Вступ. У статті показано особливості роботи покриття зон каналізованого/маневрового руху і стоянок великовагових транспортних засобів, а також висвітлено переваги застосування бетонних покриттів на зазначених об’єктах.
Проблематика. Тематика статті стосується проєктування різних типів бетонного покриття зон каналізованого/маневрового руху і стоянок великовагових транспортних засобів.
Мета. Метою статті є порівняльний аналіз основних положень проєктування бетонного покриття зазначених об’єктів у частині різних типів бетонних плит монолітного покриття, застосування різних, за способом укладання, видів бетонів, а також різних підходів до влаштування швів з приділенням основної уваги питанням улаштування швів стискання.
Результати. Розглянуто основні принципи проєктування бетонного покриття зазначених об’єктів, виокремлено основні вихідні дані проєктування, до яких належить геотехнічна інформація, параметри навантаження, строк служби та характеристики матеріалу покриття. Більш детально проаналізовано проєктування конструкцій в частині вимог до параметрів ґрунтової основи/додаткової основи з призначенням товщини шарів для забезпечення належної несної здатності за показником модуля пружності основи.
Виконано аналіз основних положень проєктування бетонного покриття стоянок великовагових транспортних засобів з бетонів, що ущільнюються глибинним вібруванням, з неармованими та армованими монолітними плитами. Більш детальну увагу приділено проєктуванню монолітного покриття з неармованими швами з викладенням відповідної категоризації об’єктів за інтенсивністю руху великовагових транспортних засобів.
Також проаналізовано положення проєктування бетонного покриття об’єктів каналізованого/маневрового руху і стоянок великовагових транспортних засобів з укочених бетонів, де товщина шару покриття визначається за номограмою залежно від значень площі контакту шини з поверхнею покриття, модуля пружності основи і допустимого напруження в шарі укоченого бетону, попередньо визначеного на підставах забезпечення втомної міцності. Описано прийнятність положень щодо проєктування монолітного покриття з неармованими швами для випадку застосування укочених бетонів і виокремлено особливості влаштування швів стискання з можливістю внесення до вихідних даних проєктування утворення тріщин природним шляхом.
Висновки. У висновках зазначено, що бетонні покриття зон каналізованого/маневрового руху, а також стоянок великовагових транспортних засобів працюють за умов навантажування переважно серединної частини покриття, що забезпечує виконання умови «edge support», або стало опертої за площиною плити, апріорі; при цьому проєктування покриттів зазначених об'єктів відрізняється від порядку проєктування жорстких дорожніх одягів.
Улаштування швів бетонного покриття розглянутих об’єктів певною мірою залежить від виду (за способом укладання) бетону, проте у випадку покриття з укоченого бетону може бути рекомендоване проєктування виходячи з умов утворення тріщин природним шляхом – як більш економічно доцільне.
Розвиток відповідних напрямків проєктування в Україні дозволить розширити перспективи застосування економічно ефективних технологій укоченого бетону, які потребують значно менших затрат часу та технічних ресурсів у порівнянні з технологіями бетонів, що ущільнюються глибинним вібруванням.