Швидкість руху як фактор безпеки автомобільних доріг

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 314-327
Ключові слова: автомобільна дорога, безпека дорожнього руху, дорожньо-транспортна пригода, ДТП, засоби заспокоєння руху, швидкість руху.
Як цитувати статтю: Попович Н. І. Швидкість руху як фактор безпеки автомобільних доріг. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 314–327.
Як цитувати статтю (references): Nataliya Popovych. Vehicle speed as a factor of road traffic safety. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 314–327 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5822-2501

Анотація

Вступ. Безпека на дорогах справді є однією з найактуальніших проблем у сучасному світі, зокрема й в Україні. Щороку мільйони людей у всьому світі травмуються або втрачають життя внаслідок дорожньо-транспортних пригод (ДТП). Це не лише трагедії для сімей, а й серйозне навантаження на системи охорони здоров’я, економіку та соціальну сферу.

Проблематика. У сучасних умовах розвитку транспортної системи України забезпечення безпеки дорожнього руху набуває особливого значення. Щороку на автомобільних дорогах України відбувається значна кількість дорожньо-транспортних пригод основною причиною яких є перевищення швидкості та неправильний вибір швидкісного режиму у конкретних умовах руху, які визнані основними чинниками, що впливають і на кількість, і на тяжкість ДТП. Надмірна швидкість руху автомобільного транспорту є важливою проблемою дорожнього руху, що спричиняє тяжкі наслідки – людські жертви, травматизм та матеріальні збитки. Зростання рівня автомобілізації, недосконалість інфраструктури та недостатній контроль за дотриманням правил дорожнього руху створюють загрозу для всіх учасників дорожнього руху.

Мета. Підвищення рівня безпеки дорожнього руху на автомобільних дорогах України та зниження аварійності шляхом впровадження комплексу ефективних організаційно-технічних заходів.

Матеріали та методи. У статті було застосовано метод статистичної обробки даних для аналізування аварійності на автомобільних дорогах. Проаналізовано чинні нормативні документи щодо технічних засобів заспокоєння дорожнього руху.

Результат. Проаналізовано вплив швидкості на дорожню безпеку та методи для її зниження, особливо в населених пунктах, де існує більша імовірність наїзду на пішоходів. Завдяки комплексному підходу до вирішення проблем безпеки руху можливо суттєво знизити рівень аварійності, зменшити кількість загиблих і травмованих у ДТП, а також створити комфортні та безпечні умови для всіх учасників дорожнього руху.

Висновки. Причиною смертельних ДТП в Україні найчастіше стає перевищення швидкості. Варто зазначити, що швидкість впливає як на ризик того, що ДТП може статися, так і на серйозність результату аварії. Зв’язок між швидкістю і рівнем пошкоджень є критичним для незахищених учасників дорожнього руху, таких як пішоходи та велосипедисти. Тому необхідно застосовувати засоби заспокоєння дорожнього руху, які призначені для зниження швидкості, підвищення уваги водія, і як результат, зниження імовірності виникнення ДТП.

Посилання

  1. Статистичні дані про аварійність за 2024 рік. Сайт Департаменту патрульної поліції Національної поліції України. URL: https://patrolpolice.gov.ua/statystyka/ (дата звернення 03.09.2025)
  2. ДСТУ 4123:2020 «Безпека дорожнього руху. Засоби заспокоєння руху. Загальні технічні вимоги».
  3. Для чого потрібні засоби заспокоєння дорожнього руху. Оксана Дудар, Дивись Інфо, 13.05.2021 URL: https://dyvys.info/2021/05/13/dlya-chogo-potribni-zasoby-zaspokoyennya-dorozhnogo-ruhu/ (дата звернення 03.09.2025).
  4. Каталог товарів. URL: https://zustrich.com.ua/doroga-i-trotuari/sredstva-uspokoenija-dvizhenija/ (дата звернення 03.09.2025).
  5. У Києві встановили першу «берлінську подушку» для сповільнення автівок. Вероніка Масенко, 23.11.2023 URL: https://www.village.com.ua/village/city/city-news/345427-u-kievi-vstanovili-pershu-berlinsku-podushku-dlya-zaspokoennya-ruhu-avtivok  (дата звернення 03.09.2025).
  6. «Берлінські подушки» проти «лежачих поліцейських»: навіщо Україні нові обмежувачі швидкості. Ярослав Куліш. 10.09.2023. URL: https://kp.ua/ua/life/a675976-berlinski-podushki-proti-lezhachikh-politsejskikh-navishcho-ukrajini-novi-obmezhuvachi-shvidkosti  (дата звернення 03.09.2025).
  7. На дорогах України почнуть встановлювати нові засоби розподілу — острівці безпеки, розширення та чокери. Станіслав Троянов. 06.10.2020. URL: https://nachasi.com/city/2020/10/06/road-area/  (дата звернення 03.09.2025).
  8. Беленчук О. В., Попович Н. І., Теплюк Є. Ф. Підвищення безпеки руху на транспортних розв’язках в одному рівні. Дороги і мости. Київ, 2023. Вип. 28. С. 234–241 DOI: https://doi.org/10.36100/dorogimosti2023.28.234.
  9. Вирожемський В. К., Беленчук О. В., Безпека пішоходів на дорогах. Дороги і мости. Київ, 2015. Вип. 15. С. 110-114.