Вступ. Розглянуто питання особливостей формування і практичного розрахунку тимчасового рухомого навантаження від транспортних засобів на аркові споруди з гофрованого металу під дорожнім насипом. Ці особливості пов’язані зі схемою статичної роботи й деформування відносно гнучкої конструкції — переважно на згин під дією переважаючого вертикального тиску від ґрунту насипу і в умовах передавання тимчасового навантаження через ґрунт насипу, який розподіляє певним чином це навантаження.
Проблематика. У чинних нормативно-методичних документах стосовно проєктування мостів і труб інформація щодо правил визначення величини тимчасового рухомого навантаження на труби під насипом автомобільних доріг обмежена вказівками стосовно параметрів типової схеми колісних навантажень (НК-100 або НК-80) і відносно розподільчих властивостей ґрунту насипу, без викладення необхідних для практичних розрахунків методики і формул, що певною мірою ускладнює проєктування. Нормативно-методичні документи безпосередньо з проєктування дорожніх споруд з гофрованого металу також не містять достатньо повної і коректної інформації з цього приводу.
Мета і завдання. Доповнити уявлення про особливості формування тимчасового рухомого навантаження на аркові споруди з гофрованого металу під дорожнім насипом від впливу маси транспортних засобів на дорозі і показати можливі схеми практичного розрахунку цього навантаження — є основною метою і завданням даної роботи.
Методи досліджень і результати. Методичною основою даної роботи є розрахунково-теоретичний аналіз впливу тимчасового рухомого навантаження на напружено-деформаційний стан склепіння напівкруглої форми (арки, за умовами плоскої задачі) з гофрованого металу і на зміни цього стану залежно від розташування транспортного засобу відносно прольоту арки. За результатами серії розрахунків арки при різному розташуванні тимчасового рухомого навантаження і при різній висоті насипу над спорудою встановлені зміни форми і екстремальних значень епюри згинального моменту в арки з визначенням характеру і ступеню цих змін.
Висновки. Показано, як змінюється форма, величини і кутові координати екстремальних значень епюри згинального моменту в арки залежно від зміни розташування тимчасового рухомого навантаження і від висоти насипу над спорудою, наведено чисельні дані таких змін і дані співвідношення значень згинальних моментів при різних схемах розташування тимчасового рухомого навантаження відносно до простій симетричної схеми навантаження, до якої можливо приводити (в деяких випадках) несиметричні схеми навантаження для практичних розрахунків.