Вступ. Під час складання техніко-економічного обґрунтування проєктно-кошторисної документації ремонту мостового переходу через р. Кунка ділянки автомобільної дороги М-12 Стрий – Тернопіль – Кропивницький – Знам’янка (через Вінницю) у зв’язку із близькістю низки водосховищ, які утворені греблями застарілої конструкції з підвищеним напором та високою ймовірністю пошкодження мостового переходу від утворення та проходження хвилі прориву, виникла проблема розробки заходів убезпечення переїзду через мостовий перехід.
Чинниками гідродинамічної небезпеки порушення стану гідротехнічних споруд для ділянки дороги та мостового переходу (МП) може бути розташування об'єкта інфраструктури у нижньому б’єфі греблі, де внаслідок як природних, так і техногенних та інших факторів можуть виникнути такі події, як, наприклад, пропуск катастрофічної повені чи руйнування греблі через зменшення її міцності.
Проблематика. Аналіз інформаційних джерел щодо розрахунку параметрів хвилі прориву показав, що методика недостатньо розроблена та визначається інженерними формулами.
Мета. Виконати математичне моделювання параметрів прориву греблі, проаналізувати її вплив на конструкцію мостового переходу та розробити рекомендації про захисні заходи.
Методи дослідження. Математичне моделювання з використанням рівнянь нерозривності та руху рідини, рівняннями збереження маси, імпульсу та енергії.
Результати. Результати розрахунків свідчать, що створ переходу у нижньому б'єфі варто розташовувати від греблі на відстані більше 20Нп (напір хвилі прориву Нп може складати до 9 м).
Каскадне розташування декількох водосховищ вимагає розрахунку з урахуванням можливості послідовного прориву декількох гребель, який було проведено на базі створеної математичної моделі.
Висновки. На базі проведених розрахунків та аналізу кінематики та морфодинаміки потоків у створі проєктованого мосту на етапі ремонту, розроблені рекомендації про необхідні компоновочні та конструктивні захисні заходи.