування і будівництва, часових витратах на організацію торгів для кожного окремого етапу, у координації різних підрядників, розподіл відповідальності між проектантом і будівельником. Також певні додаткові витрати часу можуть виникнути у разі необхідності внесення змін до проєктної документації, необхідність яких виникає в процесі будівництва тощо.
Мета. Провести аналіз міжнародного досвіду реалізації інфраструктурних проєктів за контрактами «Design-Build» та «Design-Build-Operate» Виявити переваги та недоліки, визначити потенціал використання даних контрактів як альтернативи традиційному методу, з метою впровадження в Україні.
Матеріали і методи. Дослідження базується на аналізі міжнародного досвіду впровадження контрактів «Design-Build» і «Design-Build-Operate», а також на прикладах реалізації інфраструктурних проєктів у Сполучених Штатах, Європі та Азії. Основна увага приділяється законодавчим аспектам, процедурі реалізації та оцінці ефективності цих методів, аналізу ризиків і формуванню вартості під час їхньої реалізації.
Результати. Використання контрактів «Design-Build дозволяє об’єднати етапи проєктування, будівництва, а при контрактах «Design-Build-Operate» ще і експлуатацію в єдиний контракт. Це знижує витрати на координацію та управління проєктом, мінімізує ризики для замовника і підвищує відповідальність підрядника. У більшості випадків спостерігається підвищення якості робіт і скорочення строків реалізації проєктів порівняно з традиційним методом.
Висновки. Міжнародний досвід демонструє, що контракти «Design-Build» і «Design-Build-Operate» є ефективними під час реалізації великих інфраструктурних проєктів, зокрема в будівництві автомобільних доріг. Їх впровадження в Україні може позитивно вплинути на розвиток інфраструктури, проте необхідні зміни у законодавстві для адаптації цих контрактів до
місцевих умов, зокрема зокрема потребує вдосконалення механізм індексації цін у разі зміни ринкових умов.