Вимоги різних країн до дорожньої розмітки на вологому покриві

Опубліковано:
Номер: Випуск 31(2025)
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 275-281
Ключові слова: дорожня розмітка, дощ, пластик гарячого нанесення, пластик холодного нанесення, світлоповертання, фарба.
Як цитувати статтю: Нагребельна Л. П., Кострульова Т. Є., Шпінь Д. М., Корчевська А. А. Вимоги різних країн до дорожньої розмітки на вологому покриві. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 31. С. 275–281.
Як цитувати статтю (references): Liudmila Nahrebelna, Tetiana Kostrulyova, Denis Shpin, Alina Korchevskaya. Use of regulatory documents regarding materials for horizontal road markings. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 31. P. 275–281 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-8245-9891
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-9554-1285
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-5615-9075
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-0779-5558

Анотація

Вступ. Горизонтальна дорожня розмітка є важливим елементом безпеки дорожнього руху, яка забезпечує орієнтування учасників дорожнього руху на автомобільній дорозі. Дорожня розмітка дозволяє збільшити пропускну здатність автомобільної дороги більше ніж на 20 % та зменшити кількість дорожньо-транспортних пригод.

Проблематика. Дорожня розмітка повинна залишатися добре видимою як у денний, так і в нічний час, а також за несприятливих погодних умов — зокрема під час дощу або туману. У задовільному стані розмітка зазвичай забезпечує належну нічну видимість на сухому покритті, однак її ефективність значно знижується в умовах зволоженої поверхні. Для покращення світлоповернення в темну пору доби в розмітці застосовуються мікросфери зі світлоповертального скла. Ці елементи ефективно функціонують на сухому асфальті, проте при наявності водяної плівки світло може частково відбиватися в протилежному напрямку, що зменшує яскравість маркування або викликає оптичні спотворення. Зниження видимості розмітки на вологій поверхні є поширеною проблемою, що впливає на безпеку дорожнього руху.

Мета. Проведення аналізу вимог різних країн до дорожньої розмітки на вологому покриві для перевіряння достатності для встановлення відповідності вимог ДСТУ 2587 необхідних для забезпечення якісної роботи розмітки.

Матеріали та методи. Аналіз нормативних документів різних країн щодо вимог до дорожньої розмітки на вологому покриві.

Результати. Було розглянуто вимоги країн Європи, Австралії, деяких штатів США та України до коефіцієнта світлоповертання дорожньої розмітки на вологому покриві та під час дощу.

Висновки. З метою забезпечення достатньої видимості розмітки в темну пору доби в умовах зволоження та дощу пропонуємо вимоги за коефіцієнтом світлоповертання привести у відповідність до європейських, оскільки вони покращать безпеку дорожнього руху в Україні, що у свою чергу вплине на зниження виникнення дорожньо-транспортних пригод.

Посилання

  1. Konstandinos Diamandouros, Michael Gatscha. Rainvision: The impact of road markings on driver behavior – wet night visibility. Transportation Research Procedia, 14. 2016. Р. 4344–4353.
  2. 3M Transportation Safety. Wet Retroreflective Pavement Markings. 2019. 13 p.
  3. Elizabeth Dunlap Wet Retroreflective Pavement Markings Can Help Prevent Crashes. BETTER ROADS SAFER ROADS. 2020 Texas Department of Transportation. P 5–7.
  4. Pike, A., Johnson, K. Identiying Wet Retroreflctiity Levels for Pavement Markings. Local Road Research Board. 2020. URL: https://mdl.mndot.gov/items/202009TS.
  5. Ronald B. Gibbons, Brian Williams, Benjamin Cottrell. Refinement of Drivers' Visibility Needs during Wet Night Conditions. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. Volume 2272, Issue 12012, 2012. DOI.: https://doi.org/10.3141/2272-13.
  6. Ala R. Abbas, Priyanka Sarker «Nighttime Visibility of 3M AWP and 3M 380WR ES Durable Tape under Dry, Wet, and Rainy Conditions». Final Report No. 134563 Department of Civil Engineering The University of Akron. Akron, 2012. 99 p.
  7. EN 1436:2018 Road marking materials — Road marking. Brussels, 2018. 29 p. (Інформація та документація).
  8. AS 4049.4-2016 Paints and related materials. Pavement marking materiaks. Part 4: High performance pavement marking systems. Sydney. 2016. 50 р. (Інформація та документація).
  9. ASTM E1710-18 Standard Test Method for Measurement of Retroreflective Pavement Marking Materials with CEN-Prescribed Geometry Using a Portable Retroreflectometer performance for road users and test methods». United States. 2018. 7 p. (Інформація та документація).
  10. ASTM E2832-12(2017) Standard Test Method for Measuring the Coefficient of Retroreflected Luminance of Pavement Markings in a Standard Condition of Continuous Wetting (RL-2). United States. 2017. 13 p. (Інформація та документація).
  11. ASTM E2177-20 Standard Test Method for Measuring the Coefficient of Retroreflected Luminance (RL) of Pavement Markings using the Bucket Method in a Condition of Wet Recovery. United States. 2020. 6 p. (Інформація та документація).
  12. ДСТУ EN 1436:2020 (EN 1436:2018, IDT) Матеріали дорожньої розмітки. Експлуатаційні властивості матеріалів для розмітки та методи випробувань. Київ. 2021. 24 с. (Інформація та документація).
  13. ДСТУ 2587:2021 Безпека дорожнього руху. Розмітка дорожня. Загальні технічні умови. Київ. 2021. 102 с. (Інформація та документація).