Основні проблеми інженерно-планувальних рішень транспортних розв’язок типу «розірване кільце» та шляхи їх усунення

Опубліковано:
Номер: Випуск 28(2023)
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 254–264
Ключові слова:
Як цитувати статтю: Сістук В. О., Беспалов Д. О., Тарасюк В. П., Іванець Л. І. Основні проблеми інженерно-планувальних рішень транспортних розв’язок типу «розірване кільце» та шляхи їх усунення. Дороги і мости. Київ, 2023. Вип. 28. С. 254–264.
Як цитувати статтю (references): Volodymyr Sistuk, Dmytro Bespalov, Volodymyr Tarasiuk, Lev Ivanets. The major problems of engineering and planning solutions for «throughabout» type interchanges and ways to address them. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2023. Iss. 28. P. 254–264 [in Ukrainian].

Автори

Київський національний університет будівництва і архітектури, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0009-0005-1962-1071
Київський національний університет будівництва і архітектури, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-0778-5627
Криворізький національний університет, м. Кривий Ріг, Україна
https://orcid.org/0000-0003-4907-4265
Київський національний університет будівництва і архітектури, м. Київ, Україна
http://orcid.org/0000-0003-4762-5668

Анотація

дорожнього руху, завжди представлятимуть інтерес. Надзвичайно цікавим є влаштування перетину в одному рівні за типом інженерно-планувального рішення «розірване кільце», яке у закордонних літературних джерелах отримало назву «колова розв’язка-гамбургер» (hamburger roundabout) або «наскрізне кільце» (throughabout). Зазвичай дві відокремлені смуги проходять крізь витягнуте кільце, перетинаючи одна одну всередині колової частини розв’язки. Такі розв’язки можуть бути регульованими як дорожніми знаками, так і світловими сигнальними пристроями в залежності від їх розмірів та інтенсивності вхідних транспортних потоків.

Проблематика. Аналіз конфігурації перетину в одному рівні за типом «розірваного кільця» недостатньо представлений як в нормативній документації з проєктування автомобільних доріг, так і в сучасній науковій періодиці. Проте даний тип перетину відноситься до альтернативних розв’язок, що використовуються у практиці дорожнього будівництва країн Європи. Таким чином, актуальною задачею стає оцінка операційних показників ефективності та показників безпеки руху «розірваного кільця», що може у подальшому слугувати підґрунтям для прийняття рішень з необхідності влаштування даного типу інженерно-планувального рішення транспортної розв’язки.

Мета – виявлення основних проблем розв’язки за типом інженерно-планувального рішення «розірваного кільця» на основі аналізу показників ефективності та безпеки руху, проведеного методом детального транспортного моделювання.

Матеріали та методи. Основний метод аналізу показників ефективності транспортної розв’язки – детальне транспортне моделювання за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення PTV Vissim. Безпека руху на перетині оцінювалась непрямими показниками, отриманими шляхом екстракції траєкторій руху транспортних засобів із детальної транспортної моделі та їх аналізі з використанням SSAM (Surrogate Safety Assessment Model).

Результати. Проведено аналіз конфігурації транспортної розв’язки за типом інженерно-планувального рішення «розірване кільце», виявлені його «вузькі місця» та особливості локалізації різних типів конфліктів транспортних засобів.

Висновки. Показник середньої затримки транспортних засобів (с/авт.) суттєво збільшуватиметься при транспортному навантаженні на розв’язку понад 3 600 авт./год. При цьому відбувається насичення транспортного вузла, пропускна здатність розв’язки вичерпується. З точки зору непрямих показників безпеки дорожнього руху, найчастішим типом конфлікту транспортних засобів при проїзді «розірваного кільця», є «наїзд ззаду».

Посилання

  1. Tollazzi, Tomaž & Rencelj, Marko. Modern and alternative types of roundabouts – state of the art. The 9th International Conference “ENVIRONMENTAL ENGINEERING”. 10.3846/enviro. 2014.137.
  2. Orden Circular 32/2012. GUÍA DE NUDOS VIARIOS. Portugal, 2012. 317 p.
  3. Zakeri, Sajjad & Choupani, Ahad. Operational Evaluation of a Throughabout to Give Priority to Public Transport at Standard Roundabouts. Journal of Advanced Transportation. 2021. P. 1–13. 10.1155/2021/1840040.
  4. ГБН В.2.3-37641918-555:2016: Автомобільні дороги. Транспортні розв’язки в одному рівні проектування. Київ, 2016. 62 с. (Інформація та документація).
  5. Alternative Intersections/Interchanges: Informational Report (AIIR). URL: https://www.fhwa.dot.gov/publications/research/safety/09060/006.cfm (дата звернення: 14.08.2023).
  6. ДБН В.2.3-4:2015: Автомобільні дороги. Споруди транспорту. Частина I. Будівництво. Частина II. Проєктування. Київ, 2015. 113 с. (Інформація та документація).
  7. ДБН В.2.3-5:2018: Вулиці та дороги населених пунктів. Зі зміною № 1. Київ, 2018. 82 с. (Інформація та документація).
  8. PTV Vissim 11 user manual. PTV AG, Karlsruhe, Germany. 1526 p. URL: https://pdfcoffee.com/vissim-11-manual-2-pdf-free.html (дата звернення: 14.08.2023).
  9. Highway Capacity Manual 7th Edition. A Guide for Multimodal Mobility Analysis, 2022. URL: https://nap.nationalacademies.org/catalog/26432/highway-capacity-manual-7th-edition-a-guide-for-multimodal-mobility (дата звернення: 14.08.2023).
  10. Surrogate Safety Assessment Model Overview. URL: https://highways.dot.gov/research/safety/ssam/surrogate-safety-assessment-model-overview (дата звернення: 14.08.2023).