Вступ. Для забезпечення ефективної роботи всіх транспортних вузлів дорожньої мережі необхідною умовою є безперервний та безперешкодний рух всіх транспортних потоків. Правильне визначення втрат часу транспортних засобів на перехрещеннях і примиканнях автомобільних доріг дасть можливість підвищити ефективність їх функціонування без виконання реконструкції та дозволить точно обґрунтувати необхідність зміни їх геометричних параметрів.
Проблематика. Дослідження основних видів маневрів на пересіченнях і примиканнях автомобільних доріг в одному рівні є важливим із точки зору підвищення ефективності їх функціонування. Перехрещення та примикання — є основними елементами дороги, які напряму впливають на пропускну здатність всієї дороги, так як перерозподіл транспортних потоків відбувається саме в цих вузлах дорожньої мережі.
Питанню дослідження руху транспортних потоків, маневрування під час руху та, зокрема, втрат часу транспортними засобами на перехрещеннях і примиканнях автомобільних доріг присвячено чимало наукових праць діячів науки, таких як: Лобанов В. М, Гохман В.А., Хейт Ф., Дрю Д. Проте всі відомі дослідження дають узагальнене середнє значення затримки транспортних засобів при виконанні маневру з другорядної дороги на головну і навпаки, або при перетині і зовсім не враховують такого важливого моменту як зупинка й очікування можливості проїзду.
Мета. Удосконалення методики проектування перехрещень автомобільних доріг в одному рівні з урахуванням особливостей руху транспорту на цих перехрещеннях залежно від інтенсивності, швидкості, радіусу з’їзду та складу транспортного потоку.
Матеріали та методи. В основу існуючих методів із визначення затримок автомобілів на перехрещеннях і примиканнях закладено зменшення швидкості на під’їзді до перехрещення або примикання, перетин автомобільної дороги або виконання різних маневрів з розгоном або гальмуванням, враховуючи часткове зменшення швидкості руху на головній дорозі. Затримка автомобільного транспорту, що рухається по другорядній дорозі, враховується тільки на тій ділянці довжина якої дорівнює необхідній відстані для розгону автомобіля із швидкості на перехрещенні до швидкості на основній дорозі. Аналіз методів підвищення ефективності функціонування перехрещень і примикань в одному рівні дозволить знайти вирішення такого питання як доцільність зміни геометричних параметрів транспортних розв’язок в одному рівні шляхом реконструкції.
Результати. У статті проаналізовано імовірність безперешкодного вливання автомобіля з другорядної дороги на головну і навпаки, з урахуванням середньої тривалості вільного інтервалу між автомобілями основного потоку та між групами автомобілів. Знайдено залежність тривалості вільних інтервалів, та їх кількості, від інтенсивності руху, складу транспортного потоку, швидкості руху транспортних засобів. Отримано ряд рівнянь для визначення загальної затримки транспорту при виконанні різних видів маневрів залежно від типу пересічення чи примикання.
Використання отриманих формул для розрахунку затримки буде цілком доцільно при вирішенні проблем зі зменшення перевантаження перехрещень і примикань автомобільних доріг в одному і більше рівнях.
Висновки. За результатами дослідження запропоновано метод із визначення ефективності функціонування перехрещення або примикання у даних умовах, що в подальшому дає можливість обґрунтувати необхідність реконструкції на основі затримок автомобілів. Робота може бути використана в проектних інститутах при розробленні проектів автомобільних доріг.