Світова практика проєктування бетонного покриття стоянок великовагових транспортних засобів і зон каналізованого та маневрового руху

Опубліковано:
Номер: Випуск 29(2024)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 160-171
Ключові слова: стоянка великовагових транспортних засобів; зона каналізованого руху; зона маневрового руху: бетонне покриття; проєктування.
Як цитувати статтю: Терещенко Т. А. Світова практика проєктування бетонного покриття стоянок великовагових транспортних засобів і зон каналізованого та маневрового руху. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 29. С. 160–171.
Як цитувати статтю (references): Tetiana Tereshchenko. The world-wide practice of designing the concrete pavements for heavy vehicles parking lots and for zones of channelized and maneuvering traffic. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2024. Issue 29. P. 160–171 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5206-9921

Анотація

Вступ. У статті показано особливості роботи покриття зон каналізованого/маневрового руху і стоянок великовагових транспортних засобів, а також висвітлено переваги застосування бетонних покриттів на зазначених об’єктах.

Проблематика. Тематика статті стосується проєктування різних типів бетонного покриття зон каналізованого/маневрового руху і стоянок великовагових транспортних засобів.

Мета. Метою статті є порівняльний аналіз основних положень проєктування бетонного покриття зазначених об’єктів у частині різних типів бетонних плит монолітного покриття, застосування різних, за способом укладання, видів бетонів, а також різних підходів до влаштування швів з приділенням основної уваги питанням улаштування швів стискання.

Результати. Розглянуто основні принципи проєктування бетонного покриття зазначених об’єктів, виокремлено основні вихідні дані проєктування, до яких належить геотехнічна інформація, параметри навантаження, строк служби та характеристики матеріалу покриття. Більш детально проаналізовано проєктування конструкцій в частині вимог до параметрів ґрунтової основи/додаткової основи з призначенням товщини шарів для забезпечення належної несної здатності за показником модуля пружності основи.

Виконано аналіз основних положень проєктування бетонного покриття стоянок великовагових транспортних засобів з бетонів, що ущільнюються глибинним вібруванням, з неармованими та армованими монолітними плитами. Більш детальну увагу приділено проєктуванню монолітного покриття з неармованими швами з викладенням відповідної категоризації об’єктів за інтенсивністю руху великовагових транспортних засобів.

Також проаналізовано положення проєктування бетонного покриття об’єктів каналізованого/маневрового руху і стоянок великовагових транспортних засобів з укочених бетонів, де товщина шару покриття визначається за номограмою залежно від значень площі контакту шини з поверхнею покриття, модуля пружності основи і допустимого напруження в шарі укоченого бетону, попередньо визначеного на підставах забезпечення втомної міцності. Описано прийнятність положень щодо проєктування монолітного покриття з неармованими швами для випадку застосування укочених бетонів і виокремлено особливості влаштування швів стискання з можливістю внесення до вихідних даних проєктування утворення тріщин природним шляхом.

Висновки. У висновках зазначено, що бетонні покриття зон каналізованого/маневрового руху, а також стоянок великовагових транспортних засобів працюють за умов навантажування переважно серединної частини покриття, що забезпечує виконання умови «edge support», або стало опертої за площиною плити, апріорі; при цьому проєктування покриттів зазначених об'єктів відрізняється від порядку проєктування жорстких дорожніх одягів.

Улаштування швів бетонного покриття розглянутих об’єктів певною мірою залежить від виду (за способом укладання) бетону, проте у випадку покриття з укоченого бетону може бути рекомендоване проєктування виходячи з умов утворення тріщин природним шляхом – як більш економічно доцільне.

Розвиток відповідних напрямків проєктування в Україні дозволить розширити перспективи застосування економічно ефективних технологій укоченого бетону, які потребують значно менших затрат часу та технічних ресурсів у порівнянні з технологіями бетонів, що ущільнюються глибинним вібруванням.

Посилання

  1. American Concrete Institute Committee 330. Guide for the Design and Construction of Concrete Parking Lots. ACI technical committee document ACI 330R-08. Farmington Hills, Mich., 2008. 40 p. URL: https://www.academia.edu/43564591/ACI_330R_08_Guide_for_the_Design_and_Construction_ of_Concrete_Parking_Lots (дата  звернення 29.08.2023).
  2. Harrington, D., Abdo, F., Adaska, W., Hazaree, C. Guide for roller-compacted concrete pavements. Portland Cement Association, Skokie, Il. 2010. 115 p. URL: https://www.cement.org/docs/ default-source/cement-concrete-applications/sn298.pdf?sfvrsn=7e76fdbf_2 (дата звернення 28.07.2023).
  3. Tayabji, S.D., Halpenny, D.J. Thickness design of roller-compacted concrete pavements. Transportation Research Record, 1136, Р. 23–32. URL: https://onlinepubs.trb.org/Onlinepubs/trr/ 1974/523/523-009.pdf.
  4. Guidelines for the standardisation of pavement structures of traffic areas, Edition, No. 30/2012, Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen e.V., (German Road and Transportation Research Association), 2012. Cologne, Germany (RStO 12) Edition 2012 Translation 2015. 56 p. URL: https://www.fgsv-verlag.de/pub/media/pdf/499_E_PDF.v.pdf (дата звернення 30.06.2023).
  5. American Concrete Institute Committee 325. State-of-the-Art Report on Roller-Compacted Concrete Pavements. ACI technical committee document 325.10R-95. Farmington Hills, Mich., 1995 (confirmed in 2001). 32 p. URL: http://civilwares.free.fr/ACI/MCP04/32510r_95.pdf (дата звернення 24.02.2021).
  6. Roller Compacted Concrete Manual for Local Government Agencies. TR-2-2010. Indiana LTAP Center, 2010. 115 p. URL: https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002& context=inltaptechs (дата звернення 17.06.2021).
  7. ASTM D1196/D1196M-21 Standard Test Method for Nonrepetitive Static Plate Tests of Soils and Flexible Pavement Components for Use in Evaluation and Design of Airport and Highway Pavements. 10 p. URL: https://www.astm.org/catalogsearch/result/?q=D1196 (дата звернення 18.09.2023).
  8. ASTM  C78/C78M-22 Standard Test Method for Flexural Strength of Concrete (Using Simple Beam with Third-Point Loading). 5 p. URL: https://www.astm.org/c0078_c0078m-22.html
    (дата звернення 18.09.2023).
  9. Delatte, N. Simplified design of roller-compacted concrete pavement. Transportation Research Record 2004 1896: 1, Р. 57–65. URL: https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.3141/1896-06 (дата звернення 31.08.2023).
  10. D.J. van Vuuren. Relationship between the inflation pressure and mean tire contact pressure. Transportation Research Record, 523, Р. 76–87. URL: https://onlinepubs.trb.org/Onlinepubs/trr/ 1974/523/523-009.pdf (дата звернення 31.08.2023).