Обгрунтування доцільності влаштування саморегульованих кільцевих розв’язок на вулично-дорожній мережі міста

Опубліковано:
Номер: Випуск 30(2024)
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 389-397
Ключові слова: PTV Vissim, перехрестя, пропускна здатність, саморегульована кільцева розв'язка, світлофорне регулювання, транспортне моделювання.
Як цитувати статтю: Тарасюк В. П., Беспалов Д. О., Терещук В. П., Король М. С. Обгрунтування доцільності влаштування саморегульованих кільцевих розв’язок на вулично-дорожній мережі міста. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 30. С. 389–397.
Як цитувати статтю (references): Volodymyr Tarasiuk, Dmytro Bespalov, Vitalii Tereshchuk, Mykhailo Korol. Justification of implementing self-regulating roundabouts on the urban road network of the city. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2024. Issue 30. P. 389–397 [in Ukrainian].

Автори

Київський національний університет будівництва і архітектури, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-0778-5627
ТОВ «Беспалов Лаб» м. Київ, Україна
https://orcid.org/0009-0002-2831-7969
Київський національний університет будівництва і архітектури, м. Київ, Україна
http://orcid.org/0000-0003-4762-5668
ТОВ «Про мобільність» м. Київ, Україна
https://orcid.org/0009-0005-8073-1683

Анотація

Вступ. У сучасному світі транспортна інфраструктура міст стикається зі значними викликами, пов’язаними із зростанням інтенсивності автомобільного руху, заторами та необхідністю забезпечення безпеки дорожнього руху. Серед широкого спектру інженерних рішень і технологій, що спрямовані на вирішення цих проблем, варто виділити питання обґрунтування вибору планувальних рішень у місцях найбільшої концентрації транспортних потоків — транспортних вузлах. Світовий досвід показує, що влаштування саморегульованих кільцевих перетинів є одним із засобів оптимізації руху, зменшення заторів та підвищення безпеки на дорогах. Тому важливо розглянути даний тип планувальних рішень транспортних вузлів з точки зору доцільності їх використання на вулично-дорожній мережі міста.

Проблематика. Одними з основних принципів організації дорожнього руху на перехрестях з високою інтенсивністю є влаштування світлофорного регулювання або саморегульованих кільцевих розв'язок. В умовах щільної міської забудови питання обґрунтування вибору планувальних рішень перехресть набуває особливої актуальності, адже через значну вартість одиниці площі міської території її відчуження під елемент транспортної інфраструктури є дуже складним питанням, рішення якого потребує комплексної оцінки усіх варіантів з допомогою різних методів оцінки вибору планувальних рішень перетинів на вулично-дорожній мережі міст. Одним із таких методів є детальне транспортне моделювання, з допомогою якого можна розраховувати показники рівня обслуговування LOS (Level of Servise), транспортно-експлуатаційні, екологічні та енергетичні характеристики в межах окремих елементів вулично-дорожньої мережі. Попри приділення значної уваги у вітчизняній нормативній документації та наукових дослідженнях питанням проєктування саморегульованих і регульованих розв’язок, чіткої аргументації щодо обґрунтування вибору їх планувальних рішень, на сьогоднішній день, немає. У зв’язку із цим актуальним є питання здійснення оцінки ефективності роботи обох типів планувальних рішень залежно від зміни інтенсивності руху транспорту в їх межах з метою отримання основних показників роботи обох типів планувальних рішень транспортних вузлів при обґрунтуванні їх вибору.

Мета. Аналіз ефективності, визначення переваг і недоліків планувальних рішень транспортних вузлів за типом саморегульованої кільцевої розв’язки та перехрестя зі світлофорним регулюванням.

Матеріали та методи. Основним методом аналізу ефективності планувальних рішень є використання детального транспортного моделювання за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення PTV Vissim.

Результати. З використанням програмного забезпечення PTV Vissim проведено аналіз та збір показників ефективності роботи транспорту в межах саморегульованої кільцевої розв’язки та перехрестя зі світлофорним регулюванням.

Висновки. Обґрунтування доцільності влаштування саморегульованих кільцевих розв’язок може здійснюватися на основі розрахункових показників, отриманих з використанням інструменту детального транспортного моделювання, серед яких кількість транспортних засобів, які проїхали через перехрестя, часові затримки і швидкість руху транспорту. У результаті експерименту встановлено, що при інтенсивності вхідних транспортних потоків у межах 1500…3000 авт./год кількість транспортних засобів, які проїжджають як через регульоване перехрестя, так і через саморегульовану кільцеву розв'язку майже не змінюється (різниця коливається в межах 3 – 6 %). При цьому розбіжність абсолютних показників кількості транспортних засобів, які проїхали саморегульовану кільцеву розв'язку, на 26 – 33 % (залежно від інтенсивності вхідного транспортного потоку) перевищує показники перехрестя зі світлофорним регулюванням.

Посилання

  1. Осєтрін М. М. Міські дорожньо-транспортні споруди. Навчальний посібник для студентів ВНЗ. Київ, 1997. 196 с.
  2. Луценко О.В. Фактори, які визначають вибір інженерно-планувальних рішень перетинів міських магістралей з кільцевим рухом. Містобудування та територіальне планування: наук.-техн. збірник. Вип. 58. Київ. С. 354–34.
  3. Саморегульоване кільцеве перехрестя: Методичні вказівки до виконання курсового і дипломного проектування. Київ, 2004. 52 с.
  4. ГБН В.2.3-37641918-555:2016 Автомобільні дороги. Транспортні розв’язки в одному рівні. Проектування. Київ, 2011. 58 с. (Інформація та документація).
  5. Бондар О. В. Критерії оцінювання інженерно-планувальних рішень перетинів міських магістральних вулиць з кільцевим рухом транспорту. Вісник Одеської державної академії будівництва та архітектури. Вип. 65. Одеса, 2016. С. 3–9.
  6. Гук В. І. Елементи теорії транспортних потоків і проєктування вулиць та доріг. Навчальний посібник. Київ. 1991. 255 с.
  7. Дрю Д. Теорія транспортних потоків та управління ними. 1972. 424 c.
  8. Xinyi Yang A Service Life Analysis of Roundabouts Retrofits for Signalized Intersections. Procedia Engineering. Procedia Engineering 145 ( 2016 ). Р. 452–459.
  9. Форнальчик Є. Ю. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія. Львів, 2018. 236 с.
  10. Литвин В. В. Обґрунтування ефективності застосування кільцевого руху на вулично-дорожній мережі м. Дніпро у програмному середовищі PTV VISSIM. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. Дніпро, 2019. С. 95–107.
  11. ДБН В.2.3-5-2018 Вулиці та дороги населених пунктів. Київ, 2018.  61 с. (Інформація та документація).
  12. ДБН В.2.3-5-2001 Споруди транспорту. Вулиці та дороги населених пунктів. Київ, 2001. 51 с. (Інформація та документація).
  13. ДСТУ 4092-2002 Безпека дорожнього руху. Світлофори дорожні. Загальні технічні вимоги, правила застосовування та вимоги безпеки. Київ, 2003. 27 с. (Інформація та документація)
  14. VISSIM14 Fundamentals, VISSIM 14 Manual, 2014 PTV AG, Karlsruhe. URL: https://www.scribd.com/document/705998759/Vissim-2024-Manual (дата звернення 03.09.2024).