Вступ. Міцність споруди можна забезпечити у випадку, коли діючі зусилля менші за опір елемента. Для того, щоб виключити можливість руйнації, опір елементів штучно зменшували, утворюючи певні запаси. Такий метод назвали методом допустимих напружень (allowable stress method). Цим методом користувався весь світ, і, до останнього часу, США і Японія. Таке зменшення напружень виконували більше на досвіді, ніж на основі математичних розрахунків.
Проблематика. Даний у статті короткий опис принципів оцінки надійності споруд. Описано як пораховані характеристичні і розрахункові навантаження. Показано, що зараз існує баланс між навантаженнями в EN 1991-2 і в ДБН В.1.2-15.
Мета. Стаття присвячена питанню оцінки надійності українських мостів, які запроєктовані за вітчизняними державними будівельними нормами.
Матеріали та методи. Дано порівняння тимчасових навантажень у ДБН В.1.2‑15 із навантаженнями за Єврокодами та нормами США. Оцінені коефіцієнти надійності для навантажень. Показано, як отримані характеристичні значення опору. Зроблені висновки відносно стану розрахунків за державними будівельними нормами порівняно з Єврокодами. Висловлені побажання до подальших коректив державних будівельних норм.
Результати. Показано, що висунуті вимоги в ДБН В.1.2-14 відносно додаткового коефіцієнта надійності за відповідальністю 1,25 для мостів, є неприпустимі, оскільки змінять існуючий баланс між розрахунками мостів за ДБН В.1.2-15 і EN 1991-2 і можуть викликати необґрунтовані перевитрати матеріалів до 20 %.
Висновки. На сьогодні можна відмітити, що існує певний баланс в розрахунках міцності, стійкості і витривалості мостів (крім залізничних) за нормами ДБН В.1.2-15 і EN 1991-2.
Для довідки: Зараз в ДБН В.1.2-15 залізничне розрахункове навантаження С14, перевищує найбільш важку модель SW/2, яка передбачена EN 1991-2. Висунуті вимоги в ДБН В.1.2‑14 відносно віднесення мостів до класу СС3 і введення додаткового коефіцієнту надійності за відповідальністю 1.25, зроблять навантаження на українськи мости більшими, за навантаження за всіма нормами світу. Оцінювані перевитрати матеріалів складуть до 20 %. Для виправлення помилки найбільш просто в цій ситуації зробити зміни в ДСТУ 8855, в яких слід віднести всі мости до класу СС2.