Features of road pavement reinforcement technology with cement concrete layers

published:
Number: Issue 22(2020)
Section: Construction and civil engineering
The page spacing of the article: 63-78
Keywords: whitetopping, asphalt concrete, concrete, road pavement, cement concrete
How to quote an article: Ihor Gamelyak, Andriі Dmytrychenko, Vasyl Nagaychuk, Vitalii Raikovskyi, Mykola Bykovets Features of road pavement reinforcement technology with cement concrete layers // Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2020. Iss. 22. P. 63-78 [in Ukrainian].

Authors

National Transport University, Kyiv, Ukraine
https://orcid.org/0000-0001-9238-9276
National Transport University (NTU), Kyiv, Ukrainе
https://orcid.org/0000-0001-9246-7561
State Enterprise «National Institute of Infrastructure Development» (SE «NIDI»), Kyiv, Ukraine
https://orcid.org/0000-0002-7490-7479
M.P. Shulgin State Road Research Institute State Enterprise - DerzhdorNDI SE, Kyiv, Ukraine
https://orcid.org/0000-0001-9238-9276
M.P. Shulgin State Road Research Institute State Enterprise – DerzhdorNDI SE, Kyiv, Ukraine
https://orcid.org/0000-0002-6391-7647

Summary

Introduction. The national project “Big Construction” provides the restoration of more than 6,000 km of roads in 2020. Taking into account the unsatisfactory condition of the vast majority of public roads and the need to reinforce them, there is a need to use modern technologies that allow maximum using the existing pavement designs as a basis and reinforce them while ensuring high quality roads and their durability. Such technologies should open a real prospect of increasing the transit attractiveness of our country and eliminate the need to introduce seasonal restrictions on the passage of HGV. The technology of «whitetopping» is used in order to ensure greater reliability of existing pavements, even with increased loads on the pavement and the restoration of existing roads with asphalt pavement.

Purpose. Repair and reinforcement of non-rigid pavement using the «whitetopping» technology.

Results. The result of the work is to determine the features of the road pavement reinforcement technology with cement layers and to establish the possibility of using the «whitetopping» technology for the restoration of public roads.

Conclusions. «Whitetopping» technology is the optimal combination of asphalt and cement concrete in pavement structures. Under certain conditions, it allows effectively using the existing non-rigid pavements as a basis for cement layers, reinforce them and increase the durability of such pavements.

References

  1. Богданович С.В., Киселев В.В. Бетон: дороже, но дешевле: [о строительстве второй Минской кольцевой автодороги: беседа со специалистами БелдорНИИ]. Транспортный вестник. Минск, 2014. № 39. С. 8-9.
  2. Александров Д.Ю., Бураков В.П. О перспективе применения технологии whitetopping при капитальном ремонте автомобильных дорог Республики Беларусь. Архитектура, строительство, транспорт: материалы научно-практической конф. (к 85-летию ФГБОУ ВПО «СибАДИ»). Омск, 2015. С. 8-12.
  3. ДСТУ-Н  Б В.2.3-36:2016 Настанова з влаштування жорсткого дорожнього одягу. Київ, 2017. 30 с. (Інформація та документація).
  4. Гамеляк І.П., Шургая А.Г., Якименко Я.М., Чиженко Н.П., Карпюк О.А. Порівняння сучасних добавок для високоміцного дорожнього бетону. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. Київ, 2014. Вип. 92. С. 38-49.
  5. Гамеляк І.П., Корецький А.С., Корецький С.С. Про необхідність будівництва цементобетонних покриттів в Україні. Автошляховик України. Київ, 2013. № 5 (201). С. 24–26.
  6. Гамеляк І.П., Якименко Я.М. Аналіз впливу метеорологічних факторів на роботоздатність конструкції дорожнього одягу. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. Київ, 2008. Вип. 75. С. 336-340.
  7. МР В.2.7-37641918-885:2017 Методичні рекомендації щодо забезпечення надійності конструкцій жорстких дорожніх одягів автомобільних доріг при використанні високоміцного цементобетону. Київ, 2017. 66 с. (Інформація та документація).
  8. Harrington, Dale & Fick, Gary & Bordelon, Amanda & Cable, James & DeGraaf, Dan & Parkes, Nigel & Riley, Randell & Rodden, Rob & Roesler, Jeff & Vandenbossche, Julie. Guide to Concrete Overlays: Sustainable Solutions for Resurfacing and Rehabilitating Existing Pavements (3rd edition). Washington, 2014. 145 p. DOI: 10.13140/RG.2.1.3106.4724.
  9. Haifang Wen, P.E., Xiaojun Li, Wilfung Martono. Performance assessment of wisconsin’s whitetopping and ultra-thin whitetopping projects. Performance assessment of whitetopping and wisconsin highway research program. Washington, 2010. 133 p. URL: https://wisconsindot.gov/documents2/research/08-10-final-report.pdf (дата звернення: 04.06.2020).
  10. Michael S. Townes, Joseph H. Boardman, Robert E. Skinner NCHRP SYNTHESIS 338, Thin and Ultra-Thin Whitetopping, A Synthesis of Highway Practice, National cooperative highway research program. Washington, 2004. 87 p. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/2ba2/34dbe5ca48bc1932dac07d6fe56aac47bb00.pdf (дата звернення: 04.06.2020).
  11. Гамеляк І.П., Якименко Я.М. Дослідження фізико-механічних властивостей асфальтобетону в залежності від температури і швидкості деформування. Автошляховик України. Київ, 2009. № 6. С. 12-15.
  12. ГБН В.2.3-37641918-557:2016 Автомобільні дороги. Дорожній одяг жорсткий. Проектування. 2016. 74 с. (Інформація та документація).