Захист бетонних та металевих конструкцій транспортного та гідротехнічного будівництва із застосування метилметакрилатів

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 257-271
Ключові слова: автомобільні дороги, автодорожній міст, гідроізоляція, гідроізоляційна мембрана, довговічність, мостове полотно, метилметакрилат, транспортна споруда.
Як цитувати статтю: Гаркуша М. В. Захист бетонних та металевих конструкцій транспортного та гідротехнічного будівництва із застосування метилметакрилатів. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 257–271.
Як цитувати статтю (references): Mykola Harkusha. Protection of concrete and metal structures of transport and hydrotechnical construction using methyl methacrylates. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 257–271 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-5388-0561

Анотація

Вступ. Надійний гідроізоляційний захист є однією з умов забезпечення довговічності транспортних та гідротехнічних споруд. Проте серед домінуючих причин руйнування транспортних та гідротехнічних споруд є передчасне руйнування гідроізоляції, яка є одним із найменш довговічних елементів прогонової будови.

Гідроізоляційна система, що застосовується для захисту бетонних та металевих конструкцій транспортного та гідротехнічного будівництва повинна мати надійність, що представлено у виконанні необхідних функцій в умовах експлуатації протягом заданого часу при збереженні основних характеристик, мати максимально близький до конструкцій, що ізолюються, термін служби.

Гідроізоляційні матеріали мають дві взаємопов’язані характеристики: внутрішньою будовою і якісними показниками. Взаємозв’язок встановлюється при оптимальних структурах, коли стійкі зв’язки в них забезпечують стабільність основних властивостей при різних зовнішніх і внутрішніх змін матеріалу в конструкціях. Внутрішня будова, або структура, гідроізоляційних матеріалів виражає певний характер зв’язків та порядок зчеплення частинок, з яких вони утворені.

Найбільш досконалими з точки зору забезпечення захисту плити є рідкі композитні мембрани на основі поліуретанових і метилметакрилатних смол. Мембранні покриття утворюють суцільну безшовну конструкцію на поверхнях складної форми, так як їх нанесення проводиться методом розпилення рідини.

Дослідження впливу різних факторів на довговічність гідроізоляційних мембран на основі метилметакрилатної є необхідною складовою для розроблення технології влаштування гідроізоляційних мембран на основі метилметакрилатної смоли на транспортних та гідротехнічних спорудах та встановлення вимог до них.

Проблематика. Встановлено, що існує необхідність в узагальненні існуючих підходів захисту бетонних та металевих конструкцій транспортного та гідротехнічного будівництва та розроблення рекомендацій щодо улаштування гідроізоляційних систем на основі метилметакрилатної смоли.

Мета. Мета наукової роботи полягає у дослідженнях спрямованих на узагальненнях із захисту бетонних та металевих конструкцій транспортного та гідротехнічного будівництва із застосування метилметакрилатів, що улаштовуються у вигляді гідроізоляції споруд.

Результати. На основі проведених досліджень узагальнено існуючі підходи застосування гідроізоляційних систем на основі метилметакрилатної смоли на транспортних та гідротехнічних спорудах та розроблено рекомендацій щодо улаштування гідроізоляційних систем на основі метилметакрилатної смоли.

Висновки. В роботі наведено рекомендації з підготовки поверхні транспортних та гідротехнічних споруд для улаштування гідроізоляційної системи, які доповнюють діючі нормативні документи України, основні технологічні операці та особливості улаштування гідроізоляційної системи.

Посилання

  1. Онищенко А. М., Гаркуша М. В., Федоренко О. В., Гаркуша І. Ю. Застосування гідроізоляційних систем на основі метилметакрилатної смоли на транспортних спорудах.
    Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика. 2024. № 25. С. 74–86. URL: http://bttrp.diit.edu.ua/ article/view/303313/295395.
  2. Forschungspaket Brückenabdichtungen: EP2 - Flüssigkunststoff-Abdichtungen,. Erfassen der Verbundproblematik, 2015, 1505, VSS 2006/509. Р 128.
  3. Компанія SCHMIDT+PARTNER. URL: https://schmidtundpartner.ch/projekt/n12-viaduc-du-lac-de-la-gruyere (дата звернення: 01.09.2025).
  4. Компанія Bänziger Partner AG. URL: https://www.bp-ing.ch/projekte-sammlung/lehnenbruecke-beckenried (дата звернення: 01.09.2025).
  5. Zhou Lu, Zhang Dan, Li Xiaogang, Gao Zhiwei, Chen Qian & Wang Chaohui (2022). Overview: Application of Resin Waterproof Adhesive Materials in Bridge Deck Pavement in China. Advances in Civil Engineering. 2022. Article ID 2320374. Р. 15. DOI: https://doi.org/10.1155/2022/2320374.
  6. Bundesministerium für Verkehr. Zusätzliche technische Vertragsbedingungen und Richtlinien für das Herstellen von Brückenbelägen – Dichtungsschicht aus Flüssigkunststoff ZTV-BELB. Teil 3. 1987.
  7. Bundesministerium für Verkehr. Zusätzliche technische Vertragsbedingungen und Richtlinien für das Herstellen von Brückenbelägen – Dichtungsschicht aus Flüssigkunststoff ZTV-BELB. Teil 3. 1995.
  8. Schweizerischer Verband der Strassen- und Verkehrsfachleute VSS. Abdichtungssysteme und bitumenhaltige Schichten auf Betonbrücken, SN 640450. 2005.
  9. Schweizerischer Verband der Strassen- und Verkehrsfachleute VSS. Abdichtungssysteme und bitumenhaltige Schichten auf Betonbrücken, SN 640450a. 2009.
  10. Richtlinien für Konstruktive Einzelheiten von Brücken, Kapitel 5: Abdichtungen und Beläge (Stand Revision 2005).
  11. European Organisation for Technical Assessment EOTA. Leitlinie für die Europäische technische Zulassung für Bausätze für flüssig aufzubringende Brückenabdichtungen, ETAG 033, 2010.
  12. Компанія Bridge preservation. URL: https://bridgepreservation.com/norfolk-southern-opens-new-portageville-bridge-trains/ (дата звернення: 01.09.2025).
  13. Компанія The Sherwin-Williams Company. URL: https://industrial.sherwin-williams.com/ na/us/en/protective-marine/media-center/case-studies/new-york-cuomo-bridge-steel-coating.html (дата звернення: 01.09.2025).
  14. Компанія BTMBOYA. URL: https://btmboya.com.tr/Btmboya-projects/1915-canakkale-bridge/ (дата звернення: 01.09.2025).
  15. Р В.2.3-37641918-934:2023 Рекомендації з улаштування гідроізоляційних систем на основі метилметакрилатної смоли на транспортних спорудах. Київ, 2023. 58 с. (Інформація та документація).
  16. NACE No. 6/SSPC-SP 13-2018, Surface Preparation of Concrete
  17. SIA 162/1:1989 Betonbauten Materialprüfung
  18. ДСТУ EN 1062-1:2012 Фарби та лаки. Лакофарбові матеріали та системи покриттів для зовнішніх мінеральних і бетонних поверхонь. Частина 1. Класифікація (EN 1062-1:2004, IDТ). Київ. 2012. 16 с. (Інформація та документація).
  19. ДСТУ EN ISO 8502-3:2022 Готування сталевих поверхонь перед нанесенням фарб і подібної продукції. Випробування для оцінювання чистоти поверхні. Частина 3. Оцінювання наявності пилу на підготовленій для фарбування сталевій поверхні (метод липкої стрічки) (EN ISO 8502-3:2017, IDT; ISO 8502-3:2017, IDT). Київ, 2022. 15 с. (Інформація та документація).
  20. ДСТУ EN ISO 9117-1:2022 Фарби та лаки. Контроль висихання. Частина 1. Визначення стану та часу повного висихання (EN ISO 9117-1:2009, IDT; ISO 9117-1:2009, IDT). Київ. 2022. 10 с. (Інформація та документація).
  21. ДСТУ EN 1542:2022 Вироби та системи для захисту та ремонту бетонних конструкцій. Методи випробувань. Вимірювання міцності з’єднання відриванням (EN 1542:1999, IDT). Київ. 2022. 12 с. (Інформація та документація).
  22. ДСТУ EN ISO 2409:2022 Фарби та лаки. Випробування методом решітчастих надрізів (EN ISO 2409:2020, IDT; ISO 2409:2020, IDT). Київ. 2022. 20 с. (Інформація та документація).
  23. ДСТУ EN ISO 4628-1:2022 Фарби та лаки. Оцінювання руйнувань лакофарбових покриттів. Визначення кількості, розмірів дефектів та інтенсивності однорідних змін зовнішнього вигляду. Частина 1. Основні принципи та система оцінювання (EN ISO 4628-1:2016, IDT; ISO 4628-1:2016, IDT). Київ, 2022. 25 с. (Інформація та документація).