Огляд методу визначення пластичності литої асфальтобетонної суміші, який базується на встановлені глибини занурювання випробувального стрижня

Опубліковано:
Номер: Випуск 30(2024)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 203-213
Ключові слова: лита асфальтобетонна суміш, метод, пластичність (рухомість) суміші, температура.
Як цитувати статтю: Пиріг Я. І., Оксак С. В., Ільїн Я. В., Місніченко С. О. Огляд методу визначення пластичності литої асфальтобетонної суміші, який базується на встановлені глибини занурювання випробувального стрижня. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 30. С. 203–213.
Як цитувати статтю (references): Yan Pyrig, Serhii Oksak, Iaroslav Iliyn, Serhii Misnichenko. Review of the method for determining the fluidity of the mastic mixture based on the established immersion depth of the test rod. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2024. Issue 30. P. 203–213 [in Ukrainian].

Автори

Харківський національний автомобільно-дорожній університет (ХНАДУ), м. Харків, Україна
https://orcid.org/0000-0003-2998-3955
Харківський національний автомобільно-дорожній університет (ХНАДУ), м. Харків, Україна
https://orcid.org/0009-0004-1697-9249
Харківський національний автомобільно-дорожній університет (ХНАДУ), м. Харків, Україна
https://orcid.org/0000-0002-3084-3469
Харківський національний автомобільно-дорожній університет (ХНАДУ), м. Харків, Україна
https://orcid.org/0000-0003-0957-2251

Анотація

Вступ. Литі асфальтобетони є одним з найдавніших дорожньо-будівельних матеріалів, що застосовувалися для влаштування покриттів автомобільних доріг.

Проблематика. Литий асфальтобетон є різновидом гарячих асфальтобетонів, особливістю якого є підвищена кількість мінерального порошку та бітумного в’яжучого, завдяки чого литі суміші можуть укладатися в дорожнє покриття без ущільнення. Виходячи з цього одним з найголовніших технологічних показників якості литих асфальтобетонних сумішей є їх пластичність (рухомість). Саме цей показник є одним з найголовніших для проєктування складу литої асфальтобетонної суміші, встановлення оптимальної кількості бітумного в’яжучого та призначення технологічних температур приготування суміші на заводі та укладання її в дорожнє покриття. Не зважаючи на це, на даний час, у вітчизняній дорожній галузі цей показник не визначається та не нормується.

Мета. Метою роботи був огляд методу визначення пластичності литої асфальтобетонної суміші, який базується на встановленні глибини занурення випробувального стрижня, а також встановлення можливості та доцільності його використання для оцінювання якості литих сумішей.

Матеріали та методи. В якості об’єкта дослідження прийнято метод визначення пластичності литої асфальтобетонної суміші, який полягає у встановленні глибини занурення випробувального стрижня, що використовується в країнах Європи для підбору складу литих сумішей та встановлення оптимальних температурних режимів їх виготовлення та укладання в покриття. Перевірка методу визначення пластичності здійснювалась на литій асфальтобетонній суміші ЛАБС-10, виготовленій на нафтовому бітумі БНД 35/50, склад та властивості якої відповідають вимогам чинних вітчизняних нормативних документів.

Результати. У статті представлені результати апробації методу визначення пластичності литої асфальтобетонної суміші, який базується на встановленні глибини занурення випробувального стрижня. Встановлені переваги та недоліки даного методу та приладу, що використовується для визначення пластичності суміші, а також намічені подальші кроки щодо його вдосконалення. На основі експериментальної перевірки даного методу визначено його чутливість до складу литих асфальтобетонних сумішей та температури їх виготовлення. Встановлено, що комплексне оцінювання литих асфальтобетонних сумішей за показниками технологічної та експлуатаційної пластичності, дозволяє визначати на стадії проєктування складу литих сумішей оптимальний вміст бітумного в’яжучого та призначати найбільш раціональний температурний режим приготування та укладання сумішей.

Висновки. На основі експериментальної перевірки методу визначення пластичності (рухомості) литих асфальтобетонних сумішей, який базується на оцінюванні пластичності за глибиною занурювання випробувального пристрою (плунжера, штока, молотка) у суміш, встановлено можливість і доцільність його використання для: проєктування складу литих сумішей; вибору оптимальної кількості бітумного в’яжучого та встановлення прийнятних технологічних температур приготування та укладання сумішей.

Посилання

  1. Abraham H. Asphalts and allied substances: their occurrence, modes of produc-tion, uses in the arts and methods of testing. D. Van Nostrand Company, Incorporated. 1920. 1536 р.
  2. Staritzky M. Gussasphalt. Berlin, 1934. 112 p.
  3. Chen J.S. et al. Fundamental characterization of engineering properties of gussasphalt mixtures. Journal of Materials in Civil Engineering. 2011. Т. 23. No. 12.  Р. 1719–1726.
  4. Luo S. et al. Design of gussasphalt mixtures based on performance of gussasphalt binders, mastics and mixtures. Construction and Building Materials. 2017. Т. 156. Р. 131–141.
  5. Jang Y.D., Park T.S., Lee J.S. A study on the performance improvement of gussasphalt mixture. Journal of the Korean Asphalt Institute. 2019. Т. 9. No. 2. Р. 176–193.
  6. Muller M. Gussasphalt. Weiterbildung. 16.01.2021. 56 р.
  7. Chen F., Jelagin D., Partl M. N. Experimental and numerical analysis of asphalt flow in a slump test. Road Materials and Pavement Design. 2019. Т. 20. No. Sup 1. Р. 446–461.
  8. Ali A. et al. Workability evaluation of foamed warm-mix asphalt. Journal of materials in civil engineering. 2014. Т. 26. No. 6. Р. 1-6.
  9. Gudimettla J.M., Cooley L.A., Brown E. Workability of hot mix asphalt. Auburn University. 2003. 66 р.
  10. Bennert T. et al. Assessment of workability and compactability of warm-mix asphalt. Transportation research record. 2010. Т. 2180. No. 1. Р. 36–47.
  11. TP 238 Předběžné technické podmínky, Nízkoteplotní asfaltové směsi (NTAS), Ministerstvo dopravy. Odbor pozemních komunikací. Fakulta stavební ČVUT v Praze, 2011. 29 p.
  12. ČSN 73 6160 Zkoušení asfaltových směsí. 2008. 24 р.
  13. ДСТУ Б В.2.7-319:2016 Суміші асфальтобетонні і асфальтобетон дорожній та аеродромний. Методи випробування. [Чинний від 2017-04-01]. К.: Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, 2016. 75 с. (Інформація та документація).