Аналіз типових проектів найбільш поширених залізобетонних прогонових будов мостів на автомобільних дорогах України

Опубліковано:
Номер: Випуск 22(2020)
Розділ: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Cторінковий інтервал статті: 176-186
Ключові слова: автодорожній міст, довговічність, типовий проект
Як цитувати статтю: Боднар Л. П., Завгородній С. С., Яструбінецький В. Л. Аналіз типових проектів найбільш поширених залізобетонних прогонових будов мостів на автомобільних дорогах України // Дороги і мости. Київ, 2020. Вип. 22. С. 176-186.
Як цитувати статтю (references): Larysa Bodnar, Serhii Zavhorodniy, Vitalii Yastrubinetskyi Analysis of typical designs of the most common reinforced concrete bridge span on the motor roads of Ukraine // Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2020. Iss. 22. P. 176-186 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-4754-721X
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-1928-4544
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-4837-3303

Анотація

Вступ. На автомобільних дорогах України експлуатується тисячі мостів, збудованих у ХХ столітті за типовими проектами. Проведення аналізу конструкцій прогонових будов мостів на автомобільних дорогах загального користування дозволить визначити перелік актуальних типових проектів, виявити недоліки цих проектів із подальшим формуванням рекомендацій щодо належної експлуатації цих мостів.

Проблематика. В умовах обмеженого фінансування дорожньої галузі мостів України, які потребують негайного ремонту, зростає кількість дефектів у конструкціях. Найбільша кількість дефектів зосереджена в прогонових будовах мостів. Основна частина прогонових будов складається зі збірних залізобетонних балок, виготовлених на заводах за типовими проектами, розробленими в середині минулого століття. В результаті багаторічної експлуатації мостів виявляються недоліки цих проектів, що знижують термін служби прогонових будов і мостів в цілому. Вивчення цього процесу вимагає системного підходу.

У системі Укравтодору функціонує Аналітична експертна система управління мостами (АЕСУМ). У цьому програмному комплексі акумулюється вся інформація результатів обстежень мостів на дорогах загального користування, тут є дані про дефекти елементів споруд.

Мета. Мета дослідження ― на основі аналізу даних обстежень автодорожніх мостів, які зберігаються в АЕСУМ, визначити проблемні типові проекти, збудовані за якими мости перебувають у незадовільному стані.

Матеріали та методи. Розглянуто типові проекти залізобетонних прогонових будов мостів, які знаходяться в експлуатації на дорогах України, виконаний порівняльний аналіз особливостей цих проектів з урахуванням впливу на безпеку експлуатації мостів. За результатами аналізу матеріалів обстежень автодорожніх мостів із використанням бази даних АЕСУМ виявлені дефекти прогонових будов, які знижують їх вантажопідйомність і можуть викликати руйнування мостів.

Результати і висновки. З матеріалів обстежень, акумульованих в базі даних АЕСУМ виявлені типові конструкції прогонових будов, що вимагають найбільших витрат для відновлення їх працездатності. Це дозволить визначати споруди, які необхідно першочергово ремонтувати і забезпечить надійну і безаварійну експлуатацію автодорожніх мостів.

Посилання

  1. Боднар Л.П.  Лантух-Лященко А.І., Канін О.П., Коваль П.М., Фаль А.Є. Аналітична експертна система управління мостами. Досвід впровадження. Дорожня галузь України. Київ, 2011. № 7. С. 42-47.
  2. Боднар Л.П. Аналитическая экспертная система управления мостами Украины. Автомобильные дороги и мосты: научно-технический журнал. Минск, 2015. Вып. 2 (16). С. 18-23.
  3. Правила и указания по проектированию железобетонных, металлических, бетонных и каменных искусственных сооружений на автомобильных дорогах. Москва, 1948. 105 с. (Інформація та документація).
  4. Страхова Н.Є., Голубєв В.О., Ковальов П.М., Тодіріка В.В. Експлуатація і реконструкція мостів. Київ, 2002. 403 с.
  5. Евграфов Г.К., Богданов Н.Н. Проектирование мостов. Москва, 1966. 661 с.
  6. Гибшман М.Е., Попов В.И. Проектирование транспортных сооружений. Москва, 1988. 448 с.
  7. Фрейсине Е.П. Переворот в технике бетона. Москва, 1938. 129 с.
  8. СН 200-62 Технические условия проектирования железнодорожных, автодорожных и городских мостов и труб. Москва, 1962. 329 с. (Інформація та документація).
  9. Страхова Н.Є., Холодьон Т.М. Надійність автодорожніх залізобетонних прогонових будов мостів споруджених за типовими проектами. Дороги і Мости. Вип. 3, Київ, 2005. С.195-202.