Проєктування автомагістралей континентального, субконтинентального та трансрегіонального сполучення в розрізі положень законодавчих актів ЄС

Опубліковано:
Номер: Випуск 28(2023)
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 242–253
Ключові слова: автомагістраль, категоризація за функціональним рівнем, проєктування, дорожній просвіт, поєднання елементів у горизонтальній і вертикальній проєкції, транспортна розв’язка, якість руху транспортного потоку
Як цитувати статтю: Терещенко Т. А. Проєктування автомагістралей континентального, субконтинентального та трансрегіонального сполучення в розрізі положень законодавчих актів ЄС. Дороги і мости. Київ, 2023. Вип. 28. С. 242–253.
Як цитувати статтю (references): Tetiana Tereshchenko. Design of continental, subcontinental and transregional highways in the context of provisions of legislative acts of EU. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2023. Iss. 28. P. 242–253 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5206-9921

Анотація

Вступ. У вступі до статті висвітлено важливість проєктування та будівництва автомагістралей різного функціонального рівня як ключового фактора сучасних інтеграційних процесів, а також підкреслено роль автомагістралей для суттєвого підвищення безпеки мережі автомобільних доріг.

Проблематика. Тематика статті стосується аспектів проєктування автомагістралей на підставі досвіду європейських колег в розрізі положень відповідних законодавчих актів ЄС.

Мета. Метою статті є аналіз основних положень щодо проєктування автомагістралей континентального, субконтинентального і трансрегіонального сполучення з розглядом, у межах обсягу публікації, особливостей проєктування окремих елементів автомобільних доріг, які є універсальними для різних систем проєктування.

Результати. Розглянуто категоризацію автомагістралей відповідно до функціонального рівня і пов’язану з нею класифікацію за проєктними класами, де ураховано юрисдикцію автомагістралей, розташування відносно зон забудови і відповідні обмеження за швидкістю руху транспортних засобів. Визначено характеристики автомагістралей, які дозволяють розглядати їх як окрему категорію автомобільних доріг у світовій практиці дорожнього будівництва.

Виконано аналіз нормування параметрів елементів автомагістралі, які є універсальними в різних системах проєктування автомобільних доріг, зокрема елементів, що проєктуються в горизонтальній проєкції (в плані) та в вертикальному профілі дороги. Підкреслено, що згідно з розглянутим досвідом європейських колег складовими безпеки на автомагістралях є забезпечення належної якості руху транспортного потоку та збалансоване тривимірне (просторове) поєднання елементів автомагістралі.

Також стисло проаналізовано положення проєктування транспортних розв’язок і примикань з урахуванням термінології, пов’язаної з основною проїзною частиною, сполучними дорогами та їх елементами (розподільчими дорогами та з’їздами), які утворюють зони спряження транспортних потоків і повинні бути стандартизовані відповідно до вимог безпеки.

Висновки. Автомагістралі є ключовим чинником інтеграційних процесів і підвищення безпеки мережі автомобільних доріг, що пояснюється високими вимогами щодо проєктування і будівництва та характеристиками, які дозволяють розглядати автомагістралі як окрему категорію автомобільних доріг.

У разі наближення параметрів елементів автомагістралі до установлених критичних значень у частині проєктування, з метою забезпечення безпеки, висуваються окремі вимоги.

У зв’язку з євроінтеграційними процесами актуальним є питання впровадження нормативів стосовно проєктування і будівництва автомобільних доріг, які більш повно ураховують положення європейських нормативних документів, що може потребувати розширення категоризації доріг міжнародного значення з урахуванням функціонального рівня.

Посилання

  1. Rastogi, C, and Arvis, J.-F. The Eurasian Connection Supply-Chain Efficiency along the Modern Silk Route through Central Asia (Public Disclosure Authorized 88891). The World Bank. 133 p. URL: https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/eb7ae1ad-aafb-51cd-8c1c-957a87adbe8a/content (дата звернення: 10.08.2023)
  2. EUROPEAN AGREEMENT ON MAIN INTERNATIONAL TRAFFIC ARTERIES (AGR) Consolidated version ECE/TRANS/SC.1/384 14 March 2008. 57 p. URL: https://unece.org/DAM/trans/conventn/ECE-TRANS-SC1-384e.pdf (дата звернення: 28.07.2023)
  3. REGULATION (EU) No 1315/2013 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 11 December 2013 on Union guidelines for the development of the trans-European transport network and repealing Decision No 661/2010/EU. 128 p. URL: http://publications.europa.eu/resource/cellar/f277232a-699e-11e3-8e4e-01aa75ed71a1.0006.01/DOC_1 (дата звернення: 17.07.2023)
  4. DIRECTIVE (EU) 2021/1187 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 7 July 2021 on streamlining measures for advancing the realization of the trans-European transport network (TEN-T). 13 p. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021L1187 (дата звернення: 18.07.2023)
  5. COMMISSION DECISION of 12.5.2022 on the signing of a High-Level Understanding between the European Union and Ukraine on indicative maps of the Trans-European transport network in Ukraine, being a high level agreement within the meaning of Article 49(6) of Regulation (EU) No 1315/2013 (TEN-T regulation). 8 p. URL: https://transport.ec.europa.eu/system/files/2022-05/C_2022_3204.pdf (дата звернення: 20.07.2023)
  6. Motorways 2018. European Commission Summary. 41 p. URL: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/system/files/2021-07/ersosynthesis2018-motorways-summary.pdf (дата останнього звернення 17.07.2023)
  7. Guidelines for the Design of Motorways. English Version of «Richtlinien für die Anlage von Autobahnen», Edition 2008, Translation 2011. 131 p. URL:https://www.fgsv-verlag.de/pub/media/pdf/202_E_PDF.v.pdf (дата звернення: 20.07.2023).