Роль науково-технічного супроводу при будівництві автомобільних доріг

Опубліковано:
Номер: Випуск 22(2020)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 106-113
Ключові слова: автомобільна дорога, будівництво, експлуатація, науково-технічний супровід
Як цитувати статтю: Єрмакова І. А., Нечипоренко М. В. Роль науково-технічного супроводу при будівництві автомобільних доріг // Дороги і мости. Київ, 2020. Вип. 22. С. 106-113.
Як цитувати статтю (references): Inna Yermakova, Maksym Nechyporenko The role of scientific support in road construction // Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2020. Iss. 22. P. 106-113 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2658-1857
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5462-6947

Анотація

Вступ. Наведено аналіз стану розвитку науки у будівельній галузі України в умовах обмеженого фінансування науково-дослідних робіт на рівні держави. Розглянуто стан питання щодо відповідності нормативної бази України вимогам чинного законодавства та необхідності постійного перегляду вимог щодо забезпечення надійності та безпеки будівельних об’єктів у відповідних нормативних актах та нормативних документах. Визначено, що розвиток науки у будівельній галузі України суттєво залежить від створення умов для практичного та мобільного застосування інноваційних технічних рішень, що потребують наукового обґрунтування при оцінці забезпечення надійності та безпеки будівельних об’єктів. Розглянуто питання щодо проведення науково-технічного супроводу будівельних об’єктів на різних етапах життєвого циклу. Підкреслено необхідність надання нового статусу існуючим процедурам з оцінки відповідності інноваційних технічних рішень для широкого їх впровадження, що сприятиме забезпеченню науково-технічного прогресу у будівельній галузі України в цілому.

Проблематика. Важливим фактором і передумовою розвитку освіти, культури, підвищення рівня кваліфікації завжди була наука. Без створення наукового потенціалу ефективна ринкова економіка просто не зможе розвиватися. Сучасна наука є не лише основною формою пізнання законів природи та їх використання на користь суспільства, а й найважливішим інструментом життєдіяльності кожної людини. Встановлено, що рівень розвитку науки і техніки є визначальним чинником прогресу суспільства, підвищення добробуту громадян, їх духовного та інтелектуального зростання. Відповідно, держава має здійснювати підтримку наукової і науково-технічної діяльності як джерела економічного зростання та стимулювати використання досягнень вітчизняної та світової науки і техніки для задоволення соціальних, економічних, культурних та інших потреб.

Мета. Визначення основних методичних принципів побудови в сучасних умовах здійснення наукової діяльності, що направлена на забезпечення надійності та безпеки будівельних об’єктів.

Матеріали та методи. Важливість науково-технічної підтримки проявляється не тільки на стадії проектування, будівництва та експлуатації автомобільних доріг, а і під час проведення моніторингу доріг і штучних споруд, відслідковування їх залишкового ресурсу, своєчасного запобігання аварійним та надзвичайним ситуаціям при експлуатації діючих автомобільних доріг. Нове будівництво, реконструкція, ремонт та експлуатація автомобільних доріг завжди ґрунтуються на науково-технічних досягненнях і спираються на оновлену нормативну базу. При цьому багато нагальних науково-технічних питань вирішуються в процесі експериментального будівництва.

Результати. Показано, що науково-технічний супровід на сучасному етапі є основним джерелом отримання нового досвіду, що у подальшому має бути впроваджено у відповідні нормативні акти та нормативні документи. Обґрунтовано необхідність проведення науково-технічного супроводу науковими організаціями, які одночасно є і розробниками відповідних нормативних актів та нормативних документів. Наведено досвід Державного підприємства «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ») із вирішення проблем розвитку наукової діяльності.

Висновки. Науково-технічні дослідження ресурсу будівельних об’єктів знайшли своє відображення в узагальненні проблеми ресурсу в різних галузях економіки. Виходячи з накопиченого досвіду в будівельній галузі проведена низка заходів щодо підсилення ролі науково-технічного супроводу в розвитку галузі.

Посилання

  1. Кривошеєв П. І. Науковий супровід будівельного об’єкта – запорука вирішення проблем подовження ресурсу та реконструкції будинків і споруд. Реконструкція житла. 2003. С. 35-39. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/recj_2003_2003_10 (дата звернення: 26.07.2020).
  2. СОУ 42.1-37641918-087:2019 Інженерно-технічний супровід  будівництва об’єктів дорожнього господарства (Автомобільні дороги). Київ, 2019. 139 с. (Інформація та документація).
  3. ДБН В.1.2-5:2007 Науково-технічний супровід будівельних об'єктів. Київ, 2007. 10 с. (Інформація та документація).
  4. ДБН В.1.1-12:2014 Будівництво у сейсмічних районах України. Київ, 2014. 110 с. (Інформація та документація).