Вступ. Туристична привабливість України є одним з факторів економічного розвитку. Враховуючи прагнення нашої держави до виходу на світовий рівень та розвитку туристичного потенціалу, існує необхідність удосконалення транспортної інфраструктури не тільки з точки зору якості та ефективності, а й з точки зору естетичності.
Проблематика. Практично всі мости в Україні (а особливо – малі та середні) виглядають одноманітно, оскільки були побудовані в умовах обмеженого фінансування. Через це в українців вони асоціюються виключно з транспортними спорудами, призначеними для пропуску транспортних та пішохідних потоків та не потребують художньої виразності.
Мета та завдання роботи. Виконати аналіз існуючого вітчизняного та світового досвіду проєктування й будівництва мостів і шляхопроводів для виявлення способів досягнення їх естетичної привабливості з метою подальшого впровадження цих способів в українське мостобудування.
Матеріали та методи. Під час дослідження був проведений аналіз досвіду проєктування та будівництва споруд транспорту в Україні та світі. Використання порівняльно-описового методу дозволило виявити спільні тенденції у світовому мостобудуванні та проаналізувати можливості використання світового досвіду на теренах України.
Результати. Проведено аналітичний огляд мостів і шляхопроводів, побудованих в Україні та за кордоном. Виявлено способи досягнення їх художньої виразності. Надано пропозиції щодо удосконалення існуючих мостів і шляхопроводів України з метою надання їм естетичної привабливості. Визначено місця, у яких необхідно першочергово забезпечити позитивний художній образ споруд транспорту задля підвищення туристичного потенціалу України.
Висновки. Виконання рекомендацій ДБН В.2.3-22:2009 щодо необхідності проведення конкурсу перед проєктуванням мостів [1] є запорукою успіху в досягненні атрактивності споруд транспорту та підняття іміджу й туристичного потенціалу України. В умовах значної обмеженості фінансових можливостей нашої країни, необхідно в першу чергу зосередитись на найбільш видимих та відвідуваних мостах і шляхопроводах на дорогах загального користування державного значення. Проєктування художньо виразної конструкції мостів є завданням середньострокової та більш віддаленої перспективи. Проте, наразі, можна розпочати з удосконалення образу існуючих мостів, що вимагає мінімальних грошових затрат, порівняно з проєтуванням та будівництвом нових.