Розрахунок зусиль і переміщень типових балок прогонових будов посилених звичайною і попередньо-напруженою арматурою

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 231-241
Ключові слова: автомобільна дорога, довговічність, залізобетонна конструкція, підсилення, попереднє напруження, міст, моделювання, напружено-деформований стан, несна здастність, реконструкція, транспортне навантаження.
Як цитувати статтю: Мінюкова А. Д., Сташук П. М. Розрахунок зусиль і переміщень типових балок прогонових будов посилених звичайною і попередньо-напруженою арматурою. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 231–241.
Як цитувати статтю (references): Anna Miniukova, Pavlo Stashuk. Calculation of forces and displacements of typical bridge span beams reinforced with ordinary and prestressed reinforcement. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 231–241 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-1830-0189
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5221-7015

Анотація

Вступ. Багато мостових конструкцій по всьому світу були спроєктовані відповідно до застарілих норм і сьогодні не відповідають вимогам сучасних транспортних навантажень. Це створює глобальну проблему безпеки, що робить розроблення ефективних рішень для їхнього посилення критично важливим завданням.

Проблематика. Переважна більшість мостового фонду, особливо в країнах, що розвиваються, була побудована в середині XX століття. Проєктування цих споруд здійснювалося з урахуванням нормативних навантажень того часу, які були значно нижчими за сучасні. На сьогоднішній день, зростання інтенсивності руху, поява великогабаритного та великовагового транспорту призводить до перевантаження мостів. Це викликає передчасний фізичний знос конструкцій, появу тріщин, зниження їхньої несної здатності та, як наслідок, створює загрозу безпеці для всіх учасників дорожнього руху.

Мета. На основі розрахункового моделювання, кількісно оцінити та порівняти ефективність двох методів посилення: додатковою звичайною та попередньо-напруженою арматурою для типових залізобетонних балок мостових прогонових будов, що були спроєктовані за старими нормами.

Результати. Аналіз проведеного розрахункового моделювання підтвердив, що існуючі конструкції мають значний дефіцит міцності: розрахунковий згинальний момент від сучасних навантажень (184 тс·м) перевищує несну здатність існуючих балок (141 тс·м). Було встановлено, що обидва методи посилення — звичайною та попередньо напруженою арматурою — ефективно підвищують несну здатність конструкцій, доводячи її до 193 тс·м та 215 тс·м відповідно. Використання зовнішнього попереднього напруження значно покращило експлуатаційні характеристики конструкції. Розрахунковий прогин від власної ваги зменшився з 21,3 мм до 3,2 мм, а стискальні напруження в бетоні усунули ризик появи тріщин.

Висновки. На основі проведеного розрахунку зусиль, переміщень і порівняльного аналізу, було встановлено, що існуючі залізобетонні балки прогонових будов, спроєктовані за старими нормами, мають значний дефіцит несної здатності та не відповідають сучасним вимогам безпеки. Кількісний аналіз підтвердив, що посилення конструкцій додатковою арматурою є ефективним рішенням для підвищення їхньої міцності. Однак, порівняльний аналіз показав, що метод посилення зовнішньою попередньо напруженою арматурою не тільки забезпечує значний приріст несної здатності, але й значно підвищує жорсткість і тріщиностійкість конструкції, що суттєво подовжує її строк експлуатації та знижує майбутні витрати на обслуговування. Таким чином, результати дослідження є науковим та інженерним обґрунтуванням для вибору оптимального методу модернізації типових залізобетонних мостових конструкцій.

Посилання

  1. СНиП 2.05.03-84*. Мости і труби. 1984. 141 с. (Інформація та документація).
  2. Остапчук В. Ю., Веретельніков О. С. Перспективи та можливості будівництва мостів зі зменшеною кількістю проміжних опор на автомобільних дорогах Україниіз застосуванням сучасних технологій. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 29. С. 273–279. DOI: https://doi.org/10.36100/ dorogimosti2024.29.273.
  3. Боднар Л. П., Завгородній С. С., Яструбінецький В. Л. Аналіз типових проектів найбільш поширених залізобетонних прогонових будов мостів на автомобільних дорогах України. Дороги і мости. Київ, 2020. Вип. 22. С. 176–186. DOI: https://doi.org/10.36100/dorogimosti2020.22.176.
  4. ДБН В.2.3-22:2009 Мости та труби. Основні вимоги проектування. Київ, 2009. 47 с. (Інформація та документація).
  5. ДБН В.2.6-98:2009 Бетонні та залізобетонні конструкції. Основні положення. Київ, 2009. 53 с. (Інформація та документація).
  6. Каськів В. І., Панібратець Л. Г., Степанов С. М., Грінів В. С., Чайковська Л. І. Стан мостового господарства україни на дорогах загального користування державного значення на підконтрольних територіях за 2023 рік. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 29. С. 280–292. DOI: https://doi.org/10.36100/ dorogimosti2024.29.280.
  7. Попович, М. М., Миронюк, О. С., Борщов, В. І. Підсилення залізобетонних балкових прогінних будов з використанням шпренгелів і попередньо напружених стрижнів. Електронний ресурс. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%91%D0%BE%D1%80%D1%89%D0%BE%D0%B2%20%D0%92$ (дата звернення: 15.09.2025)
  8. ДБН В.2.3-14:2006. Мости та труби. Правила проектування. Київ, 2006. 48 с. (Інформація та документація).
  9. РВ.3.2-03450778-832:2013. Рекомендації з проектування монолітних попередньо-напружених мостів з напруженням на бетон (пост-напружені системи). Київ, 2013. 53 с. (Інформація та документація).
  10. Р В.3.2-218-03450778-741:2008 Рекомендації з підсилення конструкцій мостів під навантаженням, в т. ч. з регулюванням зусиль. Київ, 2008. Київ, 2013. 57 с. (Інформація та документація).
  11. Kim, S. H., Park, J. S., Jung, W. T., Kim, T. K., & Park, H. B. (2018). Experimental Study on Strengthening Effect Analysis of a Deteriorated Bridge Using External Prestressing Method. MDPI, March 2021, Advanced Composites Research Center, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology, 283, Goyang-daero, Ilsanseo-gu, Goyang-si 10223, Gyeonggi-do, Korea.