Вступ. Будівництво дорожніх покриттів з ущільненого за допомогою укочення бетону або дорожніх покриттів з укоченого бетону (Roller Compacted Concrete ― RCC) є широко поширеним у багатьох країнах світу. (Його назва походить від важких сталевих барабанних котків, які ущільнюють бетон, укочуючи його до остаточної форми).
Постановка проблеми. Ця технологія має кілька переваг, але вона відрізняється від «традиційної» технології улаштування цементобетонного покриття.
Мета. У статті представлені особливості технології RCC та міжнародний досвід її застосування, з особливим акцентом на угорському досвіді, щоб підтримати впровадження цієї технології в інших країнах.
Матеріали та методи. Технологія RCC передбачає наявність тих же інгредієнтів, що і звичайний бетон, але вона передбачає також більш високий відсоток фракцій дрібного заповнювача, та таке покриття є достатньо жорстким, щоб залишатися стабільним під час ущільнення, маючи достатню кількість води для розподілення цементного тіста, уникаючи розшарування. Покриття за технологією RCC може бути укладено без використання опалубки, стрижнів або армуючої сталі. У статті буде представлено вступ до оновленого огляду технології RCC та її багатьох застосувань під час укладання. Буде представлено узагальнені попередні відповідні науково-дослідні роботи та результати лабораторних випробувань, які було виконано частково в Угорщині та частково ― в інших країнах. Підкреслюється також важливість дотримання суворих технологічних правил під час виготовлення високоякісного матеріалу. Окрім того, надаються основні положення з нещодавно опублікованих Угорських технічних дорожніх директив. Нарешті, обговорюються деякі дані багаторічних досліджень експлуатаційних характеристик, отриманих з експериментальних (випробувальних) ділянок, влаштованих за технологією укочуваного бетону.
Результати. Ця технологія є вигідною економічною альтернативою під час увлаштування конструкцій покриття жорсткого та напівжорсткого типу з декількох шарів; для покриттів, що піддаються великим транспортним навантаженням на ділянках з низькою швидкістю транспортного руху, а також для ділянок дамб. Дослідне використання та подальше впровадження технології в так званій "технологічний вибір" рекомендовано для кожної країни, включаючи Україну.