Вступ. На автомобільних дорогах України експлуатується тисячі мостів, збудованих у ХХ столітті за типовими проектами. Проведення аналізу конструкцій прогонових будов мостів на автомобільних дорогах загального користування дозволить визначити перелік актуальних типових проектів, виявити недоліки цих проектів із подальшим формуванням рекомендацій щодо належної експлуатації цих мостів.
Проблематика. В умовах обмеженого фінансування дорожньої галузі мостів України, які потребують негайного ремонту, зростає кількість дефектів у конструкціях. Найбільша кількість дефектів зосереджена в прогонових будовах мостів. Основна частина прогонових будов складається зі збірних залізобетонних балок, виготовлених на заводах за типовими проектами, розробленими в середині минулого століття. В результаті багаторічної експлуатації мостів виявляються недоліки цих проектів, що знижують термін служби прогонових будов і мостів в цілому. Вивчення цього процесу вимагає системного підходу.
У системі Укравтодору функціонує Аналітична експертна система управління мостами (АЕСУМ). У цьому програмному комплексі акумулюється вся інформація результатів обстежень мостів на дорогах загального користування, тут є дані про дефекти елементів споруд.
Мета. Мета дослідження ― на основі аналізу даних обстежень автодорожніх мостів, які зберігаються в АЕСУМ, визначити проблемні типові проекти, збудовані за якими мости перебувають у незадовільному стані.
Матеріали та методи. Розглянуто типові проекти залізобетонних прогонових будов мостів, які знаходяться в експлуатації на дорогах України, виконаний порівняльний аналіз особливостей цих проектів з урахуванням впливу на безпеку експлуатації мостів. За результатами аналізу матеріалів обстежень автодорожніх мостів із використанням бази даних АЕСУМ виявлені дефекти прогонових будов, які знижують їх вантажопідйомність і можуть викликати руйнування мостів.
Результати і висновки. З матеріалів обстежень, акумульованих в базі даних АЕСУМ виявлені типові конструкції прогонових будов, що вимагають найбільших витрат для відновлення їх працездатності. Це дозволить визначати споруди, які необхідно першочергово ремонтувати і забезпечить надійну і безаварійну експлуатацію автодорожніх мостів.