Удосконалення методичних підходів до розрахунку норм витрат палива на машини і механізми

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Економіка. Менеджмент
Cторінковий інтервал статті: 35-40
Ключові слова: витрата палива, машина, механізм, норма, нормування, паливна ефективність.
Як цитувати статтю: Ілляш С. І., Маковська Ю. А., Стасюк Т. О., Парасюк Л. В. Удосконалення методичних підходів до розрахунку норм витрат палива на машини і механізми. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 35–40
Як цитувати статтю (references): Sergii Illiash, Yulia Makovska, Tetiana Stasiuk, Lyudmila Parasyuk. Peculiarities of calculating fuel consumption rates for machinery and equipment. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 35–40 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-3001-8012
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-1107-7727
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2482-4464
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5921-4503

Анотація

Вступ. У статті розглядаються особливості розрахунку норм витрати палива для машин і механізмів. Проаналізовано основні методи визначення паливних норм, враховано вплив технічних, експлуатаційних і зовнішніх факторів та розглянуто екологічну складову, зокрема вплив витрат палива на навколишнє середовище та застосування SCR-систем для зниження шкідливих викидів.

Раціональне використання паливно-енергетичних ресурсів є одним із ключових завдань у сфері експлуатації транспортних засобів та дорожньо-будівельної техніки. Важливу роль у цьому процесі відіграють сучасні методи оцінки витрати палива та застосування систем селективної каталітичної нейтралізації (SCR), що дозволяють зменшити шкідливі викиди. Для досягнення максимальної паливної ефективності необхідно враховувати широкий спектр факторів, які впливають на роботу техніки.

Проблематика. Розрахунок норм витрати палива є складним процесом через різноманітність факторів, які на нього впливають. Основними проблемами, що постають перед дослідниками та інженерами, є велика варіативність умов експлуатування техніки (рельєф місцевості, кліматичні умови, тип ґрунту тощо), залежність витрати палива від технічного стану машин, способу керування та рівня автоматизації процесів, відсутність універсальної методики, що враховує всі аспекти роботи різних типів техніки, потреба у розробленні ефективних алгоритмів оптимізування паливоспоживання.

Мета. Метою дослідження є аналізування сучасних підходів до розрахунку норм витрати палива, визначення ключових факторів, що впливають на споживання палива, та розроблення рекомендацій щодо оптимізації використання паливних ресурсів у машинобудуванні та транспортній сфері.

Матеріали та методи. Стаття носить оглядовий характер. У статті використовується системний підхід, який представляє собою сукупність загальнонаукових методологічних принципів (вимог), в основі яких лежить розгляд об’єктів як систем.

Результати. У статті розглядаються питання розрахунку норм витрат палива для дорожніх машин і механізмів як важливого етапу планування та оптимізації витрат у будівництві, транспортній та комунальній галузях. Обґрунтовано необхідність визначення нормативного споживання палива для зниження експлуатаційних витрат та раціонального використання ресурсів підприємств.

Висновки. Проведене дослідження дозволило виявити основні чинники, що впливають на витрату палива, та оцінити ефективність різних методів розрахунку норм витрати палива. Встановлено, що для забезпечення оптимального використання паливно-енергетичних ресурсівнеобхідно враховувати комплекс технічних, експлуатаційних і зовнішніх параметрів. Розроблено рекомендації щодо вдосконалення методик розрахунку, що дозволить підвищити ефективність роботи машин і механізмів, знизити витрати на паливо та зменшити негативний вплив транспортних засобів на довкілля..