Зарубіжний досвід підготовки професійних менеджерів

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Економіка. Менеджмент
Cторінковий інтервал статті: 67-76
Ключові слова: бізнес освіта, вища освіта, компетентність, менеджер, навчання, рівні освіти, університет, фахівець.
Як цитувати статтю: Берлоус М. В., Кінаш І. П. Зарубіжний досвід підготовки професійних менеджерів. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 67–76.
Як цитувати статтю (references): Maria Berlous, Iryna Kinash. Foreign experience in training professional managers. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 67–76 [in Ukrainian].

Автори

Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-2856-9832
Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, м. Івано-Франківськ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-5391-6560

Анотація

Вступ. Управлінська освіта відіграє важливу роль у сучасному динамічному світі. На управлінську освіту впливає розвиток четвертої промислової революції, економічна інтеграція, демографія, інформаційно-комунікаційні технології,  глобальний пошук товарів та послуг, соціальна відповідальність, управління та сталість.

Проблематика. Культура, традиції, особливості освітніх систем є надбанням кожної країни в світі. Першочерговим завданням є їх збереження, а також стимулювання розвитку. Водночас відкриті ринки праці, право громадян на вільне пересування в межах території (зокрема країнами Європейського Союзу) створюють підґрунтя для визначення і формування знань, умінь, навичок управлінців, які б були універсальними для всіх країн. Саме тому, дослідження зарубіжного досвіду підготовки професійних менеджерів в різних країнах обумовило актуальність дослідження

Мета. Метою статті є дослідження особливостей підготовки професійних менеджерів в провідних країнах світу.

Матеріали і методи. Для досягнення поставленої мети були використані різноманітні методи дослідження, включаючи історичний, синтезу, порівняння та узагальнення. Додатково застосовано статистичний метод для аналізу тенденцій підготовки професійних менеджерів; табличний метод для наглядності представлених результатів.

Результати. Встановлено, що структура світової вищої освіти підготовки професійних менеджерів є різноманітною, однак домінують дві тенденції: єдина, коли підготовку професійних менеджерів здійснюють університети чи прирівняні до них заклади (Італія, Іспанія, Австрія, Фінляндія, Швеція); подвійна система з традиційним університетським та не університетським сектором (США, Бельгія, Великобританії, Данії, Ірландії, Нідерландах, Норвегії, Німеччині, Франції, Швейцарії. Престижними вважаються програми підготовки  менеджерів MBA. Здійснено аналіз тенденцій підготовки професійних менеджерів за рівнем бакалавр, магістр, доктор філософії.

Висновки. Розглянутий зарубіжний досвід підготовки професійних менеджерів в провідних країнах світу, що враховує історичну хронологію, формалізує етапи розвитку даного процесу, узагальнює та порівнює освітні системи підготовки фахівців  вказує на процес трансформації.

Аналіз тенденцій підготовки професійних менеджерів вказує нате, що частка випускників бакалаврського рівня   коливалася в діапазоні від 12,5 % до 29 %; випускників магістерського рівня від 10,1 % до 31,9 %; доктора філософії від 2,9 % до 12,8 %. Вивчення досвіду професійної підготовки фахівців менеджерів у розвинених зарубіжних країнах відкриває нові можливості для удосконалення системи підготовки таких фахівців в Україні в умовах її адаптації до умов глобалізації та євроінтеграції.

Посилання

  1. Colombo, L. A. Civilize the business school: For a civic management education. Academy of Management Learning & Education. 2023. Vol. 22, No. 1. P. 132–149.
  2. Cutter, С. Elite M. B. A. Programs Report Steep Drop in Applications. The Wall Street Journal. URL: https://www.wsj.com/articles/elite-m-b-a-programs-report-steep-drop-in-applications-11571130001 (дата звернення: 17.09.2025).
  3. Eustachio, J. H. P. P., Caldana, A. C. F., Leal Filho, W. Sustainability leadership: Conceptual foundations and research landscape. Journal of Cleaner Production. 2023. Vol. 415. Art. 137761. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.137761.
  4. Honcharov, Y. V. Forecasting the innovation of Ukraine’s economic development in a global dimension / Y. V. Honcharov, M. V. Dykha, V. Voronina, A. Milka, N. Klymenchukova. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2023. No. 1. P. 174–181. DOI: https://doi.org/ 10.33271/nvngu/2023-1/174.
  5. Невмержицька С. М., Цалко Т. Р. Сучасні національні європейські системи вищої освіти: загальний огляд та порівняльна характеристика. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Київ: КНУТД, 2018. C. 363–371. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/10309/1/ EOEMIR2018_P363-371.pdf .
  6. Арсенович Л. Удосконалення механізмів формування системи підготовки кадрів у сфері кібербезпеки в умовах державно-приватної взаємодії Науковий вісник: Державне управління. 2022. № 1(11). С. 6–27.
  7. Щербак Л. В. Гарага А. В. Міжнародний досвід підготовки фахівців сфери обслуговування URL: https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ 4bc38f4f-f913-464f-af38-c32a24ca8bc5/content.
  8. Глущенко К. С. Зарубіжний досвід підготовки фахівців у сфері державного pr. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 16. С. 85–88. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/162016/20.pdf.
  9. Шевчук С.С. Вектори підвищення якості професійної підготовки фахівців у сучасних умовах. Імідж сучасного педагога: електрон. наук. фах. журнал. № 3 (192). 2020. С. 5–9 URL: https://surl.lu/oagflv.
  10. Leal Filho, W., Salvia, A. L., Eustachio, J. H. P. P. An overview of the engagement of higher education institutions in the implementation of the UN Sustainable Development Goals. Journal of Cleaner Production. 2023. Vol. 386. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.135694.
  11. Kis, S., Mosora, L., Mosora, Y., Yatsiuk, O., Malynovska, G., Pobihun, S. Personnel certification as a necessary condition for enterprise’ staff development. Management Systems in Production Engineering. 2020. Vol. 28, No. 22. P. 121–126. DOI: https://doi.org/10.2478/mspe-2020-0018.
  12. Parinasan, M. A., Rosal, M. M., Kilag, O. K., Groenewald, C. A., Groenewald, E., Gepitulan, P. M. Public Sector management education in the philippines for 21st century governance: challenges, strategies, and innovation. International Multidisciplinary Journal of Research for Innovation, Sustainability, and Excellence (IMJRISE). 2024. Vol. 1, No. 3. P. 67–72.
  13. Commencement 2020 Highlights. URL: https://www.hbs.edu/news/articles/Pages/ commencement-highlights-2020.aspx (дата звернення: 17.09.2025).
  14. 2024 MBA Employment Data Highlights Determination, Talent of Tuck Graduates. URL: https://tuck.dartmouth.edu/news/articles/2024-mba-employment-data-highlights-determination-talent-of-tuck-graduates (дата звернення: 17.09.2025).
  15. Ramteke, I., Meghe, B. Opportunities and challenges in management education. International Research Journal of Management Science and Technology. 2019. Vol. 7, No. 9.
  16. Schlegelmilch, B. B. Why Business Schools Need Radical Innovations: Drivers and Development Trajectories. Journal of Marketing Education. 2020. Vol. 42, No. 2. P. 93–107. DOI: https://doi.org/10.1177/0273475320922285.
  17. Senivongse, C., Bennet, A. University-as-a-service: Designing thinking approach for Bangkok University business innovation curriculum and service development. Innovations in Education and Teaching International. 2023. P. 1–24. DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2253251.
  18. Ramteke, I., Meghe, B. Opportunities and challenges in management education. International Research Journal of Management Science and Technology. 2019. Vol. 7, No 9.
  19. Shaturaev, J. Economies and management as a result of the fourth industrial revolution: An education perspective. Indonesian Journal of Educational Research and Technology. 2022. Vol. 3, No. 1. P. 51–58.
  20. Steils, N., Hanine, S. The use of crowdsourcing mechanisms in management learning. Innovations in Education and Teaching International. 2023. Vol. 61, No. 5. P. 912–929. DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2231902.
  21. Stoten, D. W. Reforming the MBA: A survey of elite British Universities. The Journal of Management Development. 2018. Vol. 37, No. 5. P. 397–408.
  22. Yaqub, Y., Singh, A. K., Dutta, T. An empirical study of factors influencing training transfer in the management training intervention. Journal of Workplace Learning. 2021. Vol. 33, No. 5. P. 361–374. DOI: https://doi.org/10.1108/JWL-02-2020-0034.
  23. Сисоєва С., Кристопчук Т. Освітні системи країн Європейського Союзу: загальна характеристика. Рівне : Овід, 2012. 640 с.
  24. Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung. URL: https://www.bmbwf.gv.at/Themen/HS-Uni.html (дата звернення: 17.09.2025).
  25. Business Education. Connected. Association to Advance Collegiate Schools of Business. URL: https://www.aacsb.edu/ (дата звернення: 17.09.2025).
  26. Education in Ireland. URL: https://www.educationinireland.com/en/What-can-I-study-/ (дата звернення: 17.09.2025).
  27. OECD. The OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development). URL: https://www.oecd.org/ (дата звернення: 17.09.2025).