Підвищення ефективності функціонування перехрещень і примикань в одному рівні без зміни геометричних параметрів

Опубліковано:
Номер: Випуск 22(2020)
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 225-233
Ключові слова: автомобільна дорога, вільний інтервал, затримка транспорту, маневр, перехрещення, примикання, транспортний засіб
Як цитувати статтю: Пальчик А. М., Соколенко Т. В. Підвищення ефективності функціонування перехрещень і примикань в одному рівні без зміни геометричних параметрів // Дороги і мости. Київ, 2020. Вип. 22. С. 225-233.
Як цитувати статтю (references): Anatoliy Palchyk, Tetiana Sokolenko Increase the efficiency of the functioning of intersections and road junctions without changing the geometric parameters // Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2020. Iss. 22. P. 225-233 [in Ukrainian].

Автори

Національний транспортний університет, м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-7658-6066
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0003-1485-2717

Анотація

Вступ. Для забезпечення ефективної роботи всіх транспортних вузлів дорожньої мережі необхідною умовою є безперервний та безперешкодний рух всіх транспортних потоків. Правильне визначення втрат часу транспортних засобів на перехрещеннях і примиканнях автомобільних доріг дасть можливість підвищити ефективність їх функціонування без виконання реконструкції та дозволить точно обґрунтувати необхідність зміни їх геометричних параметрів.

Проблематика. Дослідження основних видів маневрів на пересіченнях і примиканнях автомобільних доріг в одному рівні є важливим із точки зору підвищення ефективності їх функціонування. Перехрещення та примикання — є основними елементами дороги, які напряму впливають на пропускну здатність всієї дороги, так як перерозподіл транспортних потоків відбувається саме в цих вузлах дорожньої мережі.

Питанню дослідження руху транспортних потоків, маневрування під час руху та, зокрема, втрат часу транспортними засобами на перехрещеннях і примиканнях автомобільних доріг присвячено чимало наукових праць діячів науки, таких як: Лобанов В. М, Гохман В.А., Хейт Ф., Дрю Д.  Проте всі відомі дослідження дають узагальнене середнє значення затримки транспортних засобів при виконанні маневру з другорядної дороги на головну і навпаки, або при перетині і зовсім не враховують такого важливого моменту як зупинка й очікування можливості проїзду.

Мета. Удосконалення методики проектування перехрещень автомобільних доріг в одному рівні з урахуванням особливостей руху транспорту на цих перехрещеннях залежно від інтенсивності, швидкості, радіусу з’їзду та складу транспортного потоку.

Матеріали та методи. В основу існуючих методів із визначення затримок автомобілів на перехрещеннях і примиканнях закладено зменшення швидкості на під’їзді до перехрещення або примикання, перетин автомобільної дороги або виконання різних маневрів з розгоном або гальмуванням, враховуючи часткове зменшення швидкості руху на головній дорозі. Затримка автомобільного транспорту, що рухається по другорядній дорозі, враховується тільки на тій ділянці довжина якої дорівнює необхідній відстані для розгону автомобіля із швидкості на перехрещенні до швидкості на основній дорозі. Аналіз методів підвищення ефективності функціонування перехрещень і примикань в одному рівні дозволить знайти вирішення такого питання як доцільність зміни геометричних параметрів транспортних розв’язок в одному рівні шляхом реконструкції.

Результати. У статті проаналізовано імовірність безперешкодного вливання автомобіля з другорядної дороги на головну і навпаки, з урахуванням середньої тривалості вільного інтервалу між автомобілями основного потоку та між групами автомобілів. Знайдено залежність тривалості вільних інтервалів, та їх кількості, від інтенсивності руху, складу транспортного потоку, швидкості руху транспортних засобів. Отримано ряд рівнянь для визначення загальної затримки транспорту при виконанні різних видів маневрів залежно від типу пересічення чи примикання.

Використання отриманих формул для розрахунку затримки буде цілком доцільно при вирішенні проблем зі зменшення перевантаження перехрещень і примикань автомобільних доріг в одному і більше рівнях.

Висновки. За результатами дослідження запропоновано метод із визначення ефективності функціонування перехрещення або примикання у даних умовах, що в подальшому дає можливість обґрунтувати необхідність реконструкції на основі затримок автомобілів. Робота може бути використана в проектних інститутах при розробленні проектів автомобільних доріг.

Посилання

  1. ВБН В.2.3-218-192:2005 Перехрещення та примикання доріг в одному рівні. Методи проектування та організації дорожнього руху. Київ, 2005. 31 с. (Інформація та документація).
  2. Гофман В. А., Визгалов В. М., Поляков М. П. Пересечения и примыкания автомобильных дорог. Москва, 1989. 319 с.
  3. Хейт Ф. Математическая теория транспортных потоков. Москва, 1966. 288 с.
  4. Поліщук В.П., Дзюба О.П. Теорія транспортного потоку : методи та моделі організації дорожнього руху : навч. посіб. Київ, 2008. 175 с.
  5. Дрю Д. Теория транспортных потоков и управление ими. Москва, 1972. 424 с.
  6. Лобанов Е.М., Шевяков В.М., Гохман В.А. Проектирование и изыскание пересечений автомобильных дорог. Москва, 1972. С. 40-84.
  7. Пальчик А.М. Транспортні потоки. Київ, 2010. 172 c.
  8. Савчук С.О., Соколенко Т.В. Застосування cупутникових геодезичних карт при вишукуванні та паспортизації автомобільних доріг. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. Вип. 93. Київ, 2015. С. 26–38.
  9. Соколенко Т.В. Визначення наявності вільних інтервалів для виконання маневрів на пересіченнях та примиканнях автомобільних доріг. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. Вип. 106. Київ, 2018. С. 100-107.
  10. Соколенко Т.В. Затримки транспортних засобів на перехрещеннях та примиканнях автомобільних доріг. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. Вип. 108. Київ, 2019. С. 110-116.
  11. Соколенко Т.В., Пальчик А.М. Розподіл вільних інтервалів у транспортному потоці залежно від інтенсивності та швидкості руху. Автомобільні дороги і дорожнє будівництво: Науковотехнічний збірник. Вип. 109. Київ, 2019. С. 114-120.