Звуження ширини смуг руху, як захід заспокоєння руху

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 302-313
Ключові слова: аварійність, автомобільна дорога, дорожньо-транспортна пригода, швидкість, ширина смуги руху.
Як цитувати статтю: Нагребельна Л. П., Кострульова Т. Є., Шпінь Д. М., Корчевська А. А. Звуження ширини смуг руху, як захід заспокоєння руху. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 302–313.
Як цитувати статтю (references): Liudmila Nahrebelna, Tetiana Kostrulyova, Denis Shpin, Alina Korchevskaya. Lane narrowing as a traffic calming strategy. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 302–313 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-8245-9891
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-9554-1285
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-5615-9075
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-0779-5558

Анотація

Вступ. У прагненні підвищити безпеку дорожнього руху та покращити якість міського середовища проєктувальники дедалі частіше використовують стратегії так званого «заспокоєння руху». Одним з найпоширеніших прийомів у цьому контексті є звуження ширини смуги руху. Ідея полягає в тому, що вужчі смуги змушують водіїв інтуїтивно знижувати швидкість, що потенційно зменшує ризик виникнення дорожньо-транспортних пригод.

Згідно з психологією поведінки водіїв, ширина проїзної частини впливає на сприйняття швидкості та відчуття безпеки. Вужчі смуги руху викликають вищий рівень стресу, що змушує водіїв бути обережнішими, в той же час широкі смуги сприяють вищим швидкостям, навіть у міському середовищі.

Проблематика. Одним із найбюджетніших та найгнучкіших інструментів є звуження смуги руху. Однак дискусії щодо оптимальної ширини точаться вже багато десятиліть. До 2015 р. більшість інженерів та науковців рекомендували смуги шириною від 3,3 м до 3,6 м навіть у містах. Сучасні дослідження пропонують зменшувати ширину смуги руху до (2,7 – 3,0) м, але досі не всі погоджуються, покликаючись на «ризик зіткнень».

Мета. Дослідити вплив ширини смуги руху на безпеку дорожнього руху.

Матеріали та методи: у роботі використовувалися емпіричні та теоретичні методи.

Результати. Було проведено дослідження щодо впливу ширини смуг руху на швидкість транспортного потоку та на виникнення ДТП. Проаналізовано ширину смуг руху на автомобільних дорогах України та інших країн світу. Доведено, що вона є ідентичною у більшості країн Європи, а також в Україні. Значення ширини смуги руху коливається в межах 3,75 – 3,00 м.

Висновки. Отже, оптимальним варіантом при виборі ширини смуги руху є смуга шириною 3 м. Саме ця ширина, в даному випадку, забезпечить безпечний рух транспортних засобів. Доведено, що зменшувати ширину смуги руху для того, щоб заставити водія зменшити швидкість є актуальним та дієвим лише у межах міста. На автомобільних дорогах загального користування державного значення, де є постійний рух великовагових транспортних засобів звужувати ширину смуг руху є недоречним.

Посилання

  1. Звуження доріг: як у світі скорочують смертність DW 20.08.2018. URL: https://www.dw.com/uk/%D0%B2%D1%83%D0%B6%D1%87 %D1%96-%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B0%D1%94-%D0% B1%D0%B5%D0%B7%D0%BF%D0%B5%D1%87%D0%BD%D1%96%D1%88%D1% 96-%D1%8F%D0%BA-%D1%83-%D1%94%D1%81-%D1%96-%D1%81%D0%B2% D1%96%D1%82%D1%96-%D0%B7%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%88%D1% 83%D1%8E%D1%82%D1%8C-%D1%81%D0%BC%D0%B5%D1%80%D1%82% D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C-%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0 %BE%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D1%85/a-45109430 дата зверення: 01.10.2025.
  2. URL: https://www.scribd.com/document/619975894/AASHTO-2018-Greenbook (дата зверення: 01.10.2025).
  3. URL: https://n-somerset.gov.uk/sites/default/files/2022-02/E12%20-%20 highways%20development%20design%20guide.pdf (дата зверення: 01.10.2025).
  4. URL: https://www.scribd.com/document/723292509/1999-Geometric-Design-Guide-for-Canadian- Roads-various-sections (дата зверення: 01.10.2025).
  5. Sami Mecheri, Florence Rosey, Régis Lobjois, The effects of lane width, shoulder width, and road cross-sectional reallocation on drivers’ behavioral adaptations. July 2017. Accident Analysis & Prevention 104(6) Р. 65–73. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aap.2017.04.019. Електронний ресурс: URL: https://www.researchgate.net/publication/316780904_The_effects_of_lane_ width_shoulder_width_and_road_cross-sectional_reallocation_on_drivers’_ behavioral_adaptations (дата зверення: 01.10.2025).
  6. Ahmed, M.; Huang, H.; Abdel-Aty, M.; Guevara, B. Exploring a Bayesian Hierarchical Approach for Developing Safety Performance Functions for a Mountainous Freeway. Accid. Anal. Prev. 2011, 43, 1581–1589.
  7. Pande, A.; Abdel-Aty, M. A Novel Approach for Analyzing Severe Crash Patterns on Multilane Highways. Accid. Anal. Prev. 2009, 41, 985–994.
  8. Zhu, H.; Dixon, K.K.; Washington, S.; Jared, D.M. Predicting Single-Vehicle Fatal Crashes for Two-Lane Rural Highways in Southeastern United States. Transp. Res. Rec. J. Transp. Res. Board 2010, 2147, 88–96.
  9. Nowakowska, M.Logistic Models in Crash Severity Classification Based on Road Characteristics. Transp. Res. Rec. J. Transp. Res. Board 2010, 2148, 16–26.
  10. Gårder, P. Segment Characteristics and Severity of Head-on Crashes on Two-Lane Rural Highways in Maine. Accid. Anal. Prev. 2006, 38, 652–661.
  11. Dumbaugh,E.Design of Safe Urban Roadsides. Transp. Res. Rec. J. Transp. Res. Board 2006, 1961, 74–82.
  12. Potts, I.B.; Harwood, D.W.; Richard, K.R. Relationship of Lane Width to Safety on Urban and Suburban Arterials. Transp. Res. Rec. 2007, 2023, 63–82.
  13. Hauer, E.; Council, F.M.; Mohammedshah, Y. Safety Models for Urban Four-Lane Undivided Road Segments. Transp. Res. Rec. 2004, 1897, 96–105.
  14.  Strathman, J.G.; Dueker, K.J.; Zhang, J.; Williams, T. Analysis of Design Attributes and Crashes on the Oregon Highway System; Oregon Department of Transportation: Salem, OR, USA, 2001; Volume 2
  15. URL: https://life.pravda.com.ua/society/2016/11/12/219942/ (дата зверення: 01.10.2025).
  16. ДБН В.2.3-4:2015 Автомобільні дороги. Частина 1. Бдівництво. Частина 2. Проєктування. Київ, 2025. 53 С. (Інформація та документація).
  17. ДБН В.2.3-5:2001 Вулиці та дороги населених пунктів. Вимоги до проєктування. Київ, 2001. 45 с. (Інформація та документація).
  18. URL: https://safety.fhwa.dot.gov/geometric/pubs/mitigationstrategies/chapter3/3_ lanewidth.cf.  (дата зверення: 01.10.2025).
  19. URL: https://www.toi.no/getfile.php/1367214-1630046228/Publikasjoner/T%C3% 98I%20rapporter/2021/1831-2021/1831-2021_summary.pdf (дата зверення: 01.10.2025).
  20. Gross, F., Donnell, E.T., 2011. Case – control and cross-sectional methods for estimating crash modifiation factors: comparisons from roadway lighting and lane and shoulder width safety effct studies. J. Safety Res. 42, 117–129. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsr.2011.03.003.
  21. Gooch, J.P., Gayah, V.V., Donnell, E.T., 2016. Quantifying the safety effcts of horizontal curves on two-way, two-lane rural roads. Accid. Anal. Prev. 92, 71–81. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aap.2016.03.024
  22. Lee, Ch., Abdel-Aty, M., Park, J., Wang, J.-H., 2015. Development of crash modification factors for changing lane width on roadway segments using generalized nonlinear models. Accid. Anal. Prev. 76, 83–91. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aap.2015.01.007.
  23. Gitelman, V., Doveh, E., Carmel, R., Hakkert, S., 2019. The inflence of shoulder characteristics on the safety level of two-lane roads: a case-study. Accid. Anal. Prev. 122, 108–118. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.10.003.
  24. Petr Pokorny, Jan K. Jensen, Frank Gross, Kelly Pitera Safety effcts of traff lane and shoulder widths on two-lane undivided rural roads: A matched case-control study from Norway. Accident Analysis & Prevention Volume 144, September 2020, 105614 URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0001457520303006?via%3Dihub
  25. URL: https://www.fhwa.dot.gov/publications/research/safety/10053/10053.pdf (дата зверення: 01.10.2025)
  26. URL: https://www.researchgate.net/publication/277590178_Narrower_Lanes_ Safer_Streets (дата зверення: 01.10.2025).