Порівняльний аналіз вітчизняних та європейських вимог до литих емульсійно-мінеральних сумішей

Опубліковано:
Номер: Випуск 22(2020)
Розділ: Будівництво та цивільна інженерія
Cторінковий інтервал статті: 114-127
Ключові слова: micro-surfacing, slurryseal, автомобільна дорога, бітумна емульсія, дорожнє покриття, дорожньо-будівельні матеріали, захисний шар зносу, лита емульсійно-мінеральна суміш
Як цитувати статтю: Копинець І. В., Малій Т. С. Порівняльний аналіз вітчизняних та європейських вимог до литих емульсійно-мінеральних сумішей // Дороги і мости. Київ, 2020. Вип. 22. С. 114-127.
Як цитувати статтю (references): Ivan Kopynets, Tetiana Malii Comparative analysis of domestic and european requirements for cast emulsion-mineral mixtures // Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2020. Iss. 22. P. 114-127 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-0908-4795
Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-2008-8164

Анотація

Вступ. Покриття з литих емульсійно-мінеральних сумішей улаштовують для покращення експлуатаційного стану покриття, а також його підтримання на належному рівні.

Проблематика. Постійне зростання транспортного навантаження на автомобільних дорогах призводить до передчасного зношення та скорочення строків проведення їх ремонтів. Відсутність фінансових можливостей для проведення вчасних ремонтних робіт ускладнює підтримання транспортно-експлуатаційних показників автомобільних доріг у належному стані. Тому пошук нових можливостей для запобігання такому положенню є актуальним питанням для дорожньої галузі. Світовий досвід застосування технології влаштування тонкошарових покриттів (в Україні ― «захисні шари зносу») із литих емульсійно-мінеральних сумішей засвідчив свою ефективність та економічність, завдяки якій досягають необхідних показників зчеплення, шорсткості та рівності та подовження строків проведення капітального ремонту автомобільних доріг. На теперішній час в Україні вимоги щодо цих сумішей встановлено згідно з СОУ 42.1-37641918-119:2014 «Суміші литі емульсійно-мінеральні. Технічні умови» та ДСТУ-Н Б В.2.3-38:2016 «Настанова з влаштування захисних шарів зносу покриття дорожнього одягу автомобільних доріг». Разом з тим, питання проектування таких сумішей та вимог до складників є досі недостатньо вивченим, зокрема це питання щодо використання кам’яних матеріалів, що не відповідають вимогам цієї технології, недотримання кількості в’яжучого (його надлишок або недостача) тощо. Отже, першочерговим завданням є пошук рішень для розв’язання цих проблем.

Мета. Виконати аналіз європейського та вітчизняного досвіду використання литих емульсійно-мінеральних сумішей у дорожньому будівництві для подальшого використання отриманих даних для підвищення якості та довговічності дорожніх покриттів.

Матеріали і методи. Виконання порівняльного аналізу вітчизняних та європейських літературних джерел, нормативних документів щодо вимог до литих емульсійно-мінеральних сумішей та досвіду їх улаштування на автомобільних дорогах.

Результати. Проведено аналітичний огляд і порівняльний аналіз вимог до литих емульсійно‑мінеральних сумішей для улаштування шарів зносу покриття дорожнього одягу автомобільних доріг.

Висновки. Під час порівняльного аналізу вимог до литих емульсійно-мінеральних сумішей (ЛЕМС) установлено, що необхідне проведення детальних досліджень із лабораторними випробуваннями та розроблення пропозицій щодо перегляду вітчизняних вимог до ЛЕМС в частині гранулометричного складу, товщини захисних шарів зносу з них, вимог до приймання робіт і контролю якості. А також потрібно гармонізувати європейський стандарт щодо визначення шорсткості дорожнього покриття.

Посилання

  1. Солодкий C.Й., Сідун Ю.В., Волліс О.Є. Підбір оптимального складу литої емульсійно-мінеральної суміші за критерієм розпаду. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Теорія і практика будівництва. Львів, 2013. № 755. С. 406-410. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPTPB_2013_755_74 (дата звернення: 21.07.2020).
  2. Кіщиньский С.В., Гончаренко Ю.Ф., Гнатюк Е.М. Досвід та проблеми влаштування на дорогах України тонкошарових покриттів типу «Сларрі Сіл». Дороги і мости. Київ, 2008. Вип. 10. 2013. С. 305-312.
  3. Andrea Grilli, Andrea Graziani, Alan Carter, Cesare Sangiorgi, Luciano Pivoto Specht, Sergio Copetti Callai. Slurry surfacing: a review of definitions, descriptions and currentpractices. RILEM technical letters. Paris, 2019. P. 103-109. DOI:http://dx.doi.org/10.21809/rilemtechlett.2019.91 (дата звернення: 21.07.2020).
  4. Савенко В.Я., Островерхий О.Г., Каськів В.І., Петрович В.В., Каськів С.В. Новий стандарт організацій на суміші литі емульсійно-мінеральні. Автомобільні дороги і дорожне будівництво. Київ, 2015. Вип. 93. С. 48-53. URL: http://publications.ntu.edu.ua/avtodorogi_i_stroitelstvo/93/048-053.pdf (дата звернення: 21.07.2020).
  5. Литі емульсійно-мінеральні суміші з використанням сульфату алюмінію для влаштування тонкошарових покриттів. URL: https://www.khadi.kharkov.ua/fileadmin/P_vcheniy_secretar/%D0%90%D0%92%D0%A2%D0%9E%D0%9C_%D0%A2%D0%A0%D0%90%D0%9D%D0%A1%D0%9F/%D0%9F%D0%9F%D0%90%D0%A2/Efektivnij_SHar.pdf (дата звернення: 18.06.2020).
  6. СОУ 42.1-37641918-119:2014 Суміші литі емульсійно-мінеральні. Технічні умови. Київ, 2014. 27 с. (Інформація та документація).
  7. ДСТУ-Н Б В.2.3-38:2016 Настанова з влаштування захисних шарів зносу покриття дорожнього одягу автомобільних доріг. Київ, 2017. 21 с. (Інформація та документація).
  8. URL: https://www.facebook.com/watch/?v=2892076487585666 (дата звернення: 21.07.2020).
  9. На Васильківщині ремонтують розв’язки за технологією ЛЕМС. URL: https://www.poglyad.tv/na-vasylkivshhyni-remontuyut-rozv-yazky-za-tehnologiyeyu-lems/ (дата звернення: 21.07.2020).
  10. EN 12273:2008 Slurry surfacing. Requirements. Brussels, 2008. 30 p. (Інформація та документація).
  11. EN 13808:2013 Bitumen and bituminous binders. Framework for specifying cationic bituminous emulsions. Brussels, 2013. 50 p. (Інформація та документація).
  12. EN 13043:2013 Aggregates for bituminous mixtures and surface treatments for roads, airfields and other trafficked areas. Brussels, 2013. 48 p. (Інформація та документація).
  13. Белов Д.Я., Добрынин А.О., Минзуренко А.А. Анализ эффективных способов устройства тонкослойных покрытий и поверхностной обработки дорожных одежд. Транспорт. Транспортные сооружения. Экология. Вып. 1. Пермь, 2018. DOI: 10.15593/24111678/2018.01.03 (дата звернення: 20.07.2020).
  14. EN 197-1:2011 Cement Composition, specifications and conformity criteria for common cements. Brussels, 2011. 56 p. (Інформація та документація).
  15. EN 459-1:2015 Building lime Definitions, specifications and conformity criteria. Brussels, 2015. 56 p. (Інформація та документація).
  16. ДСТУ Б В.2.7-129:2013 Емульсії бітумні дорожні. Технічні умови. Київ, 2014. 25 с. (Інформація та документація).
  17. ДСТУ 4044:2019 Бітуми нафтові дорожні в’язкі. Технічні умови. Київ, 2020. 15 с. (Інформація та документація).
  18. СОУ 45.2-00018112-069:2011 Бітуми нафтові дорожні в’язкі дистиляційні. Технічні умови. Київ, 2011. 20 с. (Інформація та документація).
  19. СОУ 45.2-00018112-067:2011 Бітуми дорожні в’язкі, модифіковані добавками адгезійними. Технічні умови. Київ, 2011. 21 с. (Інформація та документація).
  20. СОУ 45.2-00018112-068:2011 Бітуми дорожні в’язкі, модифіковані добавками на основі синтетичних восків. Технічні умови. Київ, 2011. 23 с. (Інформація та документація).
  21. ДСТУ Б В.2.7-135:2014 Бітуми дорожні, модифіковані полімерами. Технічні умови. Київ, 2015. 30 с. (Інформація та документація).
  22. ДБН В.2.3-4:2015 Автомобільні дороги. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво. Київ, 2015. 104 с. (Інформація та документація).
  23. EN 12274-8:2005 Slurry surfacing. Test methods. Visual assessment of defects. Brussels, 2005. 26 p. (Інформація та документація).
  24. EN 13036-1:2010 Road and airfield surface characteristics. Test methods. Measurement of pavement surface macrotexture depth using a volumetric patch technique Brussels, 2010. 14 p. (Інформація та документація).
  25. EN ISO 13473-1:2019 Characterization of pavement texture by use of surface profiles.   Part 1: Determination of mean profile depth. Switzerland, 2019. 50 p. (Інформація та документація).