Моделювання сценаріїв розвитку підприємств дорожньої галузі на основі аналізу їхнього потенціалу

Опубліковано:
Номер: Випуск 30(2024)
Розділ: Економіка. Менеджмент
Cторінковий інтервал статті: 96-104
Ключові слова: автомобільна дорога, аналіз потенціалу, дорожня галузь, економетрична модель, макроекономічні фактори, моделювання сценаріїв, потенціал підприємства.
Як цитувати статтю: Соколова Н. М., Конча П. А. Моделювання сценаріїв розвитку підприємств дорожньої галузі на основі аналізу їхнього потенціалу. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 30. С. 96–104.
Як цитувати статтю (references): Nanalia Sokolova, Pavlo Koncha, Modeling scenarios for the development of road industry enterprises based on the analysis of their potential. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2024. Issue 30. P. 96–104 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-6867-0172
Національний транспортний університет (НТУ), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-0678-8882

Анотація

Вступ. Моделювання сценаріїв розвитку підприємств дорожньої галузі в умовах нестабільності є актуальною проблемою, оскільки галузь відіграє ключову роль у розвитку інфраструктури та економіки України. Без належного моделювання та планування розвиток галузі може стати некерованим, що поглибить економічну кризу. Дослідження цієї проблеми має значний науковий і практичний інтерес, оскільки результати можуть бути використані для відновлення та подальшого розвитку галузі в складних умовах.

Проблематика. Особливий стан, який почалася в 2022 році, суттєво вплинув на стан підприємств, що призвело до руйнування інфраструктури, скорочення кількості підприємств і зниження їх рентабельності. У зв’язку з цим виникає необхідність оцінки потенціалу підприємств і розробки сценаріїв їх подальшого розвитку. Розробка сценаріїв дозволить підготуватися до можливих варіантів розвитку подій і забезпечити стійкість підприємств у майбутньому.

Мета. Розробити моделі, які враховують різні макроекономічні фактори, такі як інфляція, безробіття та девальвація гривні. Змоделювати сценарії розвитку підприємств дорожньої галузі на основі аналізу їхнього потенціалу в умовах кризових і післякризових ситуацій.

Матеріали та методи. В статті використовуються наступні методи наукового пізнання, як аналізування, синтезування та порівняння, а також основні методи моделювання.

Результати. Було визначено три основні сценарії розвитку галузі: песимістичний, реалістичний та оптимістичний. Песимістичний сценарій передбачає подальше погіршення ситуації з можливим зниженням кількості підприємств та рентабельності через продовження війни та подальшу економічну кризу. Реалістичний сценарій передбачає поступове відновлення галузі після стабілізації економіки та завершення бойових дій, хоча цей процес буде тривалим і потребуватиме значних зусиль з боку держави та бізнесу. Оптимістичний сценарій передбачає швидке завершення війни та активне відновлення економіки за допомогою міжнародної підтримки, що сприятиме швидкому відновленню інфраструктури та підприємств галузі.

Висновки. Аналіз динаміки кількості підприємств дорожньої галузі, їх розмірів, обсягу реалізації продукції, фінансових результатів та рентабельності за період 2016-2022 років виявив суттєві виклики, з якими зіткнулася галузь. Модель залежності рентабельності від економічних показників показала високу кореляцію, що підтверджує її ефективність для прогнозування розвитку галузі. Важливість підготовки до різних сценаріїв є очевидною для забезпечення стійкого розвитку дорожньої галузі в умовах кризових ситуацій.

Посилання

  1. Бойко С. В. Прагматика податкової компоненти фінансування дорожнього господарства в Україні. Проблеми системного підходу в економіці. 2019. № 2(2). С. 66–73.
  2. Деділова Т. В., Юрченко О. В. Перехід дорожнього господарства на ринкові методи господарювання при дотриманні екологічної безпеки. Проблеми і перспективи розвитку підприємництва. 2018. № 1. С. 51–63.
  3. Дяченко П. В. Басько А. С. Стан та перспективи розвитку проєктів дорожнього будівництва. Управління розвитком складних систем. 2023. № 54. С. 12–21.
  4. Кизима С. С., Лихоступ М. М. Розвиток системи довгострокового планування дорожнього господарства. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. 2016. № 97. С. 103–112.
  5. Кононов С. О. Зарубіжний досвід функціонування дорожньої галузі. Економіка та держава. 2021. № 7. С. 95–100.
  6. Криворучко О. П. Розвиток дорожньої галузі України через реалізацію інвестиційно-інфраструктурних проектів. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. 2018. № 2. С. 79–87.
  7. Купалова Г. В. Конкурентоспроможність підприємств дорожньої галузі в період реформ та економічної нестабільності. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. № 5. С. 316–321.
  8. Мельник В. І. Особливості фінансування галузі дорожнього господарства України в умовах децентралізації. Інфраструктура ринку. 2020. № 42. С. 91–96.
  9. Назаркевич О. Б. Механізм управління дорожнім господарством України в умовах децентралізації. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2018. № 4. С. 27–32.
  10. Филюк Г. М., Шмалій Н. А. Державно-приватне партнерство як ключова перспектива розвитку дорожнього господарства України. Актуальні проблеми економіки. 2021. № 2. С. 67–78.
  11. Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/.
  12. Рівень безробіття в Україні. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/labour/unemploy/ (дата звернення 01.09.2024).
  13. Індекс інфляції в Україні .URL: https://index.minfin.com.ua/ua/economy/index/inflation/  (дата звернення 01.09.2024).
  14. Девальвація гривні по відношенню до долара. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/ economy/index/devaluation/  (дата звернення 01.09.2024).