Вступ. Щебенево-мастикові асфальтобетонні суміші ймовірно є найбільш популярним дорожньо-будівельним матеріалом для влаштування покриву автомобільних доріг не тільки в Україні, але й в усьому світі. Державними будівельними нормами передбачено обов’язкове використання ЩМАС для влаштування покриву автомобільних доріг І категорії, також можливим є використання ЩМАС для влаштування покриву автомобільних доріг
ІІ – ІІІ категорії.
Проблематика. Уперше властивості ЩМАС, а також щебенево-мастикових асфальтобетонів було унормовано в ДСТУ Б В.2.7-127 у 2016 році. З того часу до даного стандарту було розроблено дві зміни (2012 рік та 2014 рік), виконано його перегляд (2015 рік), розроблено зміну до переглянутого стандарту (2019 рік) і наразі триває черговий перегляд. Тобто можна зробити висновок про значний інтерес до цих дорожньо-будівельних матеріалів. На виконання завдань з євроінтеграції у 2018 році в Україні було прийнято ДСТУ EN 13108-5, у якому встановлено гармонізовані вимоги до ЩМАС та ЩМА, які застосовують в країнах Європейського Союзу. Однак наразі даний стандарт не впроваджено в Україні, що пов’язано із відсутністю конкретних вимог до ЩМАС, ЩМА, а також їх складників залежно від області застосування. У літературі практично неможливо знайти інформацію щодо установлення вимог до ЩМАС, ЩМА, а також їх складників під час розроблення ДСТУ Б В.2.7-127 залежно від кліматичних умов та транспортного навантаження, що, очевидно, пов’язано зі значною спорідненістю даного стандарту із радянським ГОСТ. Тому для можливості установлення національних вимог до ЩМАС та ЩМА згідно з ДСТУ EN 13108-5 доцільно виконати детальний аналіз літературних джерел з даного питання.
Мета. Установлення національних вимог до щебенево-мастикових сумішей згідно з ДСТУ EN 13108-5.
Матеріали і методи. Аналіз літературних джерел щодо складу, складників, проєктування та властивостей ЩМАС та ЩМА.
Результати. Виконано аналіз літературних джерел щодо складу, складників, проєктування та властивостей ЩМАС та ЩМА. Виконано порівняння європейських підходів щодо складу, складників, проєктування та властивостей ЩМАС та ЩМА з відповідними українськими підходами.
Висновки. Важливу роль в експлуатаційній надійності та довговічності щебенево-мастикового асфальтобетону відіграють властивості складників, а також співвідношення між мінеральними матеріалами та бітумним в’яжучим. Найбільшу увагу в європейських країнах приділяють зерновому складу сумішей, створенню каркаса з крупних заповнювачів, співвідношенню між мінеральними заповнювачами та бітумним в’яжучим, а також визначенню фізичних властивостей асфальтобетонів. Додатково, для доріг вищих категорій з вантажонапруженим транспортним потоком склад щебенево-мастикової асфальтобетонної суміші може бути уточнено за результатами визначення колієстійкості, тріщиностійкості та динамічних випробувань.