Вступ. Покриття з литих емульсійно-мінеральних сумішей улаштовують для покращення експлуатаційного стану покриття, а також його підтримання на належному рівні.
Проблематика. Постійне зростання транспортного навантаження на автомобільних дорогах призводить до передчасного зношення та скорочення строків проведення їх ремонтів. Відсутність фінансових можливостей для проведення вчасних ремонтних робіт ускладнює підтримання транспортно-експлуатаційних показників автомобільних доріг у належному стані. Тому пошук нових можливостей для запобігання такому положенню є актуальним питанням для дорожньої галузі. Світовий досвід застосування технології влаштування тонкошарових покриттів (в Україні ― «захисні шари зносу») із литих емульсійно-мінеральних сумішей засвідчив свою ефективність та економічність, завдяки якій досягають необхідних показників зчеплення, шорсткості та рівності та подовження строків проведення капітального ремонту автомобільних доріг. На теперішній час в Україні вимоги щодо цих сумішей встановлено згідно з СОУ 42.1-37641918-119:2014 «Суміші литі емульсійно-мінеральні. Технічні умови» та ДСТУ-Н Б В.2.3-38:2016 «Настанова з влаштування захисних шарів зносу покриття дорожнього одягу автомобільних доріг». Разом з тим, питання проектування таких сумішей та вимог до складників є досі недостатньо вивченим, зокрема це питання щодо використання кам’яних матеріалів, що не відповідають вимогам цієї технології, недотримання кількості в’яжучого (його надлишок або недостача) тощо. Отже, першочерговим завданням є пошук рішень для розв’язання цих проблем.
Мета. Виконати аналіз європейського та вітчизняного досвіду використання литих емульсійно-мінеральних сумішей у дорожньому будівництві для подальшого використання отриманих даних для підвищення якості та довговічності дорожніх покриттів.
Матеріали і методи. Виконання порівняльного аналізу вітчизняних та європейських літературних джерел, нормативних документів щодо вимог до литих емульсійно-мінеральних сумішей та досвіду їх улаштування на автомобільних дорогах.
Результати. Проведено аналітичний огляд і порівняльний аналіз вимог до литих емульсійно‑мінеральних сумішей для улаштування шарів зносу покриття дорожнього одягу автомобільних доріг.
Висновки. Під час порівняльного аналізу вимог до литих емульсійно-мінеральних сумішей (ЛЕМС) установлено, що необхідне проведення детальних досліджень із лабораторними випробуваннями та розроблення пропозицій щодо перегляду вітчизняних вимог до ЛЕМС в частині гранулометричного складу, товщини захисних шарів зносу з них, вимог до приймання робіт і контролю якості. А також потрібно гармонізувати європейський стандарт щодо визначення шорсткості дорожнього покриття.