Вступ. Зростаючі об’єми дорожнього будівництва збільшують необхідність розширення та раціонального використання сировинних ресурсів. Потребу в кам’яних матеріалах можливо задовольнити за рахунок широкого використання місцевих матеріалів, вторинних продуктів промисловості в шарах основи дорожнього одягу та зменшити об’єми використання природних будівельних матеріалів, шляхом їх заміни альтернативними, зокрема ґрунтами, шлаковими матеріалами які є відходами металургійного виробництва. У дорожньому господарстві України накопичено досвід використання шлаків чорної металургії. Їх застосування дає можливість подовжувати будівельний сезон, збільшує міцність та надійність дорожніх конструкцій за рахунок своїх фізико-механічних властивостей, суттєво знижує енергоємність дорожнього одягу, спрощує технологію робіт та кошторисну вартість будівництва дороги. При цьому встановлено, що шари дорожнього одягу, влаштовані з відвальних доменних шлаків мають високу несну здатність. Шлакові конструкції через 5–10 років твердіння не поступаються, а через 10–20 років перевершують цементобетонні за міцнісними показниками і деформаційною стійкістю. Проте є нагальна потреба в забезпеченості міцності і відкриттю руху по вже збудованій ділянці автомобільної дороги в найкоротші терміни, тому виникає потреба в пришвидшенні активації повільнотвердіючого в’яжучого. Для чого використовується водний розчин силікату натрія.
Мета. Мета роботи полягала у дослідженні доцільності використання ґрунтів і вторинних продуктів промисловості, оброблених водним розчином силікату натрію в шарах основи дорожнього одягу.
Матеріали та методи. Проведено експериментальні випробування ґрунтів та доменних шлаків оброблених водним розчином силікату натрію з різним вмістом водного розчину силікату натрію.
Результати. Встановлено доцільність використання асфальтобетонних сумішей на основі ґрунтів і вторинних продуктів промисловості, оброблених водним розчином силікату натрію в шарах основи дорожнього одягу. Надано рекомендації щодо технологічних параметрів приготування, транспортування, укладання та ущільнення таких сумішей.
Висновки. Проведені дослідження показали, що за фізико-механічними показниками ґрунти та доменні шлаки оброблених водним розчином силікату натрію відповідають вимогам чинних нормативних документів України. Відзначено переваги використання, а саме: можливість заміни традиційних кам’яних матеріалів місцевими матеріалами та вторинними продуктами промисловості, зменшення транспортної складової в вартості будівництва. Отримані результати вказують на доцільність застосування ґрунтів і вторинних продуктів промисловості, оброблених водним розчином силікату натрію в дорожньому будівництві.