Вступ. У цій роботі представлені результати аналізу світового та вітчизняного досвіду, теоретичних і практичних досліджень з оцінки впливу термореактивних добавок на основні показники бітуму та фізико-механічні властивості асфальтобетонів. Встановлено оптимальні склади асфальтобетонів з підвищеними фізико-механічними властивостями для їх застосування в якості тонкошарових покриттів на автодорожніх мостах. Приділено увагу технології приготування епоксиасфальтобетонів при різних способах введення епоксискладових.
Проблематика. Підвищення якості будівництва, ремонту та реконструкції автодорожніх мостів лежить в основі Національної програми відновлення мостів та «Великого будівництва»,
а також Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018 — 2022 роки.
Реалізація цих програм передбачає довгострокове планування завдань і заходів щодо відновлення та розвитку мережі автомобільних доріг, мостів, шляхопроводів та інших транспортних споруд з відповідною дорожньою інфраструктурою на підставі чинних будівельних норм та стандартів, в яких обов’язково повинен враховуватись європейський та світовий досвід застосування сучасних технологій та матеріалів [1].
Забезпечення підвищеної колієстійкості, міцності та тріщиностійкості покриттів на автодорожніх мостах на сьогодні є однією з найважливіших проблем, що стоять перед науковцями та дорожниками України. Актуальним завданням стає підвищення експлуатаційних характеристик цих покриттів з метою продовження їх строку служби та мінімізації періодичності виконання ремонтних робіт, які особливо на мостах викликають великі труднощі та потребують значних додаткових витрат.
Мета роботи. Використання асфальтобетонної суміші модифікованої епоксискладовими в якості покриття на ортотропній або залізобетонній плиті проїзної частини мосту, як однин із способів зниження затрат на його експлуатаційне утримання. Мостове покриття зазначеного типу повинно дозволити протягом тривалого періоду після введення в експлуатацію, підтримувати низькі витрати на ремонт, що в свою чергу, дозволить істотно скоротити витрати на утримання мостів.
Не має сумнівів, що при застосуванні епоксиасфальтобетону в якості тонкошарового мостового покриття ми отримаємо міцну, гнучку поверхню, стійку до утворення тріщин та колійності. Однак, це ще не досить досліджений матеріал для можливого його широкого застосування, оскільки він потребує особливого підходу до встановлення складу та технології його приготування.
Для досягнення зазначеної мети проведено комплекс дослідних робіт:
- підбір зернового складу епоксиасфальтобетонної суміші;
- визначення життєздатності епоксиасфальтобетонної суміші;
- порівняльний аналіз впливу затверджувачів на властивості епоксиасфальтобетону;
- визначення впливу вмісту термореактивних модифікаторів на властивості асфальтобетону.
Матеріали та методи. Асфальтобетонна суміш з використанням термореактивних модифікаторів для її застосування в якості тонкошарового покриття на ортотропній або залізобетонній плиті проїзної частини мосту.
Результати. Проведено аналітичний огляд вітчизняного досвіду та досвіду інших країн щодо покращення якості покриттів на автодорожніх мостах, підвищення їх довговічності, а також вдосконалення економічної ефективності при застосуванні епоксиасфальтобетонних сумішей. Проведено комплексні дослідження з встановлення їх оптимального складу.
Висновки. Застосування тонкошарового покриття на ортотропній або залізобетонній плиті проїзної частини мосту з епоксиасфальтобетонної суміші потребує особливої уваги при встановленні оптимального підбору її складу та технології приготування. Особливу увагу також необхідно приділяти, з метою забезпечення необхідної життездатності епоксиасфальтобетонної суміші, застосуванню потрібного затверджувача, який максимально ефективно впливатиме на її властивості, визначенню необхідної кількості термореактивних модифікаторів і визначенню тривалості затвердівання залежно від температури.