Вступ. У вступі до статті висвітлено переваги «концепції фундаменту», що ґрунтується на інтерпретації дорожнього одягу як конструкції, що складається з двох основних елементів, які проєктуються та влаштовуються послідовно: несної основи дорожнього одягу – «pavement foundation» та власне конструкції дорожнього одягу – «pavement construction». Реалізація цієї концепції уможливлює проєктування й влаштування т. зв. «long-life pavement» – дорожнього одягу зі строком служби відповідно до 400 млн стандартних навантажень на вісь транспортного засобу [2], з застосуванням сумішей, укріплених гідравлічним в’яжучим, або НВМ.
Проблематика. Тематика статті стосується проблем імплементації вимог європейських стандартів у вітчизняні системи проєктування дорожнього одягу.
Мета. Метою статті є аналіз основних положень «концепції фундаменту» та її можливостей у застосуванні вимог європейських стандартів стосовно дорожньо-будівельних матеріалів для удосконалення чинних систем проєктування дорожнього одягу.
Результати. Розглянуто класифікацію несних основ дорожнього одягу, яка базується на значеннях FSM (long-term confined foundation surface modulus) і охоплює чотири класи FC (foundation class): FC1 – FSM ≥ 50 МПа; FC2 – FSM ≥ 100 МПа; FC3 – FSM ≥ 200 МПа; FC4 –
FSM ≥ 400 МПа. Відповідно до такої класифікації розглянуто та порівняно дві методології проєктування несної основи дорожнього одягу, що базуються на обмежених процедурах проєктування або на паритетних процедурах проєктування.
Розглянуто елементи несної основи дорожнього одягу: ґрунтову основу, перекриваючий шар і несний шар із визначенням їх функціональності й параметрів, які потребують нормування та/або контролювання на етапах проєктування та будування. Викладено особливості проєктування і влаштування кожного з елементів несної основи.
Також розглянуто проєктування конструкції дорожнього одягу на підставі її визначення як такої, що складається з основного шару, зв’язуючого шару та верхнього шару, і яку проєктують за «композитним типом» чи виключно з бітумовмисних матеріалів.
Висновки. Рівень адаптації системи національних стандартів щодо вимог, методів підготовки зразків та випробувань дорожніх матеріалів, зокрема НВМ, до вимог європейського рівня відповідає поточному рівню готовності до промислового впровадження та ураховує впровадження стандартів ENTSO-E, проте виникають питання щодо адаптації вітчизняної системи проєктування дорожнього одягу до таких вимог.
Особливої уваги потребує питання співвіднесення існуючих розрахункових схем проєктування дорожнього одягу з розрахунковими характеристиками дорожньо-будівельних матеріалів, прийнятих європейськими стандартами. Розглянута система проєктування дорожнього одягу, зокрема з можливістю проєктування конструкції «композитного типу», є однією з пропозицій щодо пошуку відповідних конструктивних рішень.