Вступ. Новий підхід до визначення вартості дорожніх робіт та послуг є адаптованим до міжнародних стандартів з порядку формування витрат у дорожній галузі, а зміни, передбачені системою ціноутворення, будуть впроваджуватися усіма учасниками дорожньої галузі.
Проблематика. Необхідними умовами при виконанні робіт з нового будівництва, реконструкції, ремонтів та утримання автомобільних доріг загального користування, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів, є забезпечення визначення їх вартості з дотриманням принципів ринкового ціноутворення та із застосуванням вільних цін, своєчасність та правильність здійснення взаєморозрахунків, а також дотримання всіх строків та якісне виконання дорожніх робіт та послуг. Саме тому модель ціноутворення, враховуючи її особливості, потребувала удосконалення та приведення її до сучасних європейських норм та стандартів. При цьому підхід до визначення вартості майбутніх інвестиційних проєктів з нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування повинен базуватися на єдиних правилах та методиці, що формуються з врахуванням державних, територіальних, суспільних і приватних інтересів.
Мета. Зміни в системі ціноутворення в дорожній галузі дозволять: забезпечити прозоре та конкурентне середовище на ринку дорожніх робіт та послуг, в результаті чого знизяться витрати на нове будівництво, реконструкцію, капітальний та поточний ремонти та експлуатаційне утримання автомобільних доріг; прискорити реалізацію нових проєктів, а також збільшення їх кількості, що значно сприятиме розвитку дорожньої інфраструктури в Україні, позитивно вплине на економіку, підвищить рівень життя громадян та дозволить залучити інвестиції.
Матеріали та методи. Початком здійснення реформи діючої системи ціноутворення в Україні стало прийняття Закону України від 16.11.2021 № 1881-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо передачі повноважень з нормативного регулювання ціноутворення у галузі будівництва автомобільних доріг загального користування» [1], який набрав чинності з 10.12.2021 року. Вищенаведеним Законом визначено, що розроблення та затвердження методики і правил визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та утримання автомобільних доріг загального користування здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства. Також відповідні зміни були внесені до Законів України «Про інвестиційну діяльність» [2] та «Про ціни та ціноутворення» [3].
Важливим етапом реформи ціноутворення стало затвердження Наказу Міністерства інфраструктури України № 273 від 02.05.2022 «Про затвердження Правил визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування»
(далі – Правила), які є обов’язковими для визначення вартості дорожніх робіт та послуг, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії. Визначені концептуальні засади, загальні правила та поняття в Правилах лягли в основу для розроблення та затвердження Методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг.
Результати. Ефективна реалізація пріоритетних напрямків удосконалення системи ціноутворення в дорожній галузі дозволила змінити підходи до визначення оцінки вартості дорожніх робіт і послуг. Нова система ціноутворення є добре структурованою, що забезпечить прозорість і конкурентне середовище на ринку дорожніх робіт та послуг, адже базується на чітко визначених критеріях і стандартах. Отже, переваги нової системи ціноутворення в дорожній галузі полягають у використанні нововведень, які здатні забезпечити здійснення ефективних розрахунків при визначенні вартості дорожніх робіт та послуг на нових об’єктах. Як результат економія бюджетних коштів.
Висновки. Впровадження нової системи ціноутворення в дорожній галузі є досить актуальним для сьогодення, адже нововведення, що передбачені Методикою визначають новий порядок взаємовідносин між замовником і підрядником, де на перший план виходять обсяг, якість, строки виконання дорожніх робіт та послуг, та відповідність проєктній документації. Ключовими новаціями в підходах до ціноутворення є: тверда договірна ціна за укрупненими показниками вартості робіт; можливість застосування баз даних цін зі встановленням вимог до них та удосконаленим механізмом визначення цін на матеріальні ресурси під час складання інвесторської кошторисної документації; прозорий та чіткий механізм формування резерву коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами та коштів на покриття ризиків усіх учасників дорожніх робіт та послуг.