Вступ. У статі розглядаються питання щодо розширення нормативно-технічної бази дорожнього господарства з питань будування автомобільних доріг з цементобетонним покривом. У статті широко розкрито питання щодо удосконалення існуючих та розроблення нових вимог до улаштування цементобетонних дорожніх покривів з штирьовим з’єднанням плит, армованих плит з штирьовим з’єднанням, з безперервним армуванням та з використанням укочуваних цементобетонних сумішей за сучасними технологіями. Удосконалення вітчизняної нормативної бази виконується на підставі аналізу чинних нормативно-правових актів, нормативних документів, технічної літератури, яка відноситься до об’єктів стандартизації та звісно з урахуванням вимог безпеки та охорони довкілля та чинників і особливостей, які встановлюються сьогоденням введеного військового стану на території України. Робота стосується розроблених національних стандартів на улаштування цементобетонних дорожніх покривів, а саме тих новацій, які вже узгоджені та ближчим часом плануються до направлення на прийняття в Національний орган стандартизації.
Проблематика. Проведення єдиної технічної політики забезпечення надійності та довговічності автомобільних доріг, підвищення ефективності капітальних вкладень, впровадження науково-технічних досягнень науки та передового вітчизняного і світового досвіду у практику будування автомобільних доріг з цементобетонним дорожнім покривом, питання економії матеріальних, трудових, фінансових та енергетичних ресурсів, підвищення якості виконання будівельних робіт, умов безпеки праці та забезпечення здоров’я, раціональне використання земель, інших видів природних ресурсів та охорони навколишнього природного середовища, спонукає до постійного удосконалення відповідних національних нормативних документів. Факт постійного зростання інтенсивності руху великовагових транспортних засобів, що пов’язано з перевезенням важкої техніки, агропромислової продукції, металургійних виробів тощо, суттєво впливає на зниження строків служби автомобільних доріг з нежорстким дорожнім одягом. Це обумовлює пошук альтернативних рішень щодо будування довговічніших конструкцій дорожніх одягів, одним з яких є удосконалення існуючих та впровадження нових технологій улаштування цементобетонних дорожніх покривів.
Мета роботи. Пошук та розроблення оптимальних технологічних рішень щодо улаштування довговічного дорожнього покриву, який буде менш чутливий до, притаманним території нашої країни, тривалих підвищених температур влітку та високоциклічних перепадів температур взимку, а також мати значну міцність для забезпечення спроможності сприйняття високої інтенсивності великовагових транспортних засобів.
Матеріали і методи. Представлена робота ґрунтується на аналітичних, практичних і теоретичних дослідженнях, які стосуються вимог стандартизації щодо питань будування автомобільних доріг з цементобетонним покривом.
Результати. З метою впровадження сучасних технологій будування автомобільних доріг із жорстким дорожнім одягом розроблено комплекс національних стандартів вимоги яких поширюються на улаштування цементобетонного дорожнього покриву з штировим з'єднанням плит, з безперервним армуванням та з використанням укочуваних цементобетонних сумішей. Нормативними документами передбачено використання сумішей цементобетонних дорожніх та застосування різних видів спеціалізованого обладнання під час будування автомобільних доріг.
Висновки. Вимоги, наведені в розроблених нормативних документах що стосуються улаштування цементобетонних дорожніх покривів є усередненими рішеннями. У результаті проведених досліджень, вивчення вітчизняного та світового досвіду та аналізу різноманітної технічної документації розроблені технічні рішення щодо улаштування цементобетонних дорожніх покривів з штировим з'єднанням плит, з безперервним армуванням та з використанням укочуваних цементобетонних сумішей. Зазначені технології є альтернативними по відношенню до улаштування дорожнього покриву із використанням асфальтобетонів і мають велику кількість переваг, що мають особливе значення для України на теперішній час. За підсумками виконаної роботи встановлено найоптимальніші, на даний момент, основні вимоги, які регламентують принципи будування якісних, довговічних автомобільних доріг з комфортним рухом, ураховуючи сучасні європейські стандарти.