Вступ. Практика стягування плати за проїзд автомобільними дорогами для компенсації витрат на будівництво та експлуатацію доріг відома з давніх часів. Традиційний підхід до збору плати за проїзд на автомагістралях полягає у тому, що транспортні засоби мають зупинятися й здійснювати оплату у відповідному пункті збору (Toll Collection Plaza — TCP). При цьому традиційно розрізняють дві системи оплати: відкриту, у якій водій сплачує за проїзд усієї платної ділянки, та закриту, у якій при виїзді на платну автомагістраль водій зобов’язаний взяти квиток у початковому пункті (станції) оплати і повернути його при виїзді з автомагістралі у кінцевому пункті оплати, сплативши за фактично пройдену відстань. В обох системах неодмінно виникають затримки транспортних засобів у TCP. У зв’язку з цим, перед транспортними планувальниками та інженерами з проєктування доріг постає ряд актуальних задач, таких як визначення впливу пунктів оплати за проїзд на рівень обслуговування, пропускну здатність та інші показники руху на автомагістралях, технології стягнення плати за проїзд, оцінку впливу конфігурації TCP на показники руху транспортних потоків в зоні TCP та у всій транспортній мережі.
Проблематика. Одним із сучасних методів дослідження та оцінки стану дорожнього руху у пунктах збору оплати за проїзд є проведення детального транспортного моделювання дорожньої мережі або одиничних TCP. У той же час, надійність даного інструменту аналізу визначатиметься не тільки параметрами калібрування імітаційної моделі, а й якістю прийнятого розподілу транспортних потоків.
Мета. Метою роботи є обґрунтування методу розподілу транспортних потоків при розробці детальної транспортної моделі пунктів збору оплати за проїзд у програмному забезпеченні PTV Vissim.
Матеріали та методи. Виконано моделювання сценаріїв одиничних TCP у PTV Vissim, які відрізняються кількістю смуг руху, підходами для відтворення мережі та застосованими методами розподілу транспортних потоків.
Результати. Вирішена актуальна науково-прикладна задача обґрунтування методу розподілу транспортних потоків при детальному транспортному моделюванні пунктів збору оплати за проїзд у PTV Vissim. Виконано аналіз можливостей методів відтворення руху у TCP за допомогою статичних маршрутів, динамічного розподілу потоків, COM-інтерфейсу PTV Vissim для динамічного розподілу руху, маршрутів «Пункти збору плати за проїзд». У моделях TCP із кількістю смуг від 3 до 6 із статичними маршрутами та динамічним розподілом потоків перевірено реалістичність поведінки водіїв при виборі смуги руху у TCP. Виконано аналіз затримок транспортних засобів (ТЗ) у детальних транспортних моделях TCP для порівняння результатів транспортного моделювання при використанні статичних маршрутів та динамічного розподілу потоків.
Висновки. Проведені дослідження показали, з урахуванням реалістичності відтворення поведінки водія, трудомісткості розроблення моделі, залежності від вихідних даних, отриманих показників руху та інших факторів, оптимальними методами задавання руху у детальних транспортних моделях TCP є динамічний розподіл потоків або використання статичних маршрутів на відокремлених смугах TCP.