Прогнозування деформацій на заплавах з урахуванням опору при обтіканні мостових опор

Опубліковано:
Номер: Випуск 22(2020)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 198-213
Ключові слова: заплава, заплавний потік, міст, мостовий перехід, мостова опора, мостовий отвір, розмив, сила опору
Як цитувати статтю: Славінська О. С., Цинка А. О. Прогнозування деформацій на заплавах з урахуванням опору при обтіканні мостових опор // Дороги і мости. 2020. Вип. 22. С. 198-213.
Як цитувати статтю (references): Оlena Slavinska, Аnatolii Tsynka Predicting deformations on the floodplain with considering resistance at flowing of the bridge supports // Dorogi і mosti [Roads and bridges]. 2020. Iss. 22. P. 198-213 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-9709-0078
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-0357-2325

Анотація

Вступ. Розмивні процеси на заплавах суттєво відрізняються від руслових деформацій, що обумовлено не тільки їх геологічною будовою, а також наявністю рослинного покриву. З метою прогнозування розмивних процесів на заплавних ділянках в зоні впливу мостових переходів проведено велику кількість експериментальних та числових досліджень розподілу швидкісної структури та глибини. Лишається відкритим питання, щодо врахування багатьох особливостей заплавних ділянок в зоні отвору мостового переходу.

Проблематика. При проектуванні мостових переходів одне із найважливіших питань — величина максимального розмиву, який може відбутися у процесі експлуатації мосту при розрахунковій повені або паводку. Відповідно, при розрахунку деформацій не тільки в руслі, а і на заплаві в зоні отвору мостового переходу важливо встановити максимальні глибини, які достатньо точно визначають необхідну глибину закладання основ опор мосту.

Мета роботи. Прогнозування максимальних розмивів на заплавних ділянках із урахуванням сили опору при обтіканні мостових опор.

Матеріали та методи. Представлена робота ґрунтується на положеннях теорії механіки суцільного середовища, неоднорідних потоків та теорії мілкої води, на методах математичного моделювання, методах числового моделювання.

Розрахунок в зоні впливу мостових опор проводиться за рівнянням переносу швидкості заплавного потоку з трав’яною рослинністю з урахуванням сили опору при обтіканні мостових опор. Числова реалізація запропонованих математичних моделей за ітераційними методами розрахунку гідродинамічних характеристик заплав з рослинністю обумовила необхідність формулювання початкових та граничних умов для врахування характерних особливостей руху заплавних потоків в зоні впливу мостових переходів.

Результати. Розроблена двовимірна математична модель дозволяє враховувати особливості заплавних ділянок стосовно розподілу рослинності,  намулку та опір при обтіканні мостових опор.

За запропонованим методом були визначені гідродинамічні показники заплавних ділянок р. Сіверський Донець на автомобільній дорозі Т-05-14 в межах Донецької області, у тому числі, поздовжня швидкість з урахуванням сили опору від обтікання мостових опор та відмітки донної області після проходження паводку за розрахунковими сходинками. Максимальна поздовжня швидкість на початку спаду повені змінюється в межах від 2,45 м/с до 2,32 м/с, відповідно на меншій та більшій заплавах. Глибина розмиву дна змінюється в діапазоні від 0,19 м до 1,91 м на меншій заплаві та від 0,035 м до 2,75 м ― на більшій заплаві.

Висновки. Запропонована двовимірна математична модель заплавного потоку, яка дозволяє визначити розподіл середніх швидкостей та глибин з дотриманням узгодженості з полем тиску та з урахуванням особливостей досліджуваної області з опорами на заплавних ділянках у створі мостового переходу. За результатами її числової реалізації на ділянці р. Сіверський Донець встановлено величину максимального розмиву, що є відправним показником при призначенні глибини закладання основ опор мосту. Глибина максимального розмиву на більшій заплаві складає 2,75 м, на меншій ― 1,91 м, що обумовлено врахуванням впливу опору при обтіканні мостових опор та ступенем стиснення потоку між ними.

Посилання

  1. Kouchakzadeh S; Townsend R. D. Maximum scour depth at bridge abutments terminating in the floodplain zone. Canadian Journal of Civil Engineering; Ottawa. 1997. Vol. 24, Iss. 6,  P. 996-1006. URL: https://search.proquest.com/openview/646836c370590887cdcef54739666592/1?pq-origsite=gscholar&cbl=47617 (дата звернення: 17.08.2020).
  2. Reinaldo Morales, Robert Ettema, M.ASCE Insights from Depth-Averaged Numerical Simulation of Flow at Bridge Abutments in Compound Channels. Journal of Hydraulic Engineering. 2013. Volume 139 Issue 5. URL: https://ascelibrary.org/doi/abs/10.1061/(ASCE)HY.1943-7900.0000693 (дата звернення: 17.08.2020).
  3. Cardoso A.H., Bettess R. Effects of Time and Channel Geometry on Scour at Bridge Abutments. Journal of Hydraulic Engineering. 1999. Volume 125 Issue 4. https://ascelibrary.org/doi/abs/10.1061/(ASCE)0733-9429(1999)125:4(388) (дата звернення: 17.08.2020).
  4. МР 218-02070915-231-3-2003 Методика розрахунку розмивів дна та берегів перед гірських ділянок річок та місцевих розмивів біля річкових гідротехнічних споруд. Київ, 2003. 45 с. (Інформація та документація).
  5. Славінська О. С., Цинка А. О. Удосконалений метод розрахунку деформацій на заплавах в зоні впливу мостового переходу. Web of Scholar. 2020. Vol. 5 (47), 12-22. DOI: doi.org/10.31435/rsglobal_wos/31052020/7089 (дата звернення: 17.08.2020).
  6. Cлавінська О.С. Метод прогнозування загальних і місцевих деформацій підмостових русел з урахуванням процесів у придонної області. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. Київ, 2011. Вип. 81. С. 155-161.
  7. Журавлев М.М. Местный размыв у опор моста. Москва, 1984. 111 с.
  8. Мирцхулава Ц. Е. Размыв русел и методика оценки их устойчивости. Москва, 1967. 179 с.
  9. Гаев Е.А., Никитин И.К. Гидродинамика потока при наличии легко проницаемой шероховатости. Ламинарный режим. Гидромеханика. 1982. Вып. 45. С. 65-73.
  10. Савенко В.Я. Математические модели и методы расчета квазитрехмерных безнапорных потоков. Киев, 1995. 184 с.
  11. Ткачук С.Г. Прогнозування руслових деформацій на мостовіх переходах. Частини 3 і 4 : навч. посіб. Київ, 2004. 98 с.