Перспективи застосування жорсткого дорожнього одягу під час будування автомобільних доріг та удосконалення підходів до його конструювання і розрахування

Опубліковано:
Номер: Випуск 30(2024)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 105-113
Ключові слова: автомобільна дорога, безперервне армування, деформаційні шви, дорожній покрив, жорсткий дорожній одяг, конструювання дорожнього одягу, розрахунок дорожнього одягу, цементобетон, штирове з’єднання плит.
Як цитувати статтю: Цинка А. О., Зеленовський В. А., Райковський В. Ф., Гамеляк І. П., Рибальченко С. А. Перспективи застосування жорсткого дорожнього одягу під час будування автомобільних доріг та удосконалення його конструювання і розрахунку. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 30. С. 105–113.
Як цитувати статтю (references): Аnatolii Tsynka, Volodymyr Zelenovsky, Vitaliy Raykovskiy, Ihor Gamelyak, Sergii Rybalchenko, Prospects of the application of rigid pavement the construction of automobile roads and the improvement of its design and calculation. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2024. Issue 30. P. 105–113 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-9246-7561
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5834-5456
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-6391-7647
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-4628-9546
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-0357-2325

Анотація

Вступ. У статті розглядається питання щодо удосконалення методів конструювання та розрахунку жорсткого дорожнього одягу, викладених у проєкті ДСТУ «Настанова з проєктування жорсткого дорожнього одягу» (далі — проєкт ДСТУ). Зазначені методи були розроблені на підставі вітчизняного і світового досвіду проєктування автомобільних доріг ыз жорстким дорожнім одягом, аналізу діючих нормативно-правових актів, нормативних документів, технічної літератури, яка відноситься до об’єкта стандартизації, з урахуванням наявності сучасних дорожньо-будівельних матеріалів і технологій, щільності транспортного потоку, різноманітності ґрунтів земляного полотна, у тому числі у складних інженерно-геологічних умовах, особливостей дорожньо-кліматичних районів України тощо.

Проблематика. Потреба в удосконаленні та уніфікувані підходу до проєктування жорсткого дорожнього одягу, ураховуючи особливості його роботи, з визначенням відповідних параметрів залежно від вихідних даних та ефективного використання матеріально-технічних ресурсів.

Мета статті. Інформування фахівців дорожньої галузі з новими тенденціями та розробками у сфері проєктування цементобетонних доріг та обґрунтування розроблення відповідного нового національного стандарту.

Матеріали і методи. У статті використано напрацювання ДП «НІРІ» та Національного транспортного університету за досвідом надання послуг, діючі будівельні норми та національні стандарти, закордонні нормативні документи і технічна література щодо проєктування жорсткого дорожнього одягу, вітчизняний і світовий досвід здобутий під час виконання робіт з їх будування. Під час розроблення ДСТУ ураховані також результати лабораторних досліджень з визначення розрахункових характеристик цементобетону дорожнього, зокрема армованого сталевою чи композитною арматурою.

Результат. З метою впровадження сучасних методів проєктування автомобільних доріг із жорстким дорожнім одягом розроблено проєкт ДСТУ та Довідник № 1 «Розрахункові характеристики ґрунтів, матеріалів дорожнього одягу та навантаг від транспортних засобів»
вимоги яких поширюються на конструювання та розрахунок жорсткого дорожнього одягу із цементобетонним дорожнім покривом із штировим з'єднанням плит, з армуванням та
штировим з’єднанням плит, з безперервним армуванням та з використанням укочуваних цементобетонних сумішей.

Висновки. Запропонована методика проєктування жорсткого дорожнього одягу на автомобільних дорогах удосконалює існуючі та встановлює нові науково-обґрунтовані сучасні вимоги до параметрів конструювання і розрахування, що сприятиме підвищенню їх міцності, надійності та довговічності.

Посилання

  1. Про автомобільний транспорт: Закон України від 23.02.2006 № 3492-IV, в редакції від 28.06.20024 № 3778-ІХ // База даних Законодавство України / Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2344-14#Text (дата звернення: 23.09.2024).
  2. ДБН В.2.3-4:2015 Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво. Київ, 2015. 48 c. (Інформація та документація).
  3. ДБН В.2.3-5:2018 Вулиці та дороги населених пунктів. Київ, 2015. 68 c. (Інформація та документація).
  4. ДБН В.2.3-15:2007 Споруди транспорту. Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів. Київ, 2007. 53 c. (Інформація та документація).
  5. ДБН В.2.6-98:2009 Конструкції будинків і споруд. Бетонні та залізобетонні конструкції. Основні положення. Київ, 2009. 62 c. (Інформація та документація).
  6. ГБН В.2.3-37641918-544:2014 Автомобільні дороги. Застосування геосинтетичних матеріалів у дорожніх конструкціях. Основні вимоги. Київ, 2014. 48 c. (Інформація та документація).
  7. ГБН В.2.3-37641918-559:2019 Автомобільні дороги. Нежорсткий дорожній одяг. Проектування. Київ, 2019. 43 С. (Інформація та документація).
  8. Довідник № 1 розрахункових характеристик ґрунтів, матеріалів дорожнього одягу та навантаг від транспортних засобів. Харків. 2017. 45 c. (Інформація та документація).
  9. Довідник № 5 Кліматичні характеристики та кліматичне районування території України для розрахунку нежорсткого дорожнього одягу. Харків. 2019. 49 c. (Інформація та документація).
  10. СОУ 42.1-37641918-091:2013 Будівельні матеріали. Бетони дорожні, армовані базальтовою фіброю. Загальні технічні вимоги. Київ, 2013. 53 c. (Інформація та документація).
  11. АСІ 440.1R-15. Guide for the Design and Construction of Structural Concrete Reinforced with FRP Bars. American Concrete Institute, 2006. 40 р.
  12. ДСТУ-Н Б В.2.6-185:2012 Настанова з проектування та виготовлення бетонних конструкцій з неметалевою композитною арматурою на основі базальто- і склоровінгу. Київ, 2012. 73 c. (Інформація та документація).